אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

מי אנחנו?

נעים מאוד, קהילות מקצועיות לומדות בתחומי השפה הערבית. אנחנו שש קהילות המונות 110 מורים מתחומי השפה הערבית, מכל קצוות הארץ. הקהילות הוקמו ביוזמתן של מפמ"רית שפה ערבית במגזר הערבי והבדואי, ד"ר ראויה ברבארה, ומפמ"רית שפה ערבית במגזר הדרוזי והצ'רקסי, גב' וואפא מועדי, בשיתוף עם מכון מופ"ת. מרכז ק.מ.ה במכללת אורנים, העוסק בפיתוח מקצועי לאנשי חינוך, אמון על בינוי והכשרת הקהילות, בהובלת ד"ר אליף פארנש ורוני וילדר.

בשנת תשפ"א הוקמה קהילה להכשרת מנחי קהילות. הקהילה שקדה על יצירת קמ"ל בשפה ערבית, גיבוש קהילת המנחים, מיומנויות הנחיה והעמקה בתחום הוראת השפה הערבית. מתוך הכשרה זו הוקמו השנה (תשפ"ב) חמש קהילות בהובלת המנחים שהוכשרו להנחיית קמ"לים. לכל קהילה שני מנחים, הפועלים בשיתוף (co).

אלה הן שש קהילות הלמידה בתחומים השונים של השפה הערבית:
1. מנחים מובילי קהילות שנה ב' – הכשרת המשך למובילי הקהילות
2. הוראה בין-תחומית
3. הערכה חלופית
4. קריאה בכיתות א'-ג' – למגזר הדרוזי והצ'רקסי
5. רצף ומעברים לחט"ב וחט"ע
6. שטף קריאה בכיתות א'-ג' – למגזר הערבי והבדואי

מטרות הקהילות

  • ייסוד והשרשה של מבנה קהילה/קהילה מקצועית לומדת במגזר הערבי, והחדרתה לתודעת קהל המורים.
  • קהילתיות כשיטה: המורה כמאפשר ויוצר קהילות למידה בתוך בית הספר ומחוצה לו.
  • יצירת רשת קהילות מקצועיות לומדות בתחומים שונים בשפה הערבית.
  • חיזוק מיומנויות של שותפות, עצמאות ופרו-אקטיביות בקבוצה ובשדה החינוכי.
  • למידה, חקר ופיתוח של מעשה ההוראה של המורים, בהתאמה לדרישות המקצוע ולצרכים העולים מהשטח.

מה מייחד אותנו?

קהילות הלמידה המקצועיות מבקשות להעמיק ולשפר את מקצועיותם של מורי השפה הערבית במודל קהילות בבית הספר. במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי בפרט, נדרשים ייסוד והשרשה של מבנה הקהילה/הקהילה המקצועית הלומדת, והחדרתה לתודעתם של קהל המורים. מבנה הקהילות, המתגבש מתוך ההון האנושי של המורים המנחים ושל המשתתפים, הוא מבנה ייחודי המייצר תחושת אחריות ושותפות של כל השותפים.

את התוכנית מאפיינים שני עוגנים מרכזיים: האחד, העוגן החברתי – מארג היחסים בין המורים; האחר, העוגן המקצועי – התפתחות מקצועית של כל מורה בקהילה המקצועית הלומדת. ההכשרה מכוונת לבנייה של קהילת המורים ומושתתת על אקלים בטוח, שותפות ואחריות משותפת ללמידה. ייחודיות זו מגובה בתוכנית עבודה ובכלים שפיתח צוות "שדמות" במרכז ק.מ.ה עבור בינוי קהילות.

אירוע משמעותי שהיה לנו השנה:

פתיחתן של חמש קהילות המבוססות על מנחים מנהיגים שהוכשרו להובלת קהילות מקצועיות לומדות בשפה הערבית היא בהחלט אירוע משמעותי. כחודש לאחר שהחל תהליך ההתנע, נפגשו כל הקהילות להרצאה ולסדנה משותפת בנושא SEL (למידה חברתית-רגשית) עם מרצה אורחת, במטרה להכיר שפה זו ולהשתמש בה במקצועות השפה השונים. מפגש זה, שכלל את כל משתתפי התוכנית, היה בעל עוצמה ומשמעות. אנו מתכננים לקיים עוד מפגשים משותפים בהמשך.

מתודה/כלי שעשיתם בהם שימוש מוצלח השנה:

"חבורת משימה"

חבורת משימה היא מודל עבודה שפיתח צוות "שדמות" במרכז ק.מ.ה במכללת אורנים לבינוי קהילה ולהובלת צוותי מורים, המבוסס על קהילתיות כשיטה.

קהילתיות כשיטה משמעה ארגונים וקבוצות חברתיות שונות הבוחרים בקהילתיות כדרך היעילה והמתאימה ביותר להשגת יעדיהם. בקבוצות אלה הקהילתיות היא דרך הפעולה – ולא מטרת קיומם, אופן התארגנות ואמצעי להשגת יעדיהן החינוכיים או הכלכליים (פיתוח ממד של שיתוף, יצירת קשרים בין-אישיים, יצירת מחויבות הדדית בין חברי הצוות ועוד).

חבורת משימה היא שילוב בין צוות משימה – קבוצת אנשים מכוונת משימה, לבין קבוצת חברים – קבוצת אנשים מכוונת קשרים. היחס ליחיד הוא כוללני (הוליסטי – בכל תחומי החיים). חבורת משימה רואה ביחסים מקיפים בין חברי הקבוצה רכיב מרכזי ותנאי להצלחת המשימה הקבוצתית. כלומר, מטרת הקבוצה היא כפולה – הן המשימה, הן היחסים והקשרים בין האנשים.

עקרונות הפעולה של חבורת משימה

  • מהון אנושי להון חברתי: טיפוח הקשרים בין האנשים (הון חברתי), לצד טיפוח ההון האנושי ("גישת הנכסים").
  • מימוש יכולות נכסים והזדמנויות: מימוש הנכסים האישיים של חברי הקבוצה ליצירת נכסים קבוצתיים: פיזיים, ארגוניים, רעיוניים, פדגוגיים.
  • משיתוף לשותפות: הרחבת הזיקה בין הגורמים השונים לשותפות מלאה ביניהם, בכל השלבים: מתכנון למימוש ולביצוע.
  • עבודה "עם" נוסף על עבודה "למען": לצד פעולה המונעת לצורך מימוש מטרה ("למען מטרה"), יש מקום לפעולה המונעת מתוקף קשרים אישיים ומקצועיים כמניע לפעולה משותפת ("עם אנשים").

מאפיינים של עבודה במודל חבורת משימה

  1. שוויוניות: כל השותפים שווים במקומם וביכולתם להשפיע.
  2. שותפות: כל השותפים חולקים הצלחות ודילמות זה עם זה.
  3. אמון: אמון בין חברי הצוות.
  4. קידום משימה וערכים משותפים: הצלחת היחיד היא הצלחתו של הצוות.
  5. מקצועיות – מוטיבציה להיות טובים יותר כצוות.
  6. ביטוי לייחודיות של כל יחיד: רוצים ללמוד, שמחים ללמד.
  7. ערבות ועזרה הדדית: תומכים זה בזה, לומדים זה מזה.
  8. פתרון דילמות וסכסוכים בדיאלוג.

יצירת מסגרת מתמשכת של תהליך צוותי עוגני פעולה בתהליך הובלת צוות במודל "חבורת משימה" בחירת משימה משותפת, קידום המשימה יחד, חלוקת משימות של חברי הצוות לקידום המשימה המשותפת. כל אלה באמצעות בניית תוכנית עבודה שנתית; חלוקת עבודה; שיתוף בדילמות שטח; מסגרת זמן קבועה לשיתוף בקשיים מקצועיים; פיתוח נורמות עבודה משותפות; פיתוח תחושת גאוות יחידה; שיתוף בבעיות מקצועיות ותמיכה הדדית.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות:

שימוש בנכסי ההון האנושי הוא פלטפורמה נהדרת למימוש של רעיון ויוזמה. הקהילות מתבססות על מנחים מובילים ומנהיגים הסוחפים איתם את הקולגות שלהם. החברה הערביתלומדת להכיר בעוצמה ובכוח של קהילתיות כמנוף להתפתחות אישית ומקצועית. בקהילה המקצועית נבנים קשרים ומתקיימים תהליכי של שיתוף ושותפות, למידת עמיתים, חקר של פרקטיקות – וכל אלה בסביבה תומכת ומאפשרת.

שש קהילות יצאו לדרך, והיד עוד נטויה…

1052
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט