אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

 

הציגו את הקהילה שלכם

קהילת המובילים של מועדון החמש מאגדת מורים מובילים למתמטיקה ברמת 5 יח"ל מכל המגזרים ומכל קצות הארץ. בקהילה חברים 28 משתתפים, והם מובילים 18 קהילות הכוללות יחד קרוב ל-500 מורים.

הקהילה "נולדה" לפני שבע שנים, לאחר היריון ארוך שנמשך כשנה (תקופת הכשרה). כיום כבר אפשר לומר שהקהילה עברה את תקופת הילדות, וגם את תקופת ההתבגרות. הגרעין המייסד של הקהילה ממשיך בפעילות ובהנחיה של הקהילות לאורך כל השנים הללו. בתש"ף, עם הגדלת מספר הקהילות הפועלות בארץ, נוסף "גרעין 2" – קבוצת מנחים חדשה שעברה הכשרה והשתלבה בקהילת המובילים הוותיקה.

בקהילת המובילים, וכמובן בקהילות עצמן, חברים מורים מכל המגזרים: יהודים חילונים, דתיים וחרדים, ערבים נוצרים ומוסלמים, בדואים ודרוזים.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה.

ה"אירוע" המשמעותי בשנה זו היה הסבת פעילותן של הקהילות מעבודה פנים אל פנים (פא"פ) לעבודה מרחוק. המשימה הייתה לא פשוטה, שכן הקהילות גדלו, והצטרפו אליהן משתתפים חדשים רבים שלא חוו את שלב ההיכרות פא"פ. האתגר שעמד בפנינו היה שמירת הנורמות של פתיחות, שיתוף בקשיים ובהצלחות, אמון, התלבטות בדילמות, הבאת חומרים מן הכיתות וקיום שיח שוטף (גם מחוץ למפגשים הפורמליים). כל אלה אף שההיכרות היא רק מרחוק וחסר בה הממד הבלתי פורמלי, שהוא חלק מהדבק הנחוץ לבניית קהילה.

השנה התחילה בלי תקציב, והמובילים קיבלו על עצמם לנהל את הקהילות בהתנדבות, בהבינם כי דווקא בתקופה של חוסר בהירות ושינויים מתמידים הצורך בקהילה הוא גדול. עם קבלת התקצוב פתחנו את שערינו לנרשמים חדשים והגדלנו קהילות. המובילים שלנו הם עבורנו מקור לגאווה.

מתודה/כלי שעשיתם בהם שימוש מוצלח השנה.

את מפגשי הקהילה בנינו מתוך חשיבה מתמדת על נושא השיתוף ובניית הקשר הרגשי, וזאת בכמה דרכים:

  • בכל מפגש נתנו לחברים שונים בקהילה תפקידים בהובלת המפגש ובהובלת חדרים; נוסף על כך נתנו למשתתפים במה להנחות חלק במפגש ולספר על פרקטיקות שהם עושים בהן שימוש, וזאת כדי לעודד מעורבות, שייכות ואחריות.
  • במפגשיה של קהילת המובילים קיימנו תהליך משתף, והגדרנו בו את תפקידי המנחים בקהילה היברידית.
  • קישור הזום למפגש נפתח תמיד רבע שעה לפחות לפני שעת המפגש הפורמלית. קראנו לזה פגישת "מה נשמע" לכל המעוניין (הקפה שלפני המפגש)
  • חלקו הראשון של כל מפגש (כעשרים דקות) מוקדש לפעילות חווייתית ומקרבת שאינה קשורה כלל ועיקר לנושאי המפגש. לדוגמה: איחולים לפתיחת השנה, "מה היית בוחר לעשות לולא היית מורה למתמטיקה", תחביבים, משחקי ילדות אהובים, "מי הזיז את הגבינה שלי" (דיון על מעגלי נוחות ויציאה מהם), "תחפושת" (rename) ועוד.
  • בכל מצגת במפגש משולבת אתנחתה כלשהי, למשל:
  • חלק מרכזי בפעילות הקהילות נקרא "מן הכיתה", ובקהילת המובילים – "מן הקהילה". זהו חלק של שיתוף מובנה: חבר או שניים בקהילה מציגים פעילות, דילמה, אירוע, דרך הוראה או כל נושא אחר שהם מוצאים לנכון לשתף עם חברי הקהילה. האחראים/מובילים מתאמים מראש עם המשתתפים את השיתוף.
  • בניית גאוות יחידה: בסיום כל שנת לימודים מתקיים כנס קהילות ארצי. התכנים משתנים משנה לשנה, אבל המטרה זהה: שיתוף חומרים שנוצרו על ידי המורים בקהילות, וחיזוק גאוות היחידה.

לכנס תש"ף הכנו סרטון "סליחה על השאלה", ובו ענו חברים ותיקים, המשתתפים בקהילה כבר חמש שנים ברציפות (!) על שאלות הנוגעות להוראה שלהם ולשותפותם בקהילה. נוסף על כך הכנו סרטון ובו תעודות זהות של קהילות כאשר כל קהילה הכינה את תעודת הזהות שלה.

 

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות

פעילות בקהילה היא מרתון, ולא ריצה לטווחים קצרים. זוהי עבודה הדורשת אורך רוח וסבלנות, משום שבתהליכים הדורשים בניית שיתוף ואמון אין קיצורי דרך.

עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בקהילות מקצועיות לומדות. ההתמקצעות בדיסציפלינה היא פן חשוב בעבודתנו, ולצד הסבלנות, הקבלה והאמפתיה יש להקפיד גם על רמת מקצועיות גבוהה.

 

1329
1

תגובה 1. Leave new

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט