כלי ה"מיקרו מעבדה" מציע מסגרת מובנית ובטוחה להעמקת החשיבה המשותפת בקהילה. הכלי מבוסס על ההבנה שפיתוח מקצועי משמעותי דורש מרחב המאפשר הקשבה אמיתית, שהייה בשאלות, והימנעות משיפוטיות. המתודה המובנית של שלשות, זמני דיבור והקשבה מוגדרים, ושאלות מדורגות, מאפשרת למשתתפים לחקור יחד סוגיות מורכבות תוך יצירת אינטימיות וביטחון. הדגש על הקשבה פעילה ללא התערבות מזמין את המשתתפים להעמיק בתובנות של עמיתיהם ולפתח הבנה משותפת של הנושא הנחקר. כך, הכלי מהווה מעין "מעבדה" קטנה לפיתוח תרבות של למידה משותפת ודיאלוג מקצועי פורה.
מיקרו מעבדה
מטרות:
- להציג נושא, רעיון או מושג מסוים
- סיעור מוחין
- לגבש קבוצה ולאפשר השתתפות של כל השותפים
- לפתח הבנה משותפת בקרב חברי הקבוצה
- להעלות למודעות ולפתח כישורי הקשבה פעילים
- להתנסות בהימנעות משיפוט
הכנות מראש:
המתווה עושה שימוש בשלש שאלות. חשוב לנסח היטב את השאלות מראש.
הכינו את הצגת השאלות כך שכל שאלה תופיע על דף/שקופית בנפרד
הביאו טיימר והנחו את המשתתפים להגיע עם כלי כתיבה ודפים.
שלבים:
חלוקה (5 דקות) – חלקו את המשתתפים לשלשות. בקשו מהם לקחת איתם דף ועט ולהתיישב במעגל סגור כאשר הברכיים פונות פנימה. כל שלשה בוחרת מי יהיה אדם מספר אחד, מספר שתיים ומספר שלוש.
הצגה (5 דקות) – הסבירו את מהלך הפעילות באופן הבא: "אני אציג בפניכם סדרה של שלוש שאלות, שאלה אחת בכל פעם. ברגע שאקרא את השאלה בפניכם, יהיו לכם שתי דקות כדי לכתוב בדממה את תשובתכם לשאלה. לאחר השלב האישי כל אחד מכם יתבקש להציג בתורו את תשובתו במשך דקה בפני שני השותפים האחרים לקבוצה. בסבב הראשון מספר אחד יתחיל את השיתוף. בזמן שאחד מכם מדבר, השניים האחרים חייבים להקשיב בדממה ולא לדבר כלל – גם לא כדי לשאול שאלות. כשמסתיים הזמן שהוקצב, האדם הבא מדבר וכך הלאה. לאחר שתסיימו סבב אחד, אני אשאל את השאלה הבאה ושוב תתבקשו לכתוב תשובה ולהציג את תשובתכם בסבב. הפעם הראשון לדבר יהיה מספר שתיים. בסבב הבא הראשון לדבר יהיה מספר שלוש.
חשוב להדגיש שהמשתתפים חייבים להפסיק לדבר כשמסתיים הזמן ואם הדובר משתתק לפני שהזמן שהוקצב לו הסתיים, עליהם לשבת בדממה ולנצל את הזמן לחשיבה.
קריאת השאלה הראשונה (2 דקות)- קראו בקול את השאלה הראשונה. אפשרו שתי דקות (ניתן להוסיף או לגרוע מהזמן לפי ראות עיניכם) כדי לאפשר למשתתפים לענות בכתב על השאלה.
סבב ראשון (3-5 דקות)- תזכירו שבסבב הזה מספרי אחד מתחילים. הקצו דקה (או דקה וחצי) לכל משתתף בכדי לשתף את האחרים בתשובתו. הזכירו לכולם שרק המשתף מדבר.
קריאת השאלה השנייה (2 דקות)
סבב שני (3-5 דקות)- הפעם מספרי שתיים מתחילים בשיתוף
קריאת השאלה השלישית (2 דקות)
סבב שלישי (3-5 דקות)- הפעם מספרי שלוש מתחילים בשיתוף
דיון במליאה (10 דקות):
- מה שמעת שהיה משמעותי?
- אלו רעיונות או תובנות עלו?
- כיצד עברה הפעילות מבחינתך? מה עבד טוב ומה היה קשה? מדוע?
- האם היו רגעים של דממה? כיצד היתה ההרגשה? מדוע לדעתך זאת היתה ההרגשה?
- אם לא היינו משתמשים במתווה זה, מה זה היה משנה בשיחות?
- מה היתרונות והחסרונות בשימוש בפעילות זו?
- מתי תוכל להשתמש במתודה זו בעבודתך?
מה עושים עם קבוצה של ארבעה?
אם הקבוצה אינה מתחלקת באופן שווה לשלשות, יש צורך ליצור קבוצה אחת או יותר של רביעיה. במקרה זה, עליכם להקצות לקבוצה של ארבעה עוד זמן בכדי לאפשר לכולם לשתף. שאר הקבוצות (של השלשה) יקבלו "זמן שיח" כדי לדבר ביניהם בשקט.
במקרה זה רצוי להוסיף לשאלות לדיון במליאה את השאלות הבאות:
לקבוצות שהיה להן זמן שיחה קבוצתי, איך היתה הרגשה שקיבלתם מעט זמן נוסף לדיון? האם זה העמיק את ההבנה שלכם לגבי החשיבה של האחרים בקבוצה?
לקבוצות שלא היה להן זמן שיחה קבוצתי, איך היתה ההרגשה? האם הרגשתם שמשהו חסר לכם?