Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

אוספים ולומדים – השימוש באוצרות דיגיטלית בקהילה מקצועית לומדת

125

פוסט אורח, מאת קהילת רכזי ביולוגיה, הטכניון, חיפה.
אוֹצְרוּת דיגיטלית היא תהליך יצירה, ניהול ושימוש של חומרים דיגיטליים. פריטי תוכן דיגיטליים בתחום מסוים נאספים לכדי אוסף דיגיטלי. מי מאתנו לא מנהל אוסף דיגיטלי בחיי היום יום? פייסבוק ופינטרסט הן הסביבות הדיגיטליות הנפוצות לניהול פריטים דיגיטליים במגוון תחומים. וכמורים, ודאי שאנחנו כל הזמן אוספים פריטי הוראה למידה והערכה.

אך האם חשבתם פעם על אוצרות דיגיטלית כפעולה לימודית של ממש?

בקהילה המקצועית של רכזי ביולוגיה בטכניון התקיים שיח בנושא שימוש באוצרות דיגיטלית כתהליך למידה מותאמת אישית של מורים ושל תלמידים. כל אחד מהרכזים בחר נושא בהוראת הביולוגיה עליו יאסוף פריטים דיגיטליים בסביבת Wakelet.

הרכזים יצרו אוספים במגוון מרתק של נושאים: מעבדות מצולמות, אקולוגיה והשפעת האדם על הסביבה, בקרה על ביטוי גנים ועוד. מעבר לכך שיוצר האוסף מעמיק בעצמו בלמידת הנושא, האוספים שנוצרו משמשים את חברי הקהילה ומורים לביולוגיה נוספים, ובכך משמשים קרקע טובה להתפתחות מקצועית של מורים לביולוגיה. השלב הבא הוא חשיבה לגבי שימוש ביצירת אוספים דיגיטליים כחלק מהלמידה בכיתות. כבר הועלו מגוון רעיונות כמו: יצירת אוספים שיתופיים בעבודות ביוחקר, פלטפורמה לשיתוף בממצאי מעבדות ועוד.
מוזמנים להציץ באוספים שכבר פורסמו באתר קבוצת המחקר של הוראת הביולוגיה בטכניון.

בסרטון המצורף מסבירה ד"ר אפרת דיין מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון על אוצרות דיגיטלית כמקדמת הוראה ולמידה מותאמת אישית.

 

מספר דוגמאות לכלים לאוצרות דיגיטלית:
Wakelet: כלי לאוצרות דיגיטלית המאפשר הוספת תכנים מסוגים שונים: טקסטים, קישורים, סרטונים, תמונות, קבצי pdf ועוד. מורה העושה בו שימוש יכול לשתף את האוסף עם משתתפים אחרים כדי שיוכלו להוסיף אליו תכנים משלהם, ללא צורך ביצירת חשבון. לבעל/ת החשבון יש אפשרות למחוק/לערוך תוכן שהועלה על ידי שותפי עריכה. אין מגבלה למספר האוספים או למספר הפריטים באוסף.

Diigo: יצירת מאגר מקוון של פריטי מידע. דייגו מאפשר שמירה של סימניות, הערות על גבי טקסטים, תמונות ועוד על גבי דף האינטרנט בו אתם גולשים. כל מה שתחליטו לשמור בעזרתו יהיה נגיש לכם דרך האתר של Diigo ותוכלו לשתף את התוכן עם עמיתים, תלמידים, סטודנטים וכו'.

E-link: מאפשר לאצור ולשתף כל תוכן מקוון בעל קישור, כולל קטעי וידאו, סמינרים מקוונים, פודקאסטים, תמונות, אינפוגרפיקות, מסמכי PDF ועוד.

Scoop.it: פלטפורמה לאצירה ולשיתוף של תכנים ברשת. כל משתמש יכול לשתף במגוון תכנים מהרשת (קישור לאתרים, סרטונים ותמונות) סביב נושא מסוים ואף לפרסם טקסטים משלו, בדומה לבלוג.

תוכלו לקרוא עוד במסמך המצורף.

להמשך קריאה

אוצרות דיגיטלית

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

מהי קהילה מקצועית לומדת?
המודל של "קהילת מורים מקצועית לומדת" (קמ"ל) צמח והתפתח במערכות חינוך בכל רחבי העולם לצד, ולעיתים כאלטרנטיבה, להשתלמויות המורים המסורתיות. מודל זה נשען על...
DJ playing a set
פלייליסט: ארגז כלים לקהילות מקצועיות לומדות
בלוח המצורף שיתפנו מגוון כלים ומקורות מידע על למידה היברידית בעולם הקהילות. יש לכן.ם מקור מידע מוצלח או כלי שהתנסיתם בו בעבודה עם הקהילה...
מיקרופון
פודקאסט - קול הקהילות
"קול הקהילות" הפודקאסט של מו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופ"ת, עוסק בנושאים שונים הקשורים בעולם הקהילות המקצועיות. החל בהגדרות, הבנת הערך של הקהילות ותהליך...
Scroll to Top