מתווה "נקודות המבט המרובות" נועד לסייע למשתתפים בקהילות מקצועיות לומדות לזהות את ההשפעה של נקודת מבטם האישית על ניתוח סוגיות חינוכיות ועיצוב דרכי הוראה. באמצעות מתווה זה ניתן לעודד חקירת גישות חדשות ופתרונות מגוונים, במיוחד במקרים שבהם קולות מסוימים בקהילה אינם נשמעים. הפעילות כוללת הצגת הסוגיה על ידי המנחה, שיתוף של המשתתפים בפרספקטיבות אישיות תוך התייחסות לזהותם המקצועית, והתבוננות חוזרת לאור תרומות הקבוצה. המהלך מסתיים בסיכום אישי ובשיתוף תובנות שנרכשו, עם דגש על שינויים בדרכי פעולה או למידה עתידית. המתווה מעודד דיאלוג פתוח ותובנה משותפת, המובילים להתפתחות מקצועית ולשיפור פרקטיקות הוראה.
מטרות:
מתווה זה שימושי כדי לעזור למשתתפים להיות מודעים לפריזמה שדרכה הם בוחנים סוגיה מסויימת ואיך הדבר משפיע על עיצוב דרכי ההוראה שלהם.
המתווה עוזר לחקור גישות ופתרונות חדשים לסוגיות המשפיעות על הוראה. רצוי לעשות שימוש במתווה כאשר קולות מסוימים בקהילה לא נשמעים באופן עקבי.
מהלך הפעילות:
המנחה מזכיר את הנורמות של הקהילה ומציג את המתווה.
המשתתפים מציגים את עצמם על ידי ציון שמם ותכונה מסויימת שקשורה לקהילה (לדוגמה: מורה שנה ראשונה, מורה למתמטיקה, אקטביסט בתחום האזרחי וכדומה). המשתתפים האחרים לא מגיבים ובוודאי לא סותרים את דברי המשתתף.
המנחה מציג סוגיה שעלתה מתוך פעילות הקהילה ושאותה הקהילה תחקור (אפשר להציף סוגיה פילוסופית או סוגיה רלוונטית לתהליכי הוראה בכיתה).
המשתתפים כותבים בשקט את מחשבותיהם לגבי הסוגיה.
כל משתתף מציג את דעתו תוך ציון המאפיין שלו: "כמורה שנה ראשונה אני חושבת ש…", "כמדריכה בתחום אני חושב ש….".
בסבב השני כל משתתף מציג את דעתו נכון לאותו זמן ובהתבסס על מה ששמע מהמשתתפים האחרים "בהתבסס על מה ששמעתי פה אני חושב ש…", "עכשיו אני תוהה אם…" "כששמעתי את המורה הוותיק תהיתי אם…"
כל משתתף כותב לעצמו סיכום שמתחיל באחד או יותר מהמשפטים הבאים: "השיח שקיימנו עכשיו ישפיע על דרכי ההוראה שלי באופן הבא…."; "לאחר ששמעתי את כולם אני רוצה ללמוד עוד על…"; "אני כעת מבין שאני נדרש ל…."
בסבב באחרון המשתתפים יכולים לשתף את הקהילה בשינוי שחל בחשיבה שלהם לגבי הסוגיה בעקבות ההתנסות, באופן שבו דרכי הפעולה שלהם ישתנו בעקבות מה ששמעו או בדברים שברצונם ללמוד לאחר ההשתתפות בשיח המשותף.