אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

בתחילת תקופת הקורונה, בחודשים מרץ-אפריל 2020, ערכנו מחקר בקרב חברי הקהילות המקצועיות הלומדות בישראל, במסגרתו ביקשנו ללמוד על הפעילות בקהילות בתקופה שקדמה למעבר לפעילות דיגיטלית ומיד אחרי מעבר זה, בתקופת הסגר הראשון. הממצאים הראו בין היתר כי הקהילות היוו עוגן עבור המורים והמורות המשתתפים בהן ואפשרו להם להתמודד עם המצב החדש שנכפה על מערכת החינוך בצורה מיטבית.

תוכלו לקרוא עוד על המחקר ועל תוצאותיו במסמך המצורף. הממצאים העיקריים מפורטים להלן.

הממצאים לקוחים ממחקר מלווה לקהילות המקצועיות הלומדות שערך מו"פ קהילות מקצועיות לומדות עם תחילת תקופת הקורונה, וביקש ללמוד על הפעילות בקהילות לפני הסגר הראשון (מרץ-אפריל 2020) ואחריו.

אוכלוסיית המחקר: מורים ומורות אשר השתתפו בקהילות מורים מקצועיות לומדות דיסציפלינריות/בעלי תפקידים (קמל"ד) בשנת הלימודים תש"ף כחברים בקהילה או כמובילי קהילות.

מתודולוגיה: המחקר נערך במתודולוגיה מעורבת – שאלון מקוון שהופץ באפריל-מאי 2020 ועליו השיבו 442 מורים ומנחי קמל"ד, ולצידו ראיונות מובנים למחצה שנערכו עם עשרה מובילי ומובילות קהילות.

שביעות רצון מהחברות בקהילה: 76.2% מהמשיבים אמרו כי הם מעדיפים את הלימוד  בקהילה על פני השתתפות במסגרות אחרות של פיתוח מקצועי (4.2%). היתר (19.6%) אמרו כי אין להם העדפה. נוסף על כך, מרבית המשיבים (76.8%) העידו כי הם מתכוונים להמשיך בקהילה גם בשנת הלימודים תשפ"א. 19% מהמשיבים ענו כי טרם החליטו, ואילו 4.2% אמרו כי בכוונתם להפסיק את חברותם בקהילה.

אחרי פרוץ משבר הקורונה: כל הקהילות המשיכו את פעילותן ועברו לפורמט דיגיטלי, חוץ משתי קהילות אשר המשיכו את פעילותן בצורה שונה לאחר תקופת הסתגלות. 89.8% מהקהילות נפגשו סינכרונית בזום, 40.9% קיימו פעילות בוואטסאפ, ו-25.4% קיימו גם מפגשים א-סינכרוניים.

הלמידה בקהילה אחרי המעבר לדיגיטל: 48% מהמשיבים העידו כי רמת הלמידה בקהילה לא השתנתה בעקבות המעבר לדיגיטל, 44% אמרו כי היא השתפרה, ואילו 8% אמרו כי חל בה שינוי לרעה.

שילוב מפגשים מקוונים בפעילות הקהילה גם בימי שגרה: 85% מהמשיבים אמרו כי הם מעוניינים לשלב מפגשים כאלו גם בימי שגרה, 12% אמרו כי אינם מעוניינים בכך, ו-3% השיבו "אולי".

הנחיה בצמד (Co): 91% ממנחי הקהילות השיבו כי הם סבורים כי יש לשלב שני מנחים לפחות בהובלת הקמל"ד. 4% השיבו שאפשר להסתפק במנחה אחד, ואילו 5% אמרו כי אין להם דעה בנושא. 73% ממשתתפי הקהילות טענו שיש הכרח בצמד מנחים, 18% אמרו כי אפשר להסתפק במנחה אחד, ואילו 9% השיבו שאין להם דעה בנושא.

לקריאה נוספת

1078
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט