בשנים האחרונות, בהובלת משרד החינוך, אגף פיתוח מקצועי במינהל עובדי הוראה ומו"פ קמ"ל במכון מופ"ת, הולכת ומתרחבת מניפת הקהילות המקצועיות הלומדות (להלן: קמ"ל) הן בתחומים דיסציפלינריים והן עבור בעלי תפקידים. הרחבת פעילותן של הקמ"ל מזמינה גם התארגנות והמשך התמקצעות בתחום הכשרת המנחים של קהילות אלה.
במהלך שנת הלימודים התשפ"ב התכנס צוות חשיבה שעסק בבחינת תהליכי הכניסה וההכשרה להנחיית קמ"ל מתוך תפיסה שראוי למצב ולמתג את התפקיד.
לצוות החשיבה היו שתי מטרות עיקריות:
- ללמוד על דרכי הכשרה שונות הקיימות בשטח;
- לרכז היבטים משותפים של הכשרה, העשויים להיות נושאים מרכזיים בהכשרות עתידיות.
החוברת המצורפת (בעברית ובאנגלית) מיועדת למנהיגים ולמובילים של קמ"ל העוסקים באיתור מנחי קהילות, בגיוסם, בהכשרתם לתפקיד ובליווי עבודתם באופן שוטף, והיא כוללת נושאים מרכזיים העשויים לשמש בהכשרות המנחים. מטרת החוברת אינה להחליף את תהליכי ההכשרה הייחודיים והמותאמים הקיימים בדיסציפלינות השונות ועבור בעלי התפקידים השונים, אלא להאיר נושאים והיבטים מרכזיים של הכשרה, העשויים לסייע למי שעוסקים בבחירת מנחים לעתיד ובהכשרתם. בחוברת אין מתווה מחייב לפעולה, אלא הצעות שעשויות לעזור בבניית תוכנית ההכשרה הייחודית של כל תחום ותפקיד. אתם מוזמנים לקרוא, לברור ולבחור את ההיבטים או את החלקים העשויים לתמוך, להעשיר ולקדם את הכשרת המנחים בתחומכם.
החוברת כוללת:
קווים לדמותם של מנחי קמ"ל;
נושאים והיבטים שנמצאו כמרכזיים בהכשרה של מנחה קמ"ל;
מודלים שונים של הכשרת מנחים הקיימים כיום בשטח;
טיפים שנאספו ממגוון מכשירי מנחי קמ"ל;
נספח א – הגדרות לסוגי הכשרות שונות בכניסה לתפקיד;
נספח ב – הנדרש והרצוי באיתור מועמדים מתאימים להנחיית קמ"ל;
נספח ג – הצעה לשאלות שניתן לשלב בריאיון למועמדים להכשרה של הנחיית קמ"ל.