Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

גלגל העגלה: סיעור מוחות יצירתי

2549

פעילות "גלגל העגלה" נועדה לעורר חשיבה יצירתית ומשותפת בקהילה. הפעילות מסייעת לחברי הקהילה ליצור מרחב דינמי של שיתוף ותכנון, שבו רעיונות חדשים זוכים לתובנות מעמיקות ממגוון נקודות מבט. דרך דיאלוג מובנה וקצר מועד, בונה הקהילה "בנק תמונות חי" של רעיונות, מעודדת שיתוף פעולה אפקטיבי גם בין משתתפים שאינם מכירים זה את זה, ומחזקת את תחושת השותפות. הפעילות מתוכננת כך שתשלב בין חשיבה אישית וקבוצתית, תוך מתן הזדמנות לכל משתתף לתרום ולהיתרם באופן שוויוני ומשמעותי.

מטרות:

• לעורר חשיבה יצירתית בזמן קצר.
• לעורר חשיבה עוצמתית בקרב אנשים שאולי לא מכירים זה את זה.
• ליצור "בנק תמונות חי" של רעיון חדש בפעולה כדי להזין את תהליך התכנון.
• לפתח תחושת קהילה עם מטרה משותפת.

ארגון החלל:

הפעילות נעשית בקבוצות של שישה עד תשעה משתתפים. מארגנים את הכיסאות כך שבמרכז ה "גלגל" ישנם מספר כסאות מופנות כלפי חוץ ומסביב מספר כסאות מופנות כלפי פנים באופן הבא:

 

 

 

 

או

 

מהלך הפעילות

• המשתתפים במרכז המעגל יישארו במקומם לכל אורך הפעילות. המשתתפים במעגל החיצוני ינועו עם כוון השעון.
• בכל סבב המשתתפים ידונו בשאלה מסויימת עם המשתתף שיושב מולם למשך חמש דקות.
• בתום כל סבב המשתתפים במעגל החיצוני יעברו כסא אחד עם כוון השעון. לאחר שהם מתיישבים המנחה יתן להם את השאלה/ קטע הבא.
2. שלב הסבבים: מתחילים עם השאלה הראשונה. בתום חמש דקות המשתתפים במעגל החיצוני עוברים כסא ונותנים להם את השאלה הבאה וכך הלאה.
3. שלב הסיכום והרפלקציה: מבקשים מחברי הקהילה להתייחס לתובנות שעלו מהפעילות:
מה למדת? מה לא היה מובן לפני הפעילות שעכשיו יותר מובן?
מתייחסים לפעילות עצמה:
מה אהבת בלמידה באופן זה? מה לא אהבת?
מה תרמה לך הלמידה עם מספר שותפים שונים?

על מה משוחחים?

בפעילות זו ניתן לנסח שאלות שנוגעות לטקסט ספציפי, לייצוג מסויים וכדומה.
דוגמאות:
בהתייחס לטקסט מסויים, קוראים שאלה אחת לכל סבב:
• מה התמה המרכזית בטקסט?
• מה לא הבנת בטקסט?
• מה התובנה העיקרית שלך מקריאת הטקסט?
בהתייחס למערך שיעור ספציפי:
• מה הידע הנדרש מהתלמיד בשיעור זה?
• מה המיומנויות שניתן לפתח במהלך השיעור?

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

מתחילים לחפור - דיון בסוגיות מורכבות ומאתגרות בקהילה
מה עושים כשנתקלים בסוגיה שמעכבת את ההתקדמות בקהילה מקצועית לומדת? פעילות "מתחילים לחפור" מספקת שיטה מובנית לחקירה משותפת ומעמיקה של נושאים מאתגרים, תוך התבוננות...
גלגל העגלה: סיעור מוחות יצירתי
פעילות "גלגל העגלה" נועדה לעורר חשיבה יצירתית ומשותפת בקהילה. הפעילות מסייעת לחברי הקהילה ליצור מרחב דינמי של שיתוף ותכנון, שבו רעיונות חדשים זוכים לתובנות...
מתווה היוועצות
שימוש במתווה היוועצות מאפשר למשתתפים לחשוב באופן רחב יותר על סוגיה מסוימת. למתווה היוועצות שתי מטרות עיקריות: פיתוח יכולת של המשתתפים לראות, לתאר ולחדד...
Scroll to Top