המחקר המצורף הינו מחקר הערכה אשר ליווה פיילוט להפעלת קהילות מקצועיות לומדות למובילות אשכול (קהילת אשכולית לומדת – קא"ל) בגני ילדים.
במחקר השתתפו 76 מובילות אשכול מארבע קהילות (חיפה, באקה אל גרביה, חדרה וקריית מוצקין). לצד אלו פעלה קהילה בה השתתפו מנחות ארבע קהילות קמא"ל.
המחקר בחן את הקהילות בשתי רמות:
הרמה הקהילתית: כיצד מתפתחת קהילה מקצועית לומדת ומהם מאפייני קהילת הגננות (למידת עמיתים, שיתוף בידע מקצועי ובתהליכי הוראה, שיתוף פעולה, חיזוק היחסים בין חברות הקהילה, הרגשת ה'ביחד').
הרמה האישית: כיצד התפתחה כל אחת מהמשתתפות בקהילות מבחינת ידע תוכן, ידע תוכן פדגוגי, ידע ניהולי, פרקטיקות הוראה ותפיסת תפקיד, העצמה אישית ומוטיבציה להתפתחות מקצועית והובלה.
מתודולוגיה: המחקר התבסס על שיטת מחקר מעורבת וכלל שימוש בכלי מחקר איכותניים (ראיונות עומק מובנים למחצה, תצפיות וניתוח תוצרי משימה) וכלי מחקר כמותי (שאלון).
ממצאים: למרות שהקהילות פעלו כשמונה חודשים בלבד, ניכרו ניצנים של תהליכי שיתוף, תמיכה והדדיות בקרב הגננות המובילות, בהתאם למאפייני קהילת מורים מקצועית לומדת. המובילות המשתתפות בקמא"ל העידו כי בתחילת התהליך ציפיותיהן וחוויותיהן היו ממוקדות בהתפתחות אישית וככל שהתקדם התהליך הקהילתי עברו ציפיותיהן וחוויותיהן למיקוד בפיתוח תחושת שייכות לקהילה, קיום יחסי שותפות מקצועית, הדדיות, פיתוח חומרים משותף וביסוס תחושת השלומות כחלק מהקהילה.