Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

מקום ומיקום בקהילה מקצועית לומדת

84

קהילה מקצועית לומדת (קמ"ל) היא קבוצה של אנשי מקצוע הבוחנים במשותף את הידע והפרקטיקות שלהם ודנים בהם, במטרה להשתפר מבחינה מקצועית .תנאים תומכים מאפשרים לקמ"ל להתאחד וליצור תרבות ואקלים ללמידה. יש תנאים תומכים הקשורים למסגרת ולסדירויות, דוגמת משאבי זמן וכסף, ויש תנאים תרבותיים הקשורים ליחסי גומלין עם הסביבה. לדוגמה, תרבות שיתופית הבנויה על אמון תאפשר שיח חקרני, משמעותי ומקדם בקרב המשתתפים.

בכל מפגש חשובה מאוד המעורבות וההשתתפות של חברי הקהילה. לסידור המרחב שהמפגש מתקיים בו יש תפקיד חשוב ביצירת המעורבות וההשתתפות. סידור הישיבה של המשתתפים משפיע על האופן שבו חברי הקהילה חשופים לתכנים ומתקשרים זה עם זה.

מקום המפגש צריך להיות מותאם לאופייה ולצרכיה של הקהילה, וכן להעניק למשתתפים תחושת ביטחון, פרטיות, נוחות והשראה. קמ"ל במדעים זקוקה, לרוב, למעבדה, שבה החברים יוכלו להתנסות בדרכי הוראה חדשניות, ולכן חשוב שהמפגשים יתקיימו במקום שמאפשר זאת. לעומת זאת, קמ"ל במחול זקוקה למרחב פעילות שונה לחלוטין, כזה המאפשר ומעודד ריקוד ותנועה.

כיום עומדות בפני הקהילות שונות אפשרויות שונות למפגש.

מפגשים פיזיים

ארגון המרחב הפיזי שמפגש הקהילה יתקיים בו הוא יותר מאשר בחירה ארגונית או עיצובית. סידורי ישיבה במרחב עשויים להשפיע על למידה, מוטיבציה, השתתפות ויחסי גומלין בין משתתפי הקהילה.[1]

רצוי שמנחי הקהילה יתאימו את סידורי הישיבה לדרישות שמציבות הפעילויות השונות, כדי להשיג השתתפות מרבית של חברי הקהילה. לפניכם כמה אפשרויות לסידורי ישיבה:

הושבה מסורתית: סידור זה נפוץ במוסדות חינוך ובהשתלמויות מסורתיות. הוא מצמצם את התקשורת בין המשתתפים לבין עצמם, ותומך במידה רבה בסביבת למידה של "חכם על הבמה". אינטראקציות התקשורת הרבות ביותר בין המנחה לקהילה מתרחשות בדרך כלל עם היושבים בשורה הראשונה או באמצע המרחב. משתתפים בשורות האחוריות נוטים להיות פחות מעורבים.

הושבה ב"חית" או "חית כפולה": הושבה ב"חית" או בחצי עיגול מאפשרת למנחה לנוע בחלל, בזמן שהמשתתפים פונים אליו ואל המשתתפים האחרים. סידור זה מעודד דיון בין המשתתף למנחה, אם כי הוא מעודד מעורבות בעיקר בין המנחה לבין המשתתפים היושבים מולו, ופחות עם אלה היושבים לידו. סידור זה יעיל במיוחד כאשר המנחה רוצה להקרין חומרים ויזואליים על המסך שבקדמת הכיתה.

הושבה סביב שלחנות: סידור זה מאפשר אינטראקציות רבות וטובות יותר בין המשתתפים, ומשדר שותפות רבה בין כולם ("השטחת ההיררכיה"). השולחן מאפשר מרחב עבודה וכתיבה שיתופי.

הושבה בקבוצות או בזוגות: סידור זה מאפשר חלוקה לקבוצות קטנות יותר, ומעודד למידה שיתופית ברמות השונות.

 

מפגשים מקוונים

היתרונות במרחבים מקוונים הם רבים. המרחב המקוון מאפשר למשתתפים גישה זמינה ונוחה, מאפשר לתעד ולשמור בקלות את המפגשים, ועוד. עם זאת, ניהול של מרחב מקוון דורש מיומנויות ספציפיות שצריך לשלוט בהן כדי שהמרחב יאפשר שיח שיתופי ומכבד, מעורבות גבוהה של המשתתפים ועוד.

הפלטפורמות השונות מאפשרות קיום של קהילות גדולות או קטנות, סינכרוניות או א-סינכרוניות, הנפגשות לעיתים קרובות או רחוקות. ניתן ליצור קבוצת פייסבוק, וואטסאפ וטלגרם, או להפעיל פלטפורמה מקוונת מותאמת אישית. יש להשקיע מחשבה מעמיקה בבחירת סביבת המפגש של הקהילה, כך שתתאים למטרותיה.

שאלו את עצמכם, האם הפלטפורמה:

  • נוחה וקלה לשימוש?
  • מעוררת השראה?
  • מאפשרת לחברי הקהילה לכתוב תגובות, להעלות קבצים, לנהל דיון?
  • מאפשרת שמירת קבצים?
  • מתאימה לגודל הקבוצה?
  • מאפשרת חלוקה לקבוצות קטנות?
  • נגישה?
  • מאפשרת לקיים מרחב בטוח (safe space)?

מפגשים סינכרוניים

במפגשי קהילה סינכרוניים יש חשיבות רבה ליצירת מרחב לאינטראקציות אפקטיביות בין המשתתפים לבין עצמם, ובין המנחה למשתתפים. בזום יש כיום  מגוון אפשרויות שיכולות לשפר את מעורבות המשתתפים, בהתאמה למטרות הלמידה:

שיתוף מסךשיתוף המסך מאפשר למקד את הלמידה בתכנים מוקרנים, שיתוף מידע, עבודה שיתופית ועוד.

שינוי רקעשינוי הרקע מאפשר למשתתפים להסתיר את הסביבה שלהם, אך הוא גם תכונה שאפשר לנצל לפעילויות היכרות ואוורור בתחילת המפגש (צ'ק אין). לדוגמה: לבקש מהמשתתפים להציג ברקע מקום שהיו רוצים להיות בו, ואז לשתף בבחירה שלהם.

"גלריה" – לראות את כל המשתתפים יחדפלטפורמת זום מאפשרת לראות עד 49 משתתפים במסך אחד. אם הפגישה שלכם עומדת במגבלה הזאת, תוכלו לבחור בתצוגת גלריה כדי לראות את כולם בעת ובעונה אחת. אחרי שמצטרפים לשיחה בוחרים ב-Gallery View, שנמצא בחלק העליון של המסך מצד ימין. אם אתם מנהלים שיחה המונית, שיש בה יותר משתתפים, תוכלו לעבור בין המסכים המציגים את שלל הפרצופים.

חלוקה לחדרים: חלוקה לחדרי מפגש מאפשרת להעמיק את ההיכרות בין חברי הקהילה, לנהל דיון בקבוצות קטנות, ואז לאחד שוב את המשתתפים  במליאה (המפגש הראשי, שכולל את כל המשתתפים).

צ'אט: במהלך שיחת זום אפשר גם לצ'וטט במקביל עם כולם או עם משתתפים ספציפיים באמצעות לחצן ה-Chat. אפשר לשלוח במהלך השיחה הודעות – לכל המשתתפים או פרטיות. אך חשוב להיזהר ולשים לב שאתם אכן שולחים הודעה כפרטית ולא כקבוצתית, ואז כולם יוכלו לראות אותה. אפשר לשלוח בצ'אט גם קבצים או קישורים שתזדקקו להם במהלך השיח.

 

[1] ראו לדוגמה:

Fernandez, A.C, Huang, J., & Rinaldo, V. (2011). Does where a student sits really matter? The impact on seating locations on student classroom learning. International Journal of Applied Educational Studies10(1).

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

תוצר של קהילה
ההשפעה של קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) על המורים המשתתפים בהן היא רב-ממדית, עם שינויים חיוביים בהרגלי חשיבה (Habits of mind) ובפרקטיקות ההוראה, שמובילים בסופו...
דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
Scroll to Top