אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

מהו מתווה שיח (פרוטוקול)?

מתווה – דרך סטנדרטית ומוסכמת לביצוע משימה. תהליך שניתן לחזור עליו ולשחזרו.

השימוש במתווים (פרוטוקולים) בקרב קהילות למידה מסוגים שונים הולך וגובר בשנים האחרונות, ומטרתו לקדם שיח עמוק וחקרני בקרב עמיתים. השימוש במתווים התפתח לראשונה כחלק מתפיסת העבודה של קהילות חברים נחוצים (Critical Friends Group; CFG). קהילות אלה הוגדרו על ידי ארגון National School Reform Faculty בארצות הברית ((NSRF, והן סוג של קמ"ל (PLC) המאופיינת בשימוש מכוון בשיח מובנה המתבסס על מתווים. מודל העבודה של קהילות חברים נחוצים  מבוסס על התפיסה שלפיה מורים יכולים להדריך ולתמוך זה בזה, והוא מונחה על ידי תאוריות למידה חברתיות-תרבותיות שלפיהן תפקידו של הפרט בעיצוב הקהילה חשוב לא פחות מתפקידה של הקהילה בעיצוב הפרט (Van Lare & Brazer, 2013). קוסטה וקליק ( Costa & Kallick, 1993) תיארו חבר נחוץ (critical friend) כ"אדם מהימן ששואל שאלות פרובוקטיביות, מספק נתונים, מעביר ביקורת על עבודתו של אדם כחבר […] לוקח את הזמן להבין היטב את ההקשר של העבודה המוצגת ואת התוצאות שהמציג או הקבוצה שואפים אליהן". במילים אחרות, במסגרת קהילות של חברים נחוצים מודגשת פרקטיקה של שאילת שאלות ביקורתיות וחתירה לתמיכה בהשגת תוצאות רצויות.

נמצא שקהילות הפועלות ביעילות מאופיינות ביכולת שלהן להתבונן על סוגיה מנקודות מבט שונות, להבין את נקודת המבט של אחרים, לדון באופן פרודוקטיבי בסוגיות שנויות במחלוקת, לתקשר בכבוד, לבקש משוב, לפתור בעיות באופן יזום ולהישאר חיוביות.

צוותים וקהילות אינם יכולים לתפקד ביעילות בלי לקבוע נורמות להתנהגות ולהשתמש בפרוטוקולים לשיחות. לפיכך למתווים של ההתנהגות ולפרוטוקולים של השיח, הנלווים לפעולות הקהילות, יש תפקיד מרכזי וחשוב. יש מתווים רבים המתאימים לפעילות הקהילות, והם מכוונים לדיונים שונים, לדוגמה בירור דילמות, היוועצות, התבוננות בייצוגים ועוד. למרות השונות ביניהם, לכל סוגי המתווים מטרה זהה: לקדם שיח עמוק ומובנה המאפשר לפתור בעיות ולהציע חלופות לפעולה.

כל מתווה מבוסס על כמה שלבים ונשמרת בו ההקפדה על לוח הזמנים. בבסיס המתווה נמצאים שלב הצגת הסוגיה ושלב הבהרה/שאילת שאלות. מטרתם להבטיח שהמשתתפים מבינים היטב את הסוגיה המוצגת בטרם יחוו עליה דעה או יציעו לה חלופה, לשמור על המציג הסוגיה ולהבטיח שהשיח יהיה מקדם וביקורתי אך לא שיפוטי.

יתרונות השימוש במתווים של שיח:

מאפשרים סביבה בטוחה, שוויונית ומבוססת אמון שבה השותפים מרגישים בנוח לשאול שאלות ולהעלות תהיות;

מאפשרים לאתגר את הסטטוס קוו;

עוזרים בבנייה ובביסוס של נורמות, של שותפות ושל שפה משותפת;

מספקים זמן מובנה למחשבה ולהקשבה במהלך הדיון ומונעים מהשותפים להגיב ללא הרף;

מאפשרים למידה מקצועית אפקטיבית ומחזקים את כישורי הרפלקציה של חברי הצוות;

מאפשרים למקד את הדיון בפרקטיקה וחותרים לתוצאות מעשיות;

מאפשרים נקודות מבט שונות ומגוונות;

עוזרים במיקוד הדיון ומונעים סטייה מהנושא;

מונעים מחברי צוות בודדים לשלוט בשיחה ומאפשרים השתתפות של כולם;

עוזרים לשמור על לוח זמנים.

1300
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט