אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

הציגו את הקהילה שלכם (שם, תחום דעת, אזור פעילות, מספר משתתפים).

שמחים להכיר! אנחנו חברי קהילת מובילי קהילות מורי הפיזיקה מטעם מכון ויצמן. בקהילה שותפים כ-30 חברים, המובילים קהילות אזוריות בפיזיקה ברחבי הארץ. בקהילות הפיזיקה כולן משתתפים כ-300 מורים ומורות.

מה מייחד אתכם?

הקהילה שלנו מגוונת מאוד, ומורכבת ממורים ותיקים וממורים חדשים יחסית – הן בוותק ההוראה הן בוותק הובלת הקהילות. העושר האנושי יוצר מגוון ושיח פורה בכל מפגש ומפגש. המורים המובילים תורמים מניסיונם, משתפים חומרים, מפתחים פעילויות, עוזרים זה לזה ומפרים זה את זה. כפי שנאמר: השלם גדול מסך חלקיו. התוכן האיכותי העולה בקהילה עובר לקהילות האזוריות, וכולם נתרמים.

אנו קבוצה של מורים בעלי ניסיון רב, ראייה פדגוגית מפותחת מאוד ומחויבות גבוהה מאוד להוראת הדיסציפלינה ולהנחלת הידע למורים אחרים. בקהילה יש שילוב מיוחד בין האקדמיה (המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן) לבין החיים עצמם – מורים המלמדים בכיתות. המתח החיובי בין שני הקטבים הללו בא לידי ביטוי בארגון הכללי ובתוכנית העבודה, וגם בכל מפגש ומפגש. אנחנו לא מוותרים על זמנים של שיתוף חוויות, רגשות, וגם פעילויות ורעיונות – מה שבנה במהלך השנים חברות אמיתית ותחושת שותפות לדרך. עם זאת, המפגשים גדושים תמיד תכנים משמעותיים וחדשניים היישר מעולם המחקר. למידה שהיא חוויה – אין רגע דל. בקהילה שוררת אווירה טובה, חברית, נעימה ומכבדת. התחושה היא כשל משפחה, חיבור וקרבה בין כל המשתתפים, כולל מובילי הקהילה העובדים ללא לאות ותומכים בנו ברציפות – במפגשים ובין המפגשים.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה

אין זה סוד שהשנה האחרונה הייתה לא שגרתית… עם זאת, שנת הזום הוציאה מאיתנו את החלק היצירתי שבנו. המובילים שיתפו בחדרי בריחה שיצרו, בסרטוני הדגמות ובפעילויות מיוחדות. פיתחנו יחד ניסויים ביתיים ומעבדות מרחוק. כל החומרים הועברו לקהילות האזוריות, שהיו צמאות לכלים להתמודדות עם הלא נודע שבשנה הזאת.

כמעט בכל מפגש נשארנו לדבר ולהתייעץ זה עם זה גם מעבר לשעות המפגש הרשמיות. תחושת הקהילתיות גרמה לכולנו להרגיש טוב יותר: ההבנה שיש את מי לשתף ועם מי להתייעץ, ושהמורים החברים בקהילה באמת מוצאים מענה בקהילת המובילים. באחת הפעמים גם מפמ"ר פיזיקה נשאר איתנו לשיח ממושך בנושא הבגרות והקורונה.

ההתנסות כמשתלמים בקהילה בחדרי זום הייתה מאוד משמעותית. היא אפשרה לנו לחוש בעצמנו את מה שהתלמידים חשים כלומדים, ועזרה לנו לשפר את השימוש שעשינו בחדרים בכיתות ובקהילות שלנו. הניתוח הפדגוגי של ההיבטים השונים של העבודה בקבוצות עזרה לפתח מודעות לקשיים ולאתגרים, ולתכנן טוב יותר את העבודה בכיתה.

המפגש האחרון השנה סיכם את הפעילות ונתן פרספקטיבה על ההתאמה הנדירה של הקהילה לחיינו המקצועיים והאישיים, ועל היותה בית ועוגן בתחום המקצועי. קיימנו שיחות מקצועיות ואישיות, הצענו כלים ושיתפנו בהתנסויות מקצועיות חדשות.

מתודה/כלי שעשיתם בהם שימוש מוצלח השנה.

  1. אתר genially לבניית חדרי בריחה שימש אותנו פעמים אחדות לסיכום חומר הלימוד בצורה חווייתית. החומרים נוצרו במקור על ידי קובי שוורצבורד, והופצו במהירות האור לכל קהילות מורי הפיזיקה. אלה עשו בהם שימוש, וגם יצרו חומרים חדשים דומים.
  2. המעבדות מרחוק שפותחו במכון ויצמן היו פתרון מדהים שהגיע בעת מצוקה קשה. הקהילה הייתה המגדלור שקרא לכל המורים להתרכז חזרה, למצוא פתרונות יצירתיים וביחד להתגבר על הקשיים בהוראה מרחוק. הפתרונות שניתנו לנו היו מצוינים, והמורים בקהילה אהבו, אימצו וביצעו אותם. הפתרון הזה חסך לנו את הצורך לתכנן בעצמנו פעילות להחלפת המעבדות הרגילות, ואפשר לנו לקיים מעבדה עם התלמידים למרות מגבלות הקורונה.
  3. עסקנו רבות באסטרטגיות הוראה ממוקדות לומד דוגמת שאלות דיאגנוסטיות, למידה מטעויות, שער-צפה-הסבר, שיקולי דעת בלמידה שיתופית בקבוצות ועוד, ובהתאמתן גם להוראה מרחוק.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות.

קהילת מורים טובה יכולה לעזור למורים חדשים, להפרות מורים ותיקים, ליצור התלהבות מחודשת מההוראה ולהקנות הרגשת שייכות למקום שיוצרים בו ידע, שותפויות, חברויות והתפתחות מקצועית. בואו למפגשים כדי ללמוד, לשתף ולשמוע. בלי אגו ועם שפע ענווה ורצון לשפר את ההוראה והלמידה של התלמידים. זה מה שבונה את הקהילה, ומה שהופך אותה לגורם משמעותי כל כך עבורנו, המורים. הֱיוּ קשובים לצרכים של המורים בשטח וסייעו להם בהובלת השינויים המתאימים לתקופה. כל הזמן לחדש, לתת במה למורים מחדשים, להיות השראה למורים במקצוע.

חשוב לשמור על איזון בין החלק האקדמי והחלק השיתופי, וחשוב מאוד שכל חברי הקהילה ייקחו חלק פעיל במהלך מפגשי הקהילה וישתפו במה שהם עושים בכיתות שלהם. חשוב לקיים את המפגשים באווירה פתוחה, המאפשרת לכל המשתתפים לשאול שאלות ללא חשש לשיפוטיות של מורים אחרים. רק כך עולים לדיון נושאים ברורים לכאורה שמתברר שאינם כאלו.
גם ההנחיה הזוגית (הנחיה ב-Co) חשובה מאוד לשמירת האיזון ולהצגת נקודות מבט שונות על הנושאים העולים בקהילה.

1575
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט