אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

הציגו את הקהילה שלכם

אנחנו קהילת המורים המובילים לכימיה. הקהילה פועלת בחסות האקדמית של מכון ויצמן למדע, ובתמיכה של הפיקוח על הכימיה. אנחנו נפגשים אחת לשבועיים. בקהילה חברים מובילי קהילות קרוב לבית (באר שבע, קרית גת, רחובות, מודיעין, השרון, טירה, וקהילה על-אזורית) וגם מורים שהם בגדר עתודה להובלת קהילות מורי כימיה בעתיד. המפגשים מתנהלים באווירה אינטימית, חיובית ושמחה, עם אנרגיות של יצירתיות וחשיבה משותפת, ובמטרה לקדם את הוראת הכימיה. אנחנו חוקרים לחוד וביחד את ההוראה שלנו, מספרים על אירועים והתנסויות בכיתה, מציגים מערכי שיעור, מתארים דרכי הוראה, מקשיבים לזוויות הראייה השונות של העמיתים, פותחים את דלת הכיתה ללמידה שלנו ושל החברים בשיתוף פעולה. בקהילה שלנו לומדים תאוריות חדשות ומפתחים מערכי שיעור המתאימים לשילובן בהוראת הכימיה, כדי לקדם את ההוראה שלנו ואת הלמידה של תלמידי הכימיה. קהילה נוספת של מורים מובילים לכימיה פועלת בצפון הארץ, בחסות הטכניון בחיפה.

חברי הקהילה

חברי וחברות הקהילה

מה מייחד את קהילות המורים לכימיה?

חיבור בין האקדמיה לשטח. החיבור של פעילות הקהילה למחקר בתחום הוראת המדעים תומך בעדכון רעיונות חדשים שהצוות המוביל מפעיל בקהילה – דוגמת משימות דיאגנוסטיות, הוראה מותאמת אישית, ויש תכנים העולים מן השטח – דוגמת אופן ההוראה של נושא מסוים, ניסוח תשובה מיטבית, פיתוח של פעילויות שיא בבית הספר דוגמת יום המול (Mole) ועוד. המחקר המלווה את פעילות הקהילה מאפשר לצוות ללמוד באופן שיטתי על האימפקט של העשייה בקהילה ולהשתפר באופן מתמיד.

המעבדה הכימית בקהילת מורי הכימיה. כימיה היא מדע ניסויי, לכן חשוב מאוד לשלב ניסויים בשיעורים. בקהילה שלנו יש דגש ומיקוד על חיבור מתמיד של ההוראה ולמידת התלמידים למעבדת הכימיה.

כלים טכנולוגיים בקהילת מורי הכימיה. בקהילה יש דגש על שימוש בטכנולוגיה לקידום הוראת הכימיה (פטל, יחידות דיגיטליות, סרטונים, אנימציות סימולציות, טופסי גוגל). כימיה היא אחד המקצועות הקשים ללמידה בגלל רמת המופשטות הגבוהה של המקצוע. על התלמיד להבין דברים שהוא אינו רואה, ונוסף על כך לקשר בין רמות ההבנה השונות, בין הרמה המאקרוסקופית לרמה המיקרוסקופית, ובין רמת הסמל לתהליך.

החיבור בין הכימיה לחיי היום-יום בקהילת מורי הכימיה. עוד ממד חשוב המייחד את קהילות הכימיה הוא החיבור של הכימיה לחיי היום-יום. הדגשת החיבור בין מקצוע הכימיה הנלמד בכיתה לבין חיי היום-יום עוזרת בהבנת התופעות והעולם שסביבנו, וגם מגבירה את המוטיבציה ללמידה. נוסף על כך, החיבור לחיים מדגיש את החשיבות שיש להבנת המושגים הכימיים, ויכול להשפיע על איכות החיים של התלמידים.

החיבור בין אוכלוסיות שונות ומגזרים שונים בקהילת מורי הכימיה. את מקצוע הכימיה לומדים בארץ תלמידים ממגוון מגזרים: מוסלמים, נוצרים ויהודים, דתיים וחילונים, דרוזים בדואים וצ'רקסים. הפעילות בקהילות המורים לכימיה מהווה אפוא הזדמנות ליצירת דיאלוג ודו-קיום בין אוכלוסיות שונות בארץ.

תחושת הקהילתיות. עבור חברי הקהילה, הקהילה היא בית. בית שבו הם יכולים לשאול כל שאלה ולהרגיש בטוחים לשתף בהצלחות ובקשיים, ברמה האישית והמקצועית.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה

לקראת כנס קהילות מורי הכימיה, שהשתתפו בו כל קהילות הקל"ב והמובילים בישראל, יצרנו יחד חידון. כל קהילה התבקשה להציג 3–4 חידות, כולן קשורות לתוכן נבחר מתוכנית הלימודים בכימיה. למשל, קהילת טירה יצרה 4 חידות בנושא אנרגיה, קהילת כרמיאל יצרה כתב חידה בנושא מצבי צבירה, והקהילה העל-אזורית יצרה כתב חידה נוסף בנושא קבוצות פונקציונליות. כל קהילה פעלה בדרך שונה כדי לחבר את החידות. לדוגמה, קהילה אחת עשתה תחרות חידות בין החברים כדי לבחור אילו חידות להציג; קהילה אחרת חיברה את החידות במהלך המפגש. לאחר מכן החידות הוצגו במליאה כדי שיפתרו אותן כל המשתתפים – המורים לכימיה בכל רחבי הארץ החברים בקהילות המורים לכימיה. כל המובילים דיווחו על דינמיקה של שיתוף פעולה במהלך חיבור החידות. ויותר מכך, בזמן שהחידות הוצגו במליאה ביום הכנס הן עוררו מעורבות של כלל המשתתפים. הפעילות תרמה מאוד לגאוות היחידה של החברים בקהילות השונות. בעבודה המשותפת נוצר מאגר של חידות ששימשו את המורים בשיעורי סיכום השנה! או בשנים הבאות…

חידות

חידות שכתבו חברי וחברות הקהילה

כלי שעשינו בו שימוש מוצלח השנה

דיאגנוסטיקה בחינוך היא כלי משמעותי להוראה איכותית. הכלי מסייע למורים להכיר את תלמידיהם, ולתכנן את ההוראה שלהם בהתבסס על ממצאי הדיאגנוסטיקה. אנחנו, חברי הצוות בקבוצת הכימיה במכון ויצמן, דוגלים בשימוש בכלי זה בהוראת הכימיה. לכן פיתחנו משימות דיאגנוסטיות בכימיה המקיפות את תוכנית הלימודים כולה, מכיתה י' עד י"ב. זאת ועוד, כשם שרופא לא מסיים את התערבותו באבחון הבעיה של החולה, אלא נותן לו טיפול מתאים, גם אנחנו פיתחנו טיפולים מתאימים לקשיים שונים של תלמידים. בפרויקט שנקרא "ערכות להוראה מותאמת אישית" מוצעות אסטרטגיות הוראה מגוונות המשלבות טכנולוגיה, הדמיות, מודלים, משחוק ועוד. אלה נותנות מענה לקשיים ולתפיסות השגויות המאובחנים בכלים הדיאגנוסטיים.

כיצד הנושא מתחבר לקהילה? במסגרת מפגשי הקהילה חידדנו את המשימות הדיאגנוסטיות, הוספנו להן ותיקפנו אותן. המורים המובילים הצביעו על תפיסות שגויות או קשיים ואף הציעו "טיפולים" לחלק מהקשיים/התפיסות שגויות. המשך הפעילות בעזרת המשימות והערכות היה משמעותי ביותר: המובילים הפעילו את המשימות בכיתותיהם, וחזרו לקהילה עם תובנות. מורה שהפעיל את המשימה "תגובת סתירה מה היא מסתירה?", העוסקת בנושא חומצה ובסיס בכימיה, כתב בקבוצת הוואטסאפ של הקהילה: "קיבלתי סטירה מהתלמידים שלי". תגובת המורה משקפת את הממצאים שעלו מכיתתו, והעידו על תפיסות שגויות בקרב רבים מן התלמידים לאחר שהנושא כבר נלמד. שיתוף הממצאים בכיתה, והשיח הפדגוגי המשותף בדבר הדרך לתת להם מענה, משקפים את הכוח של קהילות המורים לכימיה ושל הלמידה השיתופית, אשר מסייעות לקידום ההוראה והלמידה בכיתות הכימיה.

המובילים בחרו כיצד להשתמש בערכות להוראת מותאמת אישית לאור הקשיים שאבחנו: לשלוח תלמידים לתחנות לפי הקושי שנתקלו בו, או לתת לכל התלמידים לעבור בכל התחנות. יש לציין שבכל ערכה יש גם פעילות לתלמידים שענו נכון על המשימה, כך שלמורה יש אפשרות לנהל את הלמידה בקבוצות בצורה נוחה, ולתת מענה מותאם לכלל התלמידים בכיתה. רוב המובילים העבירו את הפעילויות בקהילות שלהם, כך שלפעילות יש השפעה רבה על השטח.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות

חשוב להשקיע ביצירת אווירה של אמון ותחושת קהילתיות בין חברי הקהילה. אמון אינו דבר מובן מאליו. יש להבנות את היצירה שלו, כך שהקהילה מחוץ לבית הספר תהיה מקום בטוח; מקום שבו המורים מרגישים בטוח לשאול שאלות, להיות אותנטיים, להגיד את דעתם, לקחת סיכונים, לצאת מאזור הנוחות שלהם. קהילה שבין חבריה שורר אמון היא מקום המאפשר להם להתפתח. אווירה זו של אמון תהיה הבסיס ללקיחת סיכונים ולהתנסות בגישות הוראה שונות, להפיכת ההוראה לפומבית, לשיתופים, לדיאלוג רפלקטיבי אותנטי ולמיקוד בשיתוף פעולה. כך ייווצר בסיס לאפשרות של הקהילה לחקור את הפרקטיקות המוצעות ברמה האישית והקהילתית.

פעילות הרפיה

פעילות הרפיה שקיימו במפגש הקהילה

1215
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט