Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

מעגל התשאול

1234

מעגל התשאול הוא כלי פדגוגי המאפשר העמקה משמעותית בטקסטים מקצועיים תוך יצירת דיאלוג פורה בין עמיתים וחברי קהילה. בשונה מדיון רגיל, המתודה מבוססת על העיקרון לפיו העלאת שאלות פתוחות ומתן מרחב לתהייה משותפת מובילים להבנה עמוקה יותר מאשר חיפוש אחר תשובות מיידיות. המבנה הייחודי של הכלי, המדגיש את השימוש בתבנית "אני תוהה אם…", מעודד את המשתתפים לצאת מאזור הנוחות של הידע הקיים ולחקור יחד משמעויות חדשות בטקסט. הסבבים המובנים של שיתוף והקשבה מאפשרים לכל משתתף להשמיע את קולו ולתרום לבניית הבנה קולקטיבית, תוך יצירת אווירה של פתיחות ואמון. כך, הכלי מקדם לא רק את ההבנה האינטלקטואלית של הטקסט, אלא גם מטפח תרבות של למידה שיתופית וחקרנית בקהילה המקצועית הלומדת.

מטרות:

  • לעשות רפלקציה על טקסט על מנת לזהות
  • רעיונות מפתח עיקריים ושאלות הקשורות לרעיון.
  • לבנות אמון ופתיחות. המשתתפים מתבקשים להקשיב, לשקול וללמוד מנקודות מבט שונות של המשתתפים לגבי טקסט משותף.
  • להעשיר את ההבנה של המשתתפים לגבי טקסט מסויים ולעזור להם להתחבר באופן אישי לרעיונות המוצגים בה

הכנות נדרשות:

המנחה בוחר מאמר או קטע קריאה שמתאים למטרות הלימודיות של הקהילה. המשתתפים מתבקשים לקרוא את הקטע מראש ולזהות בו רעיונות מרכזיים.

את הקהילה מארגנים בקבוצות קטנות.

מהלך הפעילות:

    1. המנחה מציג את מטרות המפגש
    2. זמן עיון: למשתתפים ניתן זמן לעיין בקטע הנבחר. הם מתבקשים לזהות שלשה רעיונות מרכזיים שברצונם לחקור או לדון בהם. המשתתפים מתבקשים לנסח שאלה פתוחה לגבי כל אחד מהרעיונות שזיהו. השאלה צריכה להתחיל במשפט "אני תוהה אם…..". כמו כן מבקשים מהמשתתפים להדגיש את הקטעים בטקסט שמתייחסים לרעיונות אלו.
    3. כל קבוצה ממנה אחראי שתפקידו למקד את עבודת הקבוצה ולעודד השתתפות.
    4. המנחה מזמין מנדב להציג את השאלות שלו לגבי הטקסט. בזמן הזה שאר חברי הקהילה מקשיבים בשקט וכותבים הערות לעצמם.
    5. המתנדב מכוון את חברי הקהילה לקטע בטקסט שמתייחס לרעיון ולשאלה אחת מתוך השאלות שהציג. 
    6. האם שיושב לימינו של המתנדב מתייחס לשאלה בעזרת התבנית "אני תוהה אם….". (הוא אינו מנסה לענות על השאלה!). שאר חברי הקהילה מקשיבים.
    7. ממשיכים את הסבב בקבוצה כאשר לכולם ניתנת הזדמנות להתייחס לשאלה שהציג המתנדב.
    8. בתום הסבב המתנדב חולק את תובנותיו.
    9. חוזרים על התהליך עם כל אחד מחברי הקבוצה. כל חבר בקבוצה בוחר שאלה אחת להציג בפני חבריו.
    10. סיכום ורפלקציה: שאלו את הקהילה שאלות כגון "מה גיליתם"? "מה אהבתם בתהליך?"

 

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

קהילת מנחי סמ"ל כמודל חדשני לליווי מוסבים מהייטק...
תוכנית סמ"ל (סטאז' מהיי-טק להוראה) הוקמה ב- 2019, והיא תוכנית הדגל של מנהלת "הטובים להוראה" במכון מופ"ת. מטרת התוכנית היא לסייע בתהליך ההסבה של...
wellbeing
העוגן בסערה: תפקידם המתהווה של קהילות מקצועיות לומדות...
מחקר זה דן באתגרים שעמדו בפני הקהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות (קמל"ד) בישראל, בדרכי התמודדות ובתמורות שחלו בהן עת עברו למפגשים בפלטפורמה דיגיטלית עקב פרוץ...
תוצר של קהילה
ההשפעה של קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) על המורים המשתתפים בהן היא רב-ממדית, עם שינויים חיוביים בהרגלי חשיבה (Habits of mind) ובפרקטיקות ההוראה, שמובילים בסופו...
Scroll to Top