אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

wings

מי אנחנו?

אנו קהילת מורים חונכים של מורים מתמחים ומתחילים בבתי הספר – נעים להכיר!

הקהילות שלנו מזמינות את המורים החונכים, בוגרי קורסי הכשרות חונכים, להשתתף בקהילה מקצועית של בעלי תפקיד – חונך למתמחה ומלווה למורה מתחיל. פעילות הקהילות מתקיימת בשיתוף פעולה בין אגף התמחות וכניסה להוראה במינהל עובדי הוראה לבין מו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופ"ת.

בתשפ"ב פעלו שש קהילות: חמש קהילות חונכים, וקהילה אחת של מנחים. קהילות החונכים פעלו במחוזות השונים – דרום, צפון, חיפה ומנח"י וירושלים, והשתתפו בהן כ-90 מורים חונכים מבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים.

יצאנו לדרך עם קהילות החונכים בשנתיים האחרונות; שנתיים של קורונה, שבהן תהליכי הקליטה של המתמחים בבתי הספר נעשו מרחוק ומקרוב כאחד. כחונכים, חווינו לראשונה תהליכי חונכות מרחוק. אפשר רק לדמיין כמה מורכב להיות מורה מתחיל הנקלט במקצוע ההוראה בשנת קורונה, וכמה החונכות והליווי הם בעלי ערך בשנה שכזו. הקהילות זימנו לחונכים אפשרות לעסוק בשינוי שחל בתפקיד החונך – לשתף, להתבונן, להתמקצע ולפתח תהליכי חונכות מרחוק בתקופה מורכבת ומאתגרת.

מה מייחד אתכם?

כולנו בחרנו להשפיע על דור המורים הבא וללמוד ולהתמקצע בתחום החונכות. אנו רואים שליחות בעבודה עם מורים מתמחים ומתחילים, בשיתוף בידע ובניסיון שלנו, ובחניכה מקצוענית של מורים מתחילים העושים את צעדיהם הראשונים כמורים במערכת החינוך.

שני היבטים ייחודיים לקהילות שלנו:

  • מי יחנוך את החונכים, או מי יתמוך בתומכים?

קהילות מקצועיות למורים חונכים מעניקות מענה חשוב לתמיכה ולחניכה של המורה החונך. בכל בית ספר יש מעט מורים חונכים, וכל מורה חונך עובד באופן עצמאי ולא כחלק מצוות. הקהילה מהווה עבור המורים החונכים "בית" מקצועי וקבוצת השתייכות, ומאפשרת חניכה ותמיכה של קבוצת עמיתים איכותית ומשמעותית.

  • הזדמנות להתפתחות מקצועית בתחום החונכות ברצף ולאורך השנים

מורה חונך יכול לחנוך וללוות מורה מתחיל אך ורק אם בבית ספרו נקלט באותה השנה מתמחה או מורה מתחיל. לאור זאת, עשויה להיווצר הפסקה של שנה או שנתיים בעבודת החונך. קהילות החונכים מעניקות מענה להיבט זה, ומאפשרות למורה החונך להמשיך ולהתמקצע בתחום בכל שנה שבה הוא ממונה למורה חונך.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה

בקהילת החונכים במחוז חיפה, שהנחו אתי בראון ויוסי שמא, אחד מחברי הקהילה שיתף את שאר החברים כי המתמחה שהוא חונך החליט לעזוב את ההוראה בסיום השנה, לאור קשיים שחווה בבית הספר ובמערכת החינוך. לאורך המפגשים החונך שיתף בתהליך החניכה שלו, וחברי הקהילה העניקו זוויות חדשות להסתכלות על הדילמות שהעלו, וזימנו התבוננות פנימית של כל אחד מחברי הקהילה, מה שאפשר לחונכות יצירתית מתוך פרשנויות מגוונות. לשמחתנו, לקראת סיום השנה המתמחה החליט להמשיך כמורה על אף הקשיים שחווה בתחילתה.

מתודה שעשינו בה שימוש

אורלי אברג'יל ואופירה מור, שהנחו את קהילת החונכים באשדוד, הקפידו והתמידו לפתוח את מפגשי הקהילה בפעילות "מחברת", המזמינה את המשתתפים להכיר זה את זה קצת יותר בכל פעם…

"קהילת החונכים שלנו החלה עם קבוצה של כעשרים חונכים, מאילת ועד אשדוד. המטרה הייתה ליצור במפגשי הקהילה מרחב של אמון ופתיחות המאפשר למידה מייצוגים ומאירועים בתהליכי החונכות של המשתתפים – אתגר משמעותי, ועוד כשנפגשים מרחוק. בחרנו לפתוח כל מפגש בפעילות פתיחה מחברת בזוגות או בשלשות. אט אט חברי הקהילה הכירו זה את זה והפכו לקבוצה מגובשת, נועצת, חושבת, יוצרת ומשתפת פעולה, במהלך המפגשים עצמם וגם בין מפגש למפגש".

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות

אנחנו בתחילתו של המסע. שנתיים בלבד לקהילות החונכים ברחבי הארץ, ובמסע שרק החל הספקנו ללמוד רבות…

מפגשי הקהילה אינם השתלמות. הם נבנו במטרה לאפשר, לייעץ, להקשיב וכמובן ללמוד זה מזה ולהתמקצע בתחום החונכות. המנחה הוא חלק מהקהילה, וגם הוא לומד בה. בניית קהילה היא תהליך שדורש זמן. חשוב להשקיע בהיכרות אישית ולהבנות אמון הדדי, תמיכה, שיתוף, חברות ואמפתיה. אלה יאפשרו יצירת קרקע פורייה ובטוחה ללמידה ולסיעור מוחין, להעלאת התנסויות ודילמות משמעותיות מהשטח, וליצירת למידת עמיתים בעלת ערך.

אנחנו מודים/ות לכל החונכים/ות שבחרו להשפיע על דור המורים הבא, להשתתף בקהילות החונכים ולחנוך במקצועיות את המורים המתחילים. אנו מקווים/ות שהקשרים והחברויות שנוצרו בקהילות שלנו ישמשו את החונכים/ות גם בהמשך דרכם/ן.

1253
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט