מודל הרמזור: ניהול שיח קונפליקטואלי בקהילה
מרחב הקהילה הוא, לרוב, מקום בטוח לניהול שיח ביקורתי מגוון ופורה. עם זאת, שיחות על המשבר, הקונפליקטים ועל המצב האקטואלי עשויות להוות קרקע לעימותים מילוליים אלימים שיפגעו ביחסים בין המשתתפים וביכולת לנהל דיון.
כאשר מדובר במפגש ראשון בקהילה, טרם ביסוס האמון ותיאום הציפיות, הדברים נפיצים עוד יותר.
למפגש הראשון בקהילה יש חשיבות רבה ביצירת חיבור ראשוני. במפגש זה, לרוב, מתואמות ציפיות, מוגדרות הנורמות, ואף נלמד תוכן ראשוני במטרה להגביר את העניין והמוטיבציה ללמידה בקהילה. בעת מלחמה, המפגש הראשון מקבל חשיבות נוספת ומתאפיין במורכבות נוספת. מעבר להתרגשות הרגילה ולחששות שהמשתתפים מביאים עימם מדי שנה, הם מוצפים בתחושות ובמחשבות שונות הנוגעות לתרחישי המלחמה.
הכנה נכונה של המפגש הראשון יכולה לתת מקום לתחושות אלה, ולסייע בחיזוק תחושת המסוגלות ותחושת השייכות בקהילה.
חשוב לזכור: שיח לגיטימי אינו שיח ניטרלי. שיח לגיטימי בתקופות של מתח כולל גם הבעה של דעות הנתונות במחלוקת קשה. עם זאת, אף שהוא עלול לעורר אי־נוחות ואף להכעיס, הוא איננו אלים או לעגני – לא בתוֹכנוֹ ואף לא בנימתו.
המודל מצורף לפוסט כקובץ להורדה
מטרות הפעילות
- ניהול שיחת אוורור והיכרות במסגרת מפגש בקהילה
- מתן מענה לשיח רגשי בקהילה הטרוגנית בעת מלחמה
- יצירת תנאים ונורמות לניהול שיח פתוח אך לא פוגעני
- הדגמת שיח לגיטימי באמצעות דוגמאות קונקרטיות
- מהלך הפעילות
הערות
ניתן לבצע את הפעילות במסגרת מליאה, או לחלק את המשתתפים לקבוצות קטנות.
ניתן להחליט שבכל סבב המשתתפים יתייחסו לאותה שאלה, או לאפשר לכל חבר בקהילה לבחור להתייחס לשאלה אחרת.
הסבר על מהלך הפעילות
המנחה מבקש מכל אחד מחברי הקהילה, בסבב, להתייחס לשאלת אוורור או לשאלה שנוגעת למצב האקטואלי (ראו דוגמאות מקוונות לשאלות אוורור). דוגמה לשאלה שנוגעת למצב: מה הייתה תחושתכם לאחר פרוץ המלחמה? המשתתפים יכולים להביע דעות בצורה לא מילולית, באמצעות טקסט, או אפילו לבחור דימוי שמבטא את תחושותיהם ולהסביר אותו.
בכל סבב המשתתפים דנים בשאלה מסוימת, או מתייחסים לשאלה מסוימת עם המשתתף שיושב מולם/במליאה. לרשות כל דובר 3 דקות (רצוי להגדיר מראש את זמן הדיבור של כל משתתף, בהתאם לגודל הקבוצה).
המנחה מסביר את עקרונות השיח בהתאם למודל הרמזור. בשלב זה רצוי לבקש מהמשתתפים דוגמאות נוספות לשיח לגיטימי/פוגעני, ולוודא שכולם מסכימים עם עקרונות המודל.
ניהול שיח האוורור
בזמן הסבב חשוב שהמנחה יוודא שהנורמות של מודל הרמזור נשמרות. אם הוחלט לנהל את השיח בקבוצות קטנות, רצוי למנות מראש "שומר נורמות" בכל קבוצה.
סיכום ורפלקציה
המנחה מבקש מחברי הקהילה להתייחס לתובנות שעלו מהפעילות:
איך הרגשתם בעת הפעילות?
האם למדתם פרט חדש על חבר בקהילה? איזה?
המנחה מבקש מחברי הקהילה להתייחס לפעילות עצמה:
מה אהבת בלמידה באופן זה? מה לא אהבת?
איזו חשיבות יש לנורמות שיח בקהילה?
מודל הרמזור
ירוק: שיח לגיטימי (לא חייב להיות ניטרלי, והעמדות המוצגות אינן בהכרח מקובלות על כל הנוכחים)
תוצאה: הדיון ימשיך.
לדוגמה: ״תגובת צה"ל מוצדקת"; "תגובת צה"ל אינה מוצדקת".
שימו לב: כל שיח לגיטימי יכול להתפתח לשיח לא לגיטימי!
צהוב: שיח לגיטימי אך בנימה מזלזלת ומערערת.
תוצאה: נפנה את תשומת לב הדוברים לשינוי הנימה ולברירת המילים.
לדוגמה: "למה צריך להיות אכפת לי מילדים בשדרות או בעזה?"
אדום: שיח לא לגיטימי – שיח אלים, מסית, מכליל או גזעני.
תוצאה: השיח ייעצר.
לדוגמה: כל משפט שמתחיל ב"מוות ל…", או כולל איומים באלימות.
טיפים נוספים
רצוי שהמנחה יעביר את המסר כי העת הנוכחית מאתגרת עבור כולם, וידגיש כי חברי הקהילה השונים חיים במציאות שונה כרגע. לכן צפוי שהתגובות לאירועים המתרחשים יהיו מגוונות.
רצוי לנסות להזכיר את המאחד ואת המכנה המשותף הרחב ביותר בין המשתתפים. למשל: "התכנסנו פה כדי ללמוד איך לטייב את תהליכי ההוראה והלמידה בכיתה…"; "כולנו מתמודדים עם סוגיות משותפות בנוגע לדרכי הוראה…"