אחד האתגרים שניצבים בפני חברי קמ"ל הוא הגדרת מטרות משותפת. דרך אפשרית לעשות זאת היא באמצעות מודל SMART המסייע להגדיר את המשימה, את הפרמטרים לעבודה המשותפת ואת יעילות הפעילות בקהילה.

כדי להשתמש במודל בקהילה שלכם תוכלו להעזר בכלי המצורף, במערך השיעור ובמצגת המצורפים לפוסט זה.

קביעת מטרות לפי מודל SMART*

קהילת מורים לומדת (קמ"ל) קמה כדי לאפשר לחברים בה לחקור יחד עדויות מלמידת התלמידים ולפתח באופן שיתופי פרקטיקות הוראה והערכה איכותיות כדי לקדם למידה בכיתה (Robinson et al., 2009). הקהילה היא ישות משתנה המתפתחת באופן טבעי (Wenger et al., 2002); אופייה תלוי במורים החברים בה, ברצונות ובשאיפות שלהם, במטען שהם מביאים לקהילה ובאופן ההנחיה של אלו המובילים אותה.

כיצד נגדיר את הייחודיות של קהילת המורים הלומדת שלנו ונבין מה אנו מבקשים להשיג באמצעותה? אחד הדיונים הראשונים שראוי שיתקיים בקמ"ל הוא זה המגדיר את מטרות הקהילה ואת הרצונות והצרכים של המורים המשתתפים בה.

מאפייני קהילה מקצועית לומדת

לקמ"ל יעילה ומתפקדת יש ארבעה יש מאפיינים עיקריים (Bayar, 2014; Harris & Jones, 2017):

  1. חברי הקהילה חולקים משימה, חזון, מטרות וערכים משותפים.
  2. חברי הקהילה עובדים במשותף במטרה לבחון ולשפר את דרכי ההוראה שלהם.
  3. חברי הקהילה מקיימים דיאלוג רפלקטיבי, חקירה ובחינה עצמית המתבססות על נתונים מהכיתה.
  4. הקהילה מודדת את יעילותה בהתאם לתוצאות, וחותרת לשיפור תמידי.

אך כיצד נגדיר את המשימה הניצבת בפני חברי הקמ"ל? את הפרמטרים לעבודה המשותפת? כיצד נוכל למדוד את יעילותה של הפעילות בקהילה? אחת הדרכים היעילות לכך היא באמצעות תכנון נכון בתחילת הדרך והצבת מטרות בנות השגה ומדידה. כך יוכלו חברי הקהילה לשוב ולבחון בהמשך הדרך את מקומם ביחס למטרות שהוגדרו ולתקן את הכיוון או להגדיר מחדש את המטרות. המטרות יכולות להיות כלליות ורחבות (מאקרו) או מצומצמות למפגש אחד או לסדרת מפגשים (מיקרו).

 מודל מוצלח למטרות אלו הוא מודל S.M.A.R.T:

S (Specific) – על המטרות להיות מוגדרות וברורות: מה הם היעדים שחותרים אליהם (כולל מספרים ותאריכי יעד), היכן ומתי יתבצע השינוי? מי אחראי להביא להצלחה? מה יידרש כדי להשיג את המטרה?

M (Measurable) על המטרות להיות מדידות כך שאפשר יהיה למדוד את ההתקדמות, לזהות יעדים שהושגו ולהציג את התוצאות בפני חברי הקהילה או גורמים חיצוניים.

A (Achievable) על המטרות להיות בנות השגה מבחינת כוח אדם, משאבים, שעות העבודה והעמידה בדרישות מערכת החינוך ובית הספר.

R (Realistic) על המטרות להיות מציאותיות, ולא כאלה שאי אפשר להשיגן.

T (Timely) על המטרות להיות תחומות בזמן, בעלות תאריך התחלה וסיום ברורים. יש לקבוע גם נקודות להערכת ביניים של התהליך.

* המודל המוצע מבוסס חלקית על המופיע באתר https://www.smartsheet.com/blog/essential-guide-writing-smart-goals

תוכלו למצוא הסבר מפורט על אופן השימוש במודל בסרטון הבא:

לקריאה נוספת

1454
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט