Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

אחת מההגדרות לקהילה מקצועית לומדת (קמ"ל) גורסת כי "קהילה מקצועית לומדת מתרחשת כאשר קבוצת מורים מתכנסת באופן סדיר ובמקום קבוע כדי לחקור בקביעות את הפרקטיקות המקצועיות של משתתפיה בצורה שיתופית, רפלקסיבית ומוכוונת למידה" (Stoll et al., 2006). מודל זה צמח והתפתח במערכות חינוך בכל רחבי העולם בצורות ובדרכים שונות בד בבד, ולעיתים כאלטרנטיבה להשתלמויות המורים המסורתיות.

קהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות (קמל"ד) הן מודל של קמ"ל אשר פותח וגובש בשנים האחרונות בישראל ואשר מתמקד בתחום דעת/תפקיד מסוים. מטרת הקמל"ד היא לקדם ידע תוכן פדגוגי (PCK) וכישורים בדיסציפלינה ספציפית או בתפקיד מסוים, כדי לתרום להתפתחות המקצועית של המורים ובכך לקדם את למידת התלמידים. הדגש בקמל"ד הוא על למידת תוכן, ומטרתה להעלות את רמת הידע והמיומנויות של המורים בתחום התמחותם.

במדינת ישראל אופן זה של התפתחות מקצועית של מורים דיסציפלינריים התחיל, לרוב, כיוזמה של מורים ו/או של האקדמיה ותוקצב עד לשנת 2017 על ידי עמותות והמגזר השלישי. בשנת 2016 הוקמה במכון מופ"ת יחידת מו"פ קהילות מקצועיות לומדות בניהולה של ד"ר טלי ברגלס-שפירא, בשיתוף פעולה עם מינהל עובדי הוראה במשרד החינוך.

בין תפקידיו של המו"פ: הסדרה של קהילות דיסציפלינריות במערכת החינוך בישראל, ניהול פורומים לבעלי עניין במחקר ובהסדרה של הקהילות, עריכת מחקר רחב היקף לבחינת ההשפעה של הקהילות על השותפים בהן, ארגון ימי עיון וכנסים בנושא קהילות מורים, ניהול ושיתוף ידע ועוד.

תהליך ההסדרה של הקהילות החל בקיץ 2017 וכלל אפיון של קהילות מקצועיות לומדות במערכת החינוך, הגדרת מודלים להפעלת הקהילות, גיוס גופים אקדמיים מלווים לקהילות והגדרת נוהל לפתיחת קהילה. תהליך זה הוא עדיין בשלבים התחלתיים. המו"פ שם לו למטרה להמשיך את התהליך, לתמוך בקהילות הקיימות וללוות את הקמתן של קהילות חדשות.

צוות המו"פ

ד"ר טלי ברגלס-שפירא

מנהלת המו"פ

התחלתי את דרכי במערכת החינוך כמורה למדעים וביולוגיה, ולאורך השנים שימשתי רכזת מקצוע, מחנכת ומנהלת אשכול פיס. יש לי תואר שני בהוראת המדעים מהאוניברסיטה העברית ודוקטורט ממכון ויצמן. אני בוגרת קורס מנהלים של אבני ראשה, מתמחה בטכנולוגיות למידה, ועסקתי בפיתוח חומרי וספרי לימוד. בנוסף לניהול המו"פ אני מרצה וראש תחום חדשנות פדגוגית במכללה להכשרת מורים ע"ש דוד ילין.

פבי שליט רייטמן

מנהל הלמידה

מומחה בסגירת פערי ידע והתנהגות בקרב אוכלוסיות שונות ומגוונות באמצעות בניית תוכניות ותוצרי למידה המותאמים לכל קהל יעד, תוך שמירה על עקרון הפשטות והישימות של החומרים הנלמדים. עוסק בתחום פיתוח הדרכה וניהול תוכניות למידה מעל עשור בעולם העסקי ובמגזר החברתי. בוגר תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות במשאבי אנוש בקריה האקדמית אונו.

דנה כהן

רכזת המו"פ

בוגרת תואר שני באשורולוגיה, חובבת שירה גרונית מצפון הקווקז ודוברת שש שפות שנכחדו; אוהדת של צפרירים חולון מילדות. ראשה באמנות והרגליים נטועות בעולמות הניהול: צלמת, ציירת, נגרית חובבת, שחקנית לשעבר בוגרת ניסן נתיב ובוגרת לימודי טיפול בשילוב אמנויות לצד ניהול עובדים ואדמיניסטרציה. תמיד סקרנית ומוכנה ללמוד משהו חדש.
Dana Cohen​

ד"ר יונתן מנדלס

מנהל הידע

חוקר תקשורת וחינוך, מנחה פדגוגי המלווה בתי ספר ומורים בתהליכי שינוי ובשילוב דרכי הוראה חדשניות, בדגש על דיאלוג חינוכי וביקורתי ועל עיסוק במשולש חינוך-חברה-טכנולוגיה. מנחה קהילות מורים מובילים. בין היתר עסק בשילוב של למידה היברידית, למידה מבוססת פרויקטים, למידה מבוססת משחק, למידה דיגיטלית ושיטות להערכה חלופית. מחקריו עוסקים במודלים להפעלת קהילות מקצועיות לומדות, למידה מהפרקטיקה, אוריינות מדיה אזרחית ופערים דיגיטליים. 

ורד אוסטפלד

מנהלת קהילות דיגיטליות

מנחת קהילות מקצועיות וחברתיות. מרצה ומנחה במכללת לוינסקי-וינגייט. מפתחת פדגוגית מנוסה המתמחה בפיתוח קורסים והכשרות וקורסי MOOC. בעלת ניסיון רב במחלקות הדרכה בארגונים עסקיים, בזרוע היבשה בצה"ל ובכוחות הביטחון. שותפה לכתיבת תקני ההדרכה של זרוע היבשה. בוגרת תואר ראשון בתקשורת ומנהל במכללה למנהל, לימודים לתואר שני בטכנולוגיות למידה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ובוגרת תואר שני במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן.

Vered Ostfeld

ד"ר דורית שפי-בורקוב

רכזת פורום המשתלה

מנחת קבוצות ומנחה פדגוגית המלווה את עבודתם של מנהלים ומורים העובדים עם נוער בסיכון. אני מאמינה כי לצד ערכה הקבוצתי הרב של קהילה, ישנן גם הזדמנויות רבות להתפתחות אישית דרך ההשתתפות והפעילות בה. גם בהשכלתי משולבים הפורמלי והלא פורמלי: אני מאמנת אישית ומגשרת וכן בוגרת תואר ראשון בספרות אנגלית ומדעי המדינה, תואר שני בהנחיית קבוצות  ותואר שלישי בנושא נרטיב ותפיסת תפקיד בהיבט פילוסופי.

Dorit Sheffi
Scroll to Top