אודות היחידה

  1. ראשי
  2. אודות היחידה

המודל של "קהילת מורים מקצועית לומדת" צמח והתפתח במערכות חינוך בכל רחבי העולם בצורות ובדרכים שונות בד בבד, ולעיתים כאלטרנטיבה להשתלמויות המורים המסורתיות.

במדינת ישראל אופן זה של התפתחות מקצועית של מורים דיסציפלינריים התחיל, לרוב, כיוזמה של מורים ו/או של האקדמיה ותוקצב עד לשנת 2017 על ידי עמותות והמגזר השלישי. בשנת 2016 הוקמה במכון מופ"ת יחידת מו"פ קהילות מורים מקצועיות בניהולה של ד"ר טלי ברגלס-שפירא, בשיתוף פעולה עם מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך.

מבין תפקידיו של המו"פ: הסדרה של קהילות דיסציפלינריות במערכת החינוך בישראל, ניהול פורומים לבעלי עניין במחקר ובהסדרה של הקהילות, עריכת מחקר רחב היקף לבחינת ההשפעה של הקהילות על השותפים בהן, ארגון ימי עיון וכנסים בנושא קהילות מורים, ניהול ושיתוף ידע ועוד.

תהליך ההסדרה של הקהילות החל בקיץ 2017 וכלל אפיון של קהילות מקצועיות לומדות במערכת החינוך, הגדרת מודלים להפעלת הקהילות, גיוס גופים אקדמיים מלווים לקהילות והגדרת נוהל לפתיחת קהילה. תהליך זה הוא עדיין בשלבים התחלתיים.

המו"פ שם לו למטרה להמשיך את התהליך, לתמוך בקהילות הקיימות וללוות את הקמתן של קהילות חדשות.

ברכת הדר גפני, ממונה על התכנים והתוכניות בפיתוח המקצועי ושותפה למו"פ קהילות מקצועיות לומדות מטעם האגף לפיתוח מקצועי במשרד החינוך

הקהילות המקצועיות הלומדות שאתם מובילים היוו בשנה האחרונה מקום למידה וצמיחה משמעותי ללומדים בהן, במציאות מורכבת ומאתגרת. על כך אני רוצה להודות לכם.

למרות מגבלות התקציב עשינו מאמץ להמשיך את פעילות הקהילות הוותיקות מתחילת השנה ועד סוף חודש דצמבר. אנו מקווים כי בינואר נצליח להמשיך בפעילות הקיימת ולהרחיבה לקהילות החדשות.

בתקופה זאת למדנו כי במסגרת הקהילות עלינו להתמקד בלמידה מעבר לקיים כיום, באופן בו המורה מקנה לתלמידים מיומנויות של הכוונה עצמית בלמידה, וכן להעמיק את חקר הפרקטיקה במרחבים של הלמידה מרחוק.

משרד החינוך, ועימו מו"פ הקהילות, הציבו השנה שתי מטרות מרכזיות לקידום במסגרת הפורומים השונים: האחת – לקדם ולהדק את שיתופי הפעולה בין הקהילות הפועלות בשטח בהובלת המפמ"רים והמבצעים הפדגוגיים לבין המחוזות ומרכזי הפסג"ה; האחרת – לחלץ ולהמשיג מודלים של חקר פרקטיקה מותאמי דיסציפלינה.

ברצוני להודות לד"ר טלי ברגלס שפירא ולכל צוות המו"פ על המקצועיות בהובלת המהלך, לפרופ' חן שכטר ולמכון מופ"ת על השותפות, המעורבות והתמיכה לאורך כל הדרך, ולאחל לכולנו הצלחה, משמעות ובריאות.

הצוות שלנו:

ד"ר טלי ברגלס-שפירא

מנהלת מו"פ קהילות לומדות

התחלתי את דרכי במערכת החינוך כמורה למדעים ולביולוגיה. עם השנים כיהנתי במספר תפקידים במערכת: רכזת מקצוע, מחנכת, מנהלת אשכול פיס, מנהלת מרכז למחוננים בבית שמש ועד.
במקביל למדתי לקראת תואר שני בהוראת המדעים באוניברסיטה העברית וסיימתי תואר שלישי בהוראת המדעים במכון וייצמן. בנוסף, אני בוגרת קורס מנהלים של מכון אבני ראשה ובוגרת קורס מורים מובילים של מרכז למדע.
בין יתר עיסוקיי עסקתי בפיתוח חומרי לימוד ובכתיבת ספרי לימוד במדעים (בין היתר: במשעולי מדע וטכנולוגיה לכתה ז /רכס, מחשבה אחת קדימה/רכס, חשיבה יוצרת/רכס, ועוד חשיבה יוצרת /רכס), ובהכשרת מורים למדעים במכללת דוד ילין. היום אני מנהלת את מו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופ"ת ומלמדת בחוג לתואר השני במכללת דוד ילין ובמכללה ירושלים.

דנה כהן

רכזת תוכנית מו"פ קהילות מקצועיות לומדות

הראש באמנות והרגליים נטועות בעולמות הניהול: צלמת, ציירת, נגרית חובבת, שחקנית לשעבר בוגרת ניסן נתיב ובוגרת לימודי טיפול בשילוב אמנויות לצד ניהול עובדים ואדמיניסטרציה (האוזן השלישית-וידאו, באראכה–ריהוט עתיק, צנובר-ייעוץ כלכלי ועסקי בתחומי סביבה וחקלאות ברת קיימא ועוד).

ותמיד סקרנית ומוכנה ללמוד משהו חדש…

פבי שליט רייטמן

מנהל הלמידה, מו"פ קהילות מקצועיות לומדות

מומחה בסגירת פערי ידע והתנהגות בקרב אוכלוסיות שונות ומגוונות- צוותי חינוך, צוותי רפואה, אנשי ממשל, מגזר עסקי וקהל רחב זאת באמצעות בניית תכניות ותוצרי למידה המותאמים לכל קהל יעד תוך שמירה על עקרון הפשטות והישימות של החומרים הנלמדים. עוסק בתחום פיתוח הדרכה וניהול תוכניות למידה מעל עשור בעולם העסקי והמגזר החברתי בתפקידים מפתח הדרכה של חטיבות השירות והשיווק בPartner ומנהל מרכז ההדרכה בארגון 'בטרם' לבטיחות ילדים.

בהשכלתי בוגר תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות במשאבי אנוש בקריה האקדמית אונו.

ד"ר יונתן מנדלס

מנהל הידע, מו"פ קהילות מקצועיות לומדות

חוקר תקשורת וחינוך, מנחה פדגוגי המלווה בתי ספר ומורים בתהליכי שינוי ובשילוב דרכי הוראה חדשניות, בדגש על דיאלוג חינוכי וביקורתי ועל עיסוק במשולש חינוך-חברה-טכנולוגיה. בין היתר עסקתי בשילוב של למידה היברידית, למידה מבוססת פרויקטים, למידה מבוססת משחק, למידה דיגיטלית ושיטות להערכה חלופית. מחקר הדוקטורט שלי, שנערך במחלקה לתקשורת באוניברסיטת בן-גוריון במסגרת מרכז LINKS (למידה בחברת המידע), בחן את צרכי התקשורת של אוכלוסיות מוחלשות בישראל בדגש על צמצום הפער הדיגיטלי. המחקר עסק בשילוב משחקים רציניים בהוראה ובחן את השימוש במשחקי תפקידים דיגיטליים ככלי להבעת דעות ולעידוד דיאלוג בקרב מורים ערבים.

מלכה קרן

שותפה למו"פ קהילות מקצועיות לומדות

מומחית פדגוגית ויועצת אסטרטגית המלווה תהליכי פיתוח ושינוי במערכות חינוך. עובדת עם מנהיגות ומנהיגים חינוכיים, מתוך תפיסה של חיבור בין מסע האדם לבין למידה והתפתחות של הארגון. אל תהליכים אלה אני מביאה אתי ניסיון עשיר כמנהיגה חינוכית, מנחה, מומחית פדגוגית ויועצת ארגונית. בשנים האחרונות עוסקת בפיתוח קהילות למידה מקצועיות, כדרך פעולה המאפשרת אוטונומיה ומקצועיות, יזמות, גמישות ולמידה היברידית. בתחום זה מנחה ויועצת לתוכניות הכשרה למנחות ומנחי קהילות למידה מקצועיות, ופועלת בשותפות עם עמיתים, בצוות הפיתוח של מו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופ"ת.

ורד אוסטפלד

חברת צוות מו"פ מקצועיות לומדות דיגיטליות

פעילה חברתית ומנהלת בהתנדבות קהילות פייסבוק בתחום האימהות. מפתחת פדגוגית בעלת ניסיון של שנים רבות, מתמחה בפיתוח קורסים והכשרות, למידה דיגיטלית וקורסי MOOC. עבדתי שנים רבות במחלקות הדרכה בארגונים עסקיים, בזרוע היבשה בצה"ל ובכוחות הביטחון. הייתי שותפה לכתיבת תקני ההדרכה של זרוע היבשה. בהשכלתי בוגרת תואר ראשון בתקשורת ומנהל במכללה למנהל, לימודים לתואר שני בטכנולוגיות למידה באוניברסיטת בן גוריון ובוגרת תואר שני במשפטים באוניברסיטת בר אילן.

ד"ר דורית שפי-בורקוב

מנהלת פורום קהילות מקצועיות לומדות

מנחת קבוצות ומנחה פדגוגית המלווה את עבודתם של מנהלים ומורים העובדים עם נוער בסיכון. בחיי המקצועיים צברתי ניסיון רב מפעילות ועבודה בתחומי החברה והחינוך הלא פורמליים, בין היתר כרכזת פר"ח, כקצינת חינוך בשב"ס וכמנהלת מרכז השכלה לנוער מנותק. לאורך השנים זכיתי להכיר ולעבוד עם אוכלוסיות מגוונות וקהילות שונות ואני מאמינה כי לצד ערכה הקבוצתי הרב של קהילה, ישנן גם הזדמנויות רבות להתפתחות אישית דרך ההשתתפות והפעילות בה. גם בהשכלתי משולבים הפורמלי והלא פורמלי: אני מאמנת אישית ומגשרת וכן בוגרת תואר ראשון בספרות אנגלית ומדעי המדינה, תואר שני בהנחיית קבוצות בשילוב אומנויות ודוקטורט בנושא נרטיב ותפיסת תפקיד בהיבט פילוסופי.

תפריט