Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

עשרה כללים לניהול מפגש סינכרוני מכבד ומאפשר

101

מאז  מגפת הקורונה נעשה שימוש תדיר בפלטפורמת זום לניהול מפגשים סינכרוניים. גם הקהילות החלו להיפגש באופן זה בתדירות רבה מאוד.

מפגשים סינכרוניים מאפשרים למשתתפים להתחבר לשיח מכל מקום ובקלות יחסית, אולם הקושי מתחיל כאשר לא נקבעות נורמות מוסכמות לאופן שבו חברי הקהילה מגיעים לשיחות הללו ומשתתפים בהן.

יש הסבורים שפגישה סינכרונית אינה זהה לפגישה ממשית, ולכן מותר לוותר על נורמות ונימוסים שחלים על מפגשים פנים אל פנים ומקובלים בהם. הנחה זאת מוטעית מאוד, וגורמת לאי נעימות בקרב רבים מהמשתתפים. יתרה מזאת, היא פוגעת בתהליכי הלמידה והשיתוף בקהילה.

הקהילה שלכם נפגשת פנים-אל-פנים? הפוסט המצורף מפרט את כללי האצבע למפגש פיזי מוצלח.

במאמר זה נתייחס לנורמות שרצוי לדון בהן בקהילה כדי לוודא שהמפגש הדיגיטלי שיתקיים יהיה מכבד, מקדם ותורם:
מה נלבש? חשוב שחברי הקהילה ידונו באופן הלבוש המתאים למפגשים. כל החלטה מתקבלת על הדעת, ובלבד שתיעשה בהסכמה ובמודע. חשוב לזכור שהגעה למפגש בפיג'מה עשויה לגרום לתחושת זלזול בקרב משתתפים אחרים, הגעה בלבוש חושפני מדי עשויה לעורר אי נעימות בקרב אחרים, ועוד.
1. משתיקים או שותקים? חשוב לדון בקהילה באפשרויות ההשתקה והשתיקה במפגש. רצוי שחברי הקהילה יהיו אחראים להשתיק את עצמם במקרה שיש אצלם רעשי רקע, וכך למנוע מצב שבו המנחה נאלץ להשתיק אותם. רכיב האחריות האישית הוא רכיב חשוב בקהילה.
2. לאן נפנה מבט? חשוב לוודא שהמשתתפים מישירים מבט אל המסך. לעיתים קורה שהמצלמה לא מיושרת או שהמשתתף מביט במסך אחר. מקרים אלו עשויים למנוע תקשורת ישירה וטובה בין המשתתפים.
3. מי מוסח? הימנעו משיחות עם אנשים בסביבתכם הפיזית במהלך המפגש. כאשר משתתף משוחח עם אחרים בסביבתו (גם אם הוא מושתק) יש לאחרים תחושה של פלישה לפרטיות הקהילה. סגרו את דלת החדר, תלו שלט "אני בפגישה", השתיקו טלפונים ותתמסרו למפגש. זו מתנה עבורכם ועבור המשתתפים האחרים.
4. פתוח או סגור? פתיחת המצלמות היא סוגיה רווחת. חשוב שחברי הקהילה יחליטו יחד אם אפשר להשתתף במפגש בלי לפתוח מצלמה, ואם כן – באילו מצבים ותנאים. חשבו על האדם שמנסה לתקשר איתכם; כיצד הוא מרגיש כשעליו לדבר אל ריבוע שחור? בקהילה יש דגש על דיונים ולמידה שיתופית, ומצלמה סגורה יוצרת ריחוק שעשוי למנוע זאת.
5. רגל פה רגל שם. סוגיה נפוצה היא ההשתתפות במפגשים סינכרוניים בד בבד עם ביצוע פעילות אחרת. מרצים ומנחי קהילות מספרים על משתתפים שמתחברים לשיח תוך כדי בישול, קניות, והנפוץ ביותר – תוך כדי נהיגה. חשוב שהקהילה תדון בנושא ותגיע להסכמה בדבר מידת הלגיטימיות של השתתפות מסוג זה.
6. שאלו את עצמכם: באיזו מידה השיח ממוקד ומקדם אם חלק מהחברים מוסחים ואינם מושקעים במפגש? האם תקשורת עם אדם שאינו מביט למצלמה ושקוע בעיסוקים צדדים הוא אפקטיבי? נעים? מכבד? האם אדם שמתחבר למפגש תוך כדי עיסוק אחר יכול להיות פעיל? לשאול שאלות? להביע דעה?
7. מתי מפסיקים? חשוב להחליט מראש על זמני ההתחלה והסיום של המפגש, ועל אפשרות של הפסקה בזמן המפגש. זכרו – לא תמיד קל לכולם לשבת שעות מול מסך…
8. נצ'וטט? אפשרות הצ'אט בזום עשויה להיות יעילה ולתרום למפגשים (לצורך פעילות, מסירת מידע וכדומה) ועם זאת, הצ'אט עשוי להוות גם מסיח ואף להתפרש כחוסר כבוד כלפי הדובר. חשוב שהקהילה תחליט מתי ואיך משתמשים באפשרות זו.
9. ועכשיו כולם ביחד! בשיחות זום קשה מאוד לשמוע כמה דוברים בבת אחת. חשוב להחליט מראש על כללי דיבור: הצבעה (באמצעות "reaction"), סבב דוברים וכדומה.
10. הלו שומעים? לפני התחלת המפגש חשוב מאוד שהמנחה יבדוק שהאודיו והווידאו תקינים, ושהחיבור לווי-פיי חזק ויציב. אין דבר מעצבן יותר מלנהל שיח שיש בו הפרעות בתקשורת!

כלל אצבע מסכם

מפגש קהילה סינכרוני הוא עדיין מפגש קהילה. מטרת המפגש היא למידה שיתופית וחקירה משותפת, מתוך רצון להתייעל ולהועיל. אי לכך כבדו את המעמד, היו שותפים מלאים, ואל תעשו דברים שלא הייתם עושים במפגש פנים אל פנים😊

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

תוצר של קהילה
ההשפעה של קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) על המורים המשתתפים בהן היא רב-ממדית, עם שינויים חיוביים בהרגלי חשיבה (Habits of mind) ובפרקטיקות ההוראה, שמובילים בסופו...
דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
Scroll to Top