Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

מתווה להתפתחות מקצועית של מנחה קהילה מקצועית לומדת – מהדורה ראשונה

181

בשנים האחרונות, בהובלת משרד החינוך, אגף פיתוח מקצועי במינהל עובדי הוראה ומו"פ קמ"ל במכון מופ"ת, הולכת ומתרחבת מניפת הקהילות המקצועיות הלומדות (להלן: קמ"ל) הן בתחומים דיסציפלינריים והן עבור בעלי תפקידים. הרחבת פעילותן של הקמ"ל מזמינה גם התארגנות והמשך התמקצעות בתחום הכשרת המנחים של קהילות אלה.
במהלך שנת הלימודים התשפ"ב התכנס צוות חשיבה שעסק בבחינת תהליכי הכניסה וההכשרה להנחיית קמ"ל מתוך תפיסה שראוי למצב ולמתג את התפקיד.

לצוות החשיבה היו שתי מטרות עיקריות:

  1. ללמוד על דרכי הכשרה שונות הקיימות בשטח;
  2. לרכז היבטים משותפים של הכשרה, העשויים להיות נושאים מרכזיים בהכשרות עתידיות.

החוברת המצורפת (בעברית ובאנגלית) מיועדת למנהיגים ולמובילים של קמ"ל העוסקים באיתור מנחי קהילות, בגיוסם, בהכשרתם לתפקיד ובליווי עבודתם באופן שוטף, והיא כוללת נושאים מרכזיים העשויים לשמש בהכשרות המנחים. מטרת החוברת אינה להחליף את תהליכי ההכשרה הייחודיים והמותאמים הקיימים בדיסציפלינות השונות ועבור בעלי התפקידים השונים, אלא להאיר נושאים והיבטים מרכזיים של הכשרה, העשויים לסייע למי שעוסקים בבחירת מנחים לעתיד ובהכשרתם. בחוברת אין מתווה מחייב לפעולה, אלא הצעות שעשויות לעזור בבניית תוכנית ההכשרה הייחודית של כל תחום ותפקיד. אתם מוזמנים לקרוא, לברור ולבחור את ההיבטים או את החלקים העשויים לתמוך, להעשיר ולקדם את הכשרת המנחים בתחומכם.
החוברת כוללת:
קווים לדמותם של מנחי קמ"ל;
נושאים והיבטים שנמצאו כמרכזיים בהכשרה של מנחה קמ"ל;
מודלים שונים של הכשרת מנחים הקיימים כיום בשטח;
טיפים שנאספו ממגוון מכשירי מנחי קמ"ל;
נספח א – הגדרות לסוגי הכשרות שונות בכניסה לתפקיד;
נספח ב – הנדרש והרצוי באיתור מועמדים מתאימים להנחיית קמ"ל;
נספח ג – הצעה לשאלות שניתן לשלב בריאיון למועמדים להכשרה של הנחיית קמ"ל.

 

יצרנו עבורכם צ'אטבוט למנחי קהילות (לבעלי מנוי בתשלום ל-ChatGPT בלבד).
מוזמנים ומוזמנות להתייעץ אתו לגבי מאפייני התפקיד, מיומנויות, רעיונות לפעילויות ועוד. 

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

תוצר של קהילה
ההשפעה של קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) על המורים המשתתפים בהן היא רב-ממדית, עם שינויים חיוביים בהרגלי חשיבה (Habits of mind) ובפרקטיקות ההוראה, שמובילים בסופו...
דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
Scroll to Top