אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

הציגו את הקהילה שלכם

קהילת המובילים של תוכנית בארי במכון הרטמן עוסקת כבר שנים רבות בהכשרה, בהנחיה, בליווי ובפיתוח של קהילות מורים המתמחות בתרבות יהודית-ישראלית ובמקצועות המורשת (תושבע"פ ומחשבת ישראל), תוך התמקדות בחינוך הממלכתי העל-יסודי ובשיתוף פעולה עם אגף מורשת במשרד החינוך.

צוות המנחים המובילים של בארי מגיע מכל קצוות הארץ. השנה הצוות מוביל שמונה קהילות, המונות יותר מ-150 מורים. הקהילות שלנו פועלות ברמת הגולן, חיפה והקריות, החוף הצפוני, אזור מודיעין, אזור ירושלים, אזור אשדוד, באר שבע ומרחב נגב, ורמת נגב.

צוות בארי נפגש אחת לשלושה שבועות בממוצע, הן במפגשים פיזיים הן במפגשים סינכרוניים. המפגשים כוללים תמיד פן של לימוד, עיון והעשרה תוכנית, לצד פיתוח קהילות המורים, שיתוף והיוועצות עמיתים, שכלול מיומנויות הנחיה ועוד.  בימים אלה אנו מרחיבים את השורות של קהילות המורים שלנו ומזמינים אנשי חינוך מבתי ספר נוספים לקחת בהן חלק.

מה מייחד את קהילת המובילים שלכם?

עבורנו, קהילות המורים הן המרחב המושלם לקיים בית מדרש חי, תוסס ורלוונטי תמיד, ולבטא את הייחודיות של מקצועות המורשת – הנעים בין שאלות של זהות אישית לשאלות של זהות קולקטיבית – ובד בבד להוסיף ולחקור, ברוח רפורמת התחדשות הלמידה, את מערך הקשרים בין מקצועות המורשת לבין תחומי דעת נוספים.

קהילת המובילים של בארי מבקשת ליצור למידה שבמרכזה שאלות של זהות ותרבות יהודית-ישראלית, הן בתוך ההקשר הדיסציפלינרי הן במעגלים מתרחבים והולכים של חינוך, תרבות וחברה.

הגישה שלנו אומרת שתרבות יהודית-ישראלית היא לא רק דיסציפלינה לימודית, אלא חלק מהוויית החיים ומה"דופק" של קהילת בית הספר, והיא קשורה בחינוך החברתי, באזרחות ובמעורבות אישית, בכלל תחומי הרוח והחברה, במעגל השנה ועוד.

המודל של עבודה אזורית/רשותית של קהילות המורים מאפשר לנו ליצור שיתופי פעולה אסטרטגיים בין בתי ספר שונים באותה רשות/אזור, ובכך להגדיל את האפקט החינוכי של קהילות המורים.

המאפיין העיקרי של קהילת המובילים שלנו, המחלחל באופן טבעי לקהילות המורים, הוא חדוות הלימוד המשותף והחיבור העמוק לשאלות של זהות בכל ההיבטים; ההבנה שכולנו נשאים של מסורות יהודיות מגוונות, ושהמפגש בינינו – במיוחד כשהוא חושף את ההבדלים בגישות ובתפיסות העולם שלנו – הוא הביטוי הכי מוחשי של תרבות שיש בה מגוון, ושהמגוון הזה הוא ברכה גדולה.

המתודה המרכזית המייחדת את קהילות המורים של בארי, ושאנו משכללים אותה כל הזמן, היא המתודה הבית-מדרשית והדיון בחברותות. מתודה זאת מאפשרת לנו להעמיק כמעט בכל סוגייה חינוכית.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה

 במהלך שנת הלימודים תשפ"ב הובלנו, בין השאר, שני כנסים. בכנסים הללו השתתפו כלל משתתפי קהילות המורים, ולכן הקדשנו לא מעט זמן לנושא במפגשי קהילת המובילים. הכנס הראשון התקיים בחנוכה ועמד בסימן שנת השמיטה, והכנס השני התקיים בפסח והתמקד בלמידה בין-תחומית סביב שאלות של זהות וזיכרון. לקראת הכנסים הללו בנינו במשותף יחידות לימוד למורים, וביקשנו להביא בהן נקודות מבט שונות על הנושאים הללו. העבודה השיטתית על היחידות לכנסים התבצעה בטכניקה של מעגלי משוב שחברי הקהילה נתנו אלה לאלה, ואפשרה לנו לשכלל ולדייק את היחידות שבנינו.

בניוזלטר החודשי שלנו שילבנו פינה קבועה חדשה – "דקה קלה על קהילה", ובה אחד ממשתתפי קהילת המורים כותב על החוויות שלו בקהילה. בניוזלטר המסכם של תשפ"ב, שהתפרסם בסיוון, ריכזנו את כל הפינות שנכתבו בשנה החולפת.

כלי שעשינו בו שימוש מוצלח השנה

המפגש בחנוכה אשתקד, שהוקדש לנושא השמיטה, עדיין עמד בסימן קורונה, ולכן יצרנו מרחב פיזיטלי לניהולו  באמצעות ג'ניאלי. הכלי אפשר לנו ליצור תחושת אינטימיות גם מבעד למסכי הזום, ויצר "תנועה" במרחב ואפשרויות לבחירה בין סדנאות ושיעורים שונים. מכיוון שעמדנו בסימן חנוכה שילבנו במפגש הדלקת נרות וירטואלית עם מובילי ארגונים חברתיים העוסקים בשמיטה וקיימות, ויכולנו לשלב מאגרי חומרים חינוכיים. יתרון נוסף של המרחב הפיזיטלי הוא באפשרות לשמר את כל החומרים והתוצרים של המפגש, לרבות הקלטות הזום של המפגשים השונים. כך הם זמינים למורים גם כשהכנס מסתיים, והם יכולים "לבקר" גם בסדנאות שלא יכלו להיות בהן בזמן אמת משום שנערכו בד בבד.

אנחנו מקפידים מאוד להגיע לשטח, ולשלב במפגשי קהילת המובילים ביקור בבתי ספר, במוסדות ובארגונים העוסקים בתחומים שלנו. הדבר כרוך תמיד בהשקעה רבה ובמאמץ, במיוחד כיוון שמדובר במנחים שמגיעים מכל הארץ, אבל הערך שבכך הוא עצום, הן ללמידה, להתפתחות ולחיבור שלנו לדרישות המציאות, הן לפן החברתי. את העיקרון הזה אנחנו מיישמים גם בקהילות המורים, ומשלבים בכולן סיורים ומפגשים עם השטח.

נוסף על כך אנחנו משתדלים לקיים פעמיים בשנה לפחות סמינרי צוות הכוללים לינה, ולהקדיש אותם לפיתוח של נושאים מסוימים. זו דרך אפקטיבית מאוד לפיתוח של תחומים חדשים, להתמחות בכלים חדשים ולהזנקה של תחומי תוכן ופרקטיקות שאנחנו רוצים להתמקד בהן. כך למשל, בשנה האחרונה הקדשנו סמינר אחד לנושא של למידה בין-תחומית, וסמינר אחר לתחום של פיתוח עבודות חקר ברוח רפורמת התחדשות הלמידה, ואותו ערכנו במתכונת של הקאתון אינטנסיבי.

 

1192
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט