Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

שימוש במודל SMART לקביעת מטרות בקהילה מקצועית לומדת

40

קהילת מורים לומדת (קמ"ל) קמה כדי לאפשר לחברים בה לחקור יחד עדויות מלמידת התלמידים ולפתח באופן שיתופי פרקטיקות הוראה והערכה איכותיות כדי לקדם למידה בכיתה (Robinson et al., 2009). הקהילה היא ישות משתנה המתפתחת באופן טבעי (Wenger et al., 2002); אופייה תלוי במורים החברים בה, ברצונות ובשאיפות שלהם, במטען שהם מביאים לקהילה ובאופן ההנחיה של אלו המובילים אותה.

כיצד נגדיר את הייחודיות של קהילת המורים הלומדת שלנו ונבין מה אנו מבקשים להשיג באמצעותה? אחד הדיונים הראשונים שראוי שיתקיים בקמ"ל הוא זה המגדיר את מטרות הקהילה ואת הרצונות והצרכים של המורים
המשתתפים בה.

מאפייני קהילה מקצועית לומדת

לקמ"ל יעילה ומתפקדת יש ארבעה יש מאפיינים עיקריים: (Bayar, 2014; Harris & Jones, 2017)
1. חברי הקהילה חולקים משימה, חזון, מטרות וערכים משותפים.
2. חברי הקהילה עובדים במשותף במטרה לבחון ולשפר את דרכי ההוראה שלהם.
3. חברי הקהילה מקיימים דיאלוג רפלקטיבי, חקירה ובחינה עצמית המתבססות על נתונים מהכיתה.
4. הקהילה מודדת את יעילותה בהתאם לתוצאות, וחותרת לשיפור תמידי.

אך כיצד נגדיר את המשימה הניצבת בפני חברי הקמ"ל? את הפרמטרים לעבודה המשותפת? כיצד נוכל למדוד את יעילותה של הפעילות בקהילה?

אחת הדרכים היעילות לכך היא באמצעות תכנון נכון בתחילת הדרך והצבת מטרות בנות השגה ומדידה בעזרת מודל SMART. כך יוכלו חברי הקהילה לשוב ולבחון בהמשך הדרך את מקומם ביחס למטרות שהוגדרו ולתקן את הכיוון – או להגדיר מחדש את המטרות. המטרות יכולות להיות כלליות ורחבות (מאקרו) או מצומצמות למפגש אחד או לסדרת מפגשים (מיקרו).

לפי מודל זה, המטרות המוצעות צריכות להיות מוגדרות וברורות (Specific): מהם היעדים אליהם חותרים, היכן ומתי יתבצע השינוי ומי אחראי להביא להצלחה; עליהן להיות ברות מדידה (Measurable) כך שאפשר יהיה למדוד את ההתקדמות, לדעת כאשר הושגו היעדים ולהציג את התוצאות; עליהן להיות ברות השגה (Achievable) מבחינת כוח אדם, משאבים, שעות העבודה והעמידה בדרישות מערכת החינוך ובית הספר; עליהן להיות מציאותיות (Realistic) ומוגדרות בזמן (Timely)  – עם תאריך התחלה וסיום ברורים.

 

איך מגדירים מטרות לפי מודל זה?

חשוב שהדיון על גיבוש המטרות ייערך באופן דיאלוגי ופתוח כדי שכל חברי הקהילה שרוצים בכך יוכלו להשתתף בתהליך. זאת משום שהתהליך הוא גם דרך חשובה לחיזוק תחושת המעורבות והשייכות של החברים. מומלץ לקיים את הדיון על אודות מטרות הקהילה בתמיכת מומחיות חיצונית (בתחום הדיסציפלינה ו/או בהתאם למטרות הקהילה) שתסייע בהגדרתן, באופן ההתנהלות לקראת השגתן ובנושאים נוספים.
את המתווה המצורף יכולים למלא הקהילה כולה או חברים אחדים מתוכה. שימוש מפורט ונכון במתווה יסייע לקהילה להגדיר מטרות בנות השגה ואת הדרך להשיגן.

המודל המלא וטבלה מתאימה ניתנים להורדה כקובץ נפרד בתחתית הפוסט. לצד אלו ישנו מערך למפגש פנים אל פנים ומצגת להעברתו.

 

 

 

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

קהילת מנחי סמ"ל כמודל חדשני לליווי מוסבים מהייטק...
תוכנית סמ"ל (סטאז' מהיי-טק להוראה) הוקמה ב- 2019, והיא תוכנית הדגל של מנהלת "הטובים להוראה" במכון מופ"ת. מטרת התוכנית היא לסייע בתהליך ההסבה של...
wellbeing
העוגן בסערה: תפקידם המתהווה של קהילות מקצועיות לומדות...
מחקר זה דן באתגרים שעמדו בפני הקהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות (קמל"ד) בישראל, בדרכי התמודדות ובתמורות שחלו בהן עת עברו למפגשים בפלטפורמה דיגיטלית עקב פרוץ...
תוצר של קהילה
ההשפעה של קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) על המורים המשתתפים בהן היא רב-ממדית, עם שינויים חיוביים בהרגלי חשיבה (Habits of mind) ובפרקטיקות ההוראה, שמובילים בסופו...
Scroll to Top