Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

שייכות בקהילה מקצועית לומדת

שייכות
שייכות
193

שייכות היא צורך אנושי מולד, אשר תואר בהרחבה בתאוריית הצרכים של מאסלו הידועה גם כהיררכיית/פירמידת הצרכים של מאסלו).

היררכיית הצרכים של מאסלו

היררכיית הצרכים של מאסלו (Maslow) היא תאוריה שפיתח אברהם מאסלו בשנות הארבעים, והיא מתמקדת במוטיבציה האנושית. לפי התאוריה, לבני אדם יש סדרה של צרכים בסיסיים שחייבים להתממש כדי שירגישו מסופקים ובעלי מוטיבציה. צרכים אלו מסודרים בהיררכיה: הצרכים הפיזיולוגיים הבסיסיים ביותר נמצאים בתחתיתה, וצורכי המימוש העצמי המתקדמים ביותר נמצאים בראשה.

אחד הצרכים בהיררכיה של מאסלו הוא הצורך באהבה ובשייכות. צורך זה נעשה חשוב לאחר שצורכי הבטיחות של אדם נענו, וכולל רכיבים דוגמת חברויות, מערכות יחסים רומנטיות ותחושת קהילה. לפי מאסלו, צורך זה הוא רצון אנושי בסיסי, והוא חיוני לרווחתנו הפסיכולוגית.

הצורך באהבה ובשייכות נחשב לעיתים קרובות כצורך אנושי בסיסי, וככוח המניע העומד מאחורי רבות מההתנהגויות ומהפעולות שלנו, מכיוון שהוא קשור קשר הדוק לטבע החברתי שלנו.

אדם יכול לקבל מענה לצורך שלו באהבה ובשייכות בכמה דרכים: השתתפות בפעילויות חברתיות, הצטרפות למועדונים, לקהילות או לארגונים, התנדבות, או בנייה ותחזוקה של קשרים קרובים עם חברים ובני משפחה. פעילויות מסוג זה יכולות לספק תחושות חיבור ושייכות, ובכך לסייע בטיפוח תחושות אושר ורווחה.

אם הצורך של אדם באהבה ושייכות אינו מסופק, הדבר עלול להוביל לתחושות של בדידות, בידוד וחוסר מטרה, ואלה בתורם עלולים להוביל לתחושת דיכאון.

תחושת שייכות בקמ"ל

קידום תחושת השייכות והצורך בהשתייכות הם היבטים מכריעים בבנייה ובתחזוקה של קהילה מקצועית לומדת. בקמ"ל, אנשים מתאחדים סביב מטרה משותפת של למידה וצמיחה מקצועית. היצירה של תחושת שייכות היא חיונית להצלחתה של הקהילה. תחושת שייכות איתנה יכולה להקל על אנשים להרגיש בנוח לשתף ברעיונות שלהם, לקחת סיכונים ולהשתתף בדיאלוג פתוח וכנה. אלה, בתורם, מטפחים סביבה שיתופית ותומכת שבה הלמידה יכולה לשגשג.

כדי לקדם תחושת שייכות בקהילה מקצועית לומדת, חשוב ליצור סביבה מסבירת פנים ומכילה. סביבה כזו יכולה להיבנות באמצעות קביעת כללי יסוד לתקשורת מכבדת, הקשבה אקטיבית והערכת התרומה של כל החברים, מציאת דרכים לערב את כל החברים בתהליכי קבלת החלטות, ומתן תחושת בעלות על הקהילה. השתייכות, לעומת זאת, עוסקת ביצירת קשרים ומערכות יחסים עם אחרים בקהילה. בקמ"ל, הדבר יכול להיות כרוך ביצירת הזדמנויות לאנשים לעבוד יחד על פרויקטים, לחלוק את המומחיות שלהם ולספק תמיכה ומשוב זה לזה.

להלן פעולות אחדות שמנחי הקהילה יכולים לנקוט כדי לקדם ולחזק את תחושת השייכות של חברי הקהילה:
  1. פתחו ויישמו בתוך הקהילה מדיניות וקווים מנחים המקדמים תרבות חיובית ומכילה, ועודדו את החברים לגלות אחריות לשמירה על סטנדרטים אלה. עודדו הקשבה פעילה ותקשורת מכבדת ואמצו לעצמכם התנהגויות אלו כמודלינג. סקרו והעריכו בקביעות את האפקטיביות של הקהילה ואת עמידתה בנורמות ובחוזה הקהילתי שגובש. ערכו שינויים ושיפורים לפי הצורך, כדי לתמוך טוב יותר בצרכים של החברים.
  2. צרו הזדמנויות שבהן חברי הקהילה יוכלו לעבוד יחד על פרויקטים ויוזמות. ארגנו דיונים שבהם חברי הקהילה יכולים לחלוק רעיונות וללמוד זה מזה, ועודדו את החברים לחלוק את המומחיות והידע שלהם. עודדו תרבות של משוב הדדי בונה, ובססו תרבות של שיח מקצועי.
  3. קיימו פעילויות חברתיות, המספקות לחברי הקהילה הזדמנות להתחבר זה לזה ולבנות מערכות יחסים באופן בלתי פורמלי.
  4. צרו מרחבים שבהם חברים יכולים לגשת למשאבים, להתחבר זה לזה ולשתף פעולה בפרויקטים וביוזמות. אפשרו תקשורת ושיתוף פעולה קבועים בין חברי הקהילה. אפשר לעשות זאת בעזרת מתודות שיח מגוונות, וכן באמצעות פלטפורמות מקוונות: פורומים, קבוצות מדיה חברתית וכלים דיגיטליים מתאימים נוספים.
  5. עודדו את חברי הקהילה לקחת על עצמם תפקידי מנהיגות, לקדם יוזמות במסגרת הקהילה ולהשתתף בתהליכי קבלת החלטות. כך אפשר לייצר בקרב החברים תחושת בעלות, וזו תוביל לחיזוק תחושת החיבור.
  6. טפחו תחושות הכלה ושייכות באמצעות חיפוש אחר נקודות מבט מגוונות, ודאגה לכך שכל חברי הקהילה ירגישו רצויים ומוערכים. חגגו הצלחות והישגים של חברי הקהילה באמצעות מחוות שונות ויצירת פומביות לעשייתם.
  7. ספקו לחברי הקהילה תמיכה ומשאבים להתמודדות עם קשיים ואתגרים, בעיקר באמצעות רתימת כוחה של הקהילה. חברים שירגישו כי הקהילה תומכת בהם ומסייעת להם יחושו מחוברים יותר.
  8. עזרו לחברי הקהילה לפתח מיומנויות חדשות ולקדם את הקריירה שלהם באמצעות פיתוח מקצועי, סדנאות ותוכניות למידה מגוונות. תחושת ערך תוביל להגברת השייכות.

יצירת תחושת שייכות בקרב חברי הקהילה היא מיומנות עדינה הדורשת קשב ורגישות חברתית רבה מצד מנחי הקהילה. אולם המשיכה והנטייה הטבעיות של בני אדם ליצירת קשרים, לצד ההקפדה של המנחה לשלב במפגשי הקהילה אלמנטים המעודדים הגברת תחושת שייכות, יכולות לייצר קהילות מהודקות שחבריהן מרגישים תחושת חיבור עוצמתית אליהן. תחושה כזאת תחזק את הקהילה ותסייע לה לשגשג ולממש את מטרותיה באופן מיטבי.

תום הגלעדי

 

לפוסט זה מצורף מערך עם פעילויות ליצירת קשרים ולהגברת תחושת השייכות בקהילה.

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
דיון בקהילה: מתן משוב חם וקר
משוב חם הוא סוג המשוב שכולנו אוהבים לקבל והכי קל לתת. מומלץ לפתוח כל מפגש משוב באמירה חיובית ומדויקת על פעולה או הישג מסוים....
Scroll to Top