קהילות מקצועיות לומדות נפגשות בדרך כלל אחת לכמה שבועות ואפליקציית ה-וואטסאפ יכולה לסייע בתיאום בין המשתתפים בקהילה ובקביעת מועדים מועדפים או חלופיים. לא זו בלבד, יישום זה משמש כפורום תקשורתי, לכאורה בלתי רשמי, המאפשר לקיים שיחות חולין, לחלוק ידע מקצועי ופדגוגי, לשתף תצלומים, קבצים, מסמכים ומערכי שיעור, להעמיק בדיונים, להציע תמיכה רגשית לעמיתים, לפתח קשרים חברתיים ולחזק את תחושת השייכות.
המחקר המצורף, שנערך בידי פרופ' רון בלונדר וד"ר רות ולדמן מהמחלקה להוראת המדעים במכון וייצמן, מצא כי אפליקציית ה-וואטסאפ תואמת לצרכי קהילות מקצועיות לומדות בשלוש דרכים מרכזיות:
מבחינה טכנית – ה-וואטסאפ זמין, חינמי, נקי מפרסומות, פופולארי, נוח לתפעול ומידי;
מבחינה תקשורתית – יישום זה מאפשר ליצור קבוצה ייעודית ופרטית, המתקשרת בינה לבין עצמה, מנהלת שיחות מתמשכות ומתועדות אשר כוללות מלל, שמע, וידיאו, מסמכים ועוד.
מבחינה חינוכית – ה-וואטאספ מאפשר ללמוד מכל מקום ובכל זמן, להגיב בזמן אמת, לעודד ריבוי דעות ואף לכלול צפייה וליווי אקדמי או פדגוגי של מומחה.
בנוסף, נמצא כי כאשר קבוצות וואטסאפ מנוצלות על ידי מורים ומנהלי קהילות מקצועיות לומדות לצורכי פיתוח מקצועי וחקר פרקטיקה, התקשורת הבינאישית והקבוצתית יכולה להשתפר פלאים. שכן, ההיבטים הארגוניים והאדמיניסטרטיביים מתבצעים ביתר-קלות וחברי הקבוצה מקבלים מידע זמין, מתועד ויקר-ערך. מכאן, מומלץ להסתייע בעזרים ויישומים טכנולוגיים-מקוונים עבור קהילות מקצועיות לומדות, על שלל סוגיהן.
בעתיד הנראה לעין, ניתן יהיה לשקול להסתמך על רשתות מקוונות באופן טוטאלי לצורך התקבצויות מקצועיות. מעבר כך, הרשתות המקוונות יוכלו לשמש במה עבור הקרנת הרצאות מפתח, הזמנת מרצים-אורחים או חוקרים-מומחים או ניתוח משותף של שיעורים מצולמים.
Blonder, R., & Waldman, R. (2019). The role of a WhatsApp group of a professional learning community of chemistry teachers in the development of their knowledge. In: Mobile technologies in educational organizations (pp. 117-140). IGI Global
לקריאת התקציר ולמידע נוסף – היכנסו לפוסט בפורטל מס"ע.