Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

מתחילים לחפור – דיון בסוגיות מורכבות ומאתגרות בקהילה

2643

מה עושים כשנתקלים בסוגיה שמעכבת את ההתקדמות בקהילה מקצועית לומדת? פעילות "מתחילים לחפור" מספקת שיטה מובנית לחקירה משותפת ומעמיקה של נושאים מאתגרים, תוך התבוננות בהם מנקודות מבט מגוונות. בעזרת מתווה ייחודי ושיתופי, תוכלו לא רק לזהות את מקור הקושי, אלא גם לנסח פתרונות מעשיים ולדמיין עתיד שבו הסוגיה כבר אינה קיימת. התהליך הדינמי מעודד חשיבה יצירתית ופתרון בעיות, ובסופו – תובנות חדשות וכלים ישימים להתקדמות משותפת.

  • מתווה זה מאפשר:
    חקירה משותפת ועמוקה של סוגיות
  • הצעת רעיונות לפתרונות
  • אפשרות להביט בסוגיה מנקודות מבט רבות ושונות

הכנות:

המנחה צריך לזהות סוגיה אחת או יותר שמעכבות או חוסמות את השגת מטרות משתתפי הקהילה. רצוי לארגן את הקהילה בקבוצות של 4-5 משתתפים סביב שלחנות. במרכז כל שלחן יש להניח דף גדול.

שלבי המתווה:
הנחיות המנחה: המנחה מזכיר את הנורמות של הקהילה ומתאר את הפעילות תוך הבהרת הנקודות הבאות:

  • המשתתפים מתבקשים לרשום את כל מחשבותיהם.
  • המשתתפים מתבקשים להגיב אך ורק על פי הנחיית המנחה
  • שטח הכתיבה הוא שיתופי (דף במרכז השלחן) ובזמן הכתיבה הדף ינוע בכיוון השעון כך שהמשתתפים יוכלו לתרום את הרעיונות שלהם למחשבותיהם של השותפים.
  • המנחה מסביר שבתום זמן הכתיבה הוא ישמיע צליל מסויים או יגיד "עצור"
  • המנחה מציג את הסוגיה ומבקש מציגי הקבוצות לכתוב את הסוגיה במרכז הדף שעל השלחן.
  • כל משתתף מושך קו ממרכז הדף ועד לשולי הדף על מנת לזהות את אזור הכתיבה שלו.
  • המנחה מבקש מהמשתתפים לתאר בכתב את הסוגיה במילים שלהם. לרשותם 3 דקות לכתיבה. לאחר 3 דקות עוצרים את הכתיבה ומבקשים מהקבוצה לסובב את הדף בכוון השעון כך שהכתיבה של משתתף מסויים מצוי לפני שכנו לשלחן.
  • המנחה מבקש מכולם לקרוא את מה שכתב שכנו.
  • המנחה מנחה את כולם לכתוב מתחת לדברי שכנו תשובה לשאלה: " מדוע סוגיה זו קיימת"?
  • לאחר שלוש דקות מפסיקים את הכתיבה ומבקשים מהקבוצות לסובב את הדף לכיוון השעון. מבקשים מכולם לקרוא את מה כתבו שני שכניו ולאחר מכן לענות , מתחת לכיתוב, על השאלה הבאה: "מדוע כל כך קשה להתגבר על סוגיה זו"?
  • לאחר שלוש דקות שוב עוצרים את הכתיבה ומסובבים את הדף בכיוון השעון. לאחר מתן זמן קריאה מבקשים לכתוב מתחת למה שכבר נכתב מענה לשאלה: "איך היה נראה המצב אילו סוגיה זו לא הייתה קיימת, מה היה שונה?"
  • לאחר שלוש דקות שוב עוצרים את הכתיבה ומסובבים את הדף בכיוון השעון. לאחר מתן זמן קריאה מבקשים לכתוב מתחת למה שכבר נכתב מענה לשאלה: "?" לאיזו פעולה, לו נקטנו בה היום, יש את הפוטנציאל להשפיע באופן מרבי על פתרון או ביטול הסוגיה"?
  • לאחר שלוש דקות שוב עוצרים את הכתיבה ושוב מסובבים את הדף בכיוון השעון. בשלב זה הדף אמור לחזור למקומו המקורי אחרי סיבוב של 360 מעלות. מבקשים מכולם לקרוא את מה שנכתב אודות הסוגיה.
  • בסבב חברי הקהילה משתפים את התובנות שלהם לגבי הסוגיה ןלגבי פתרונות אפשריים שניתן ליישם. ניתן אף לבקש מחברי הקהילה לפרט אלו פעולות ברונם לנקוט באופן מיידי ובטווח הארוך כדי לפתור את הסוגיה.

סיכום ורפלקציה:

בשלב זה המנחה מברר עם הקהילה את השאלות הבאות:

  • "איך הפרוטוקול הזה עזר לך לחשוב יותר או אחרת לגבי הנושא הזה?"
  • "מה תרם לך ומה לא אהבת בפעילות זו"? "מה נוכל לנסות בפעם הבאה כדי לשפר את הפעילות הזו?
מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

מתחילים לחפור - דיון בסוגיות מורכבות ומאתגרות בקהילה
מה עושים כשנתקלים בסוגיה שמעכבת את ההתקדמות בקהילה מקצועית לומדת? פעילות "מתחילים לחפור" מספקת שיטה מובנית לחקירה משותפת ומעמיקה של נושאים מאתגרים, תוך התבוננות...
גלגל העגלה: סיעור מוחות יצירתי
פעילות "גלגל העגלה" נועדה לעורר חשיבה יצירתית ומשותפת בקהילה. הפעילות מסייעת לחברי הקהילה ליצור מרחב דינמי של שיתוף ותכנון, שבו רעיונות חדשים זוכים לתובנות...
מתווה היוועצות
שימוש במתווה היוועצות מאפשר למשתתפים לחשוב באופן רחב יותר על סוגיה מסוימת. למתווה היוועצות שתי מטרות עיקריות: פיתוח יכולת של המשתתפים לראות, לתאר ולחדד...
Scroll to Top