Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

מהי מסוגלות עצמית ואיך אפשר לפתחה?

187

מסוגלות עצמית היא האמונה של אדם ביכולותיו להשלים משימות ולהתמודד עם אתגרים ביעילותה. את המושג "מסוגלות עצמית" (self-efficacy) או "חוללות עצמית" טבע הפסיכולוג אלברט בנדורה (Albert Bandura) ב-1977.

מדוע חשוב לפתח תחושת מסוגלות עצמית גבוהה?

בנדורה טוען כי מידת המסוגלות העצמית של האדם תשפיע על הנכונות שלו לבצע משימות. על פי תאוריה זו, ההתנהגות של אדם בנוגע למשימה מסוימת תושפע משני גורמים:

ציפייה למסוגלות: האמונה של האדם בדבר יכולתו לבצע את המשימה.
ציפייה לתוצאה: האמונה בכך שביצוע המשימה יביא לתוצאה המצופה.
אנשים בעלי מסוגלות עצמית גבוהה מאמינים שהם מסוגלים להתמודד עם קשיים ואתגרים. הם מפתחים עניין עמוק יותר במה שהם עושים, מתאוששים במהירות מכשלונות ומוכנים להתמודד עם אתגרים. לעומתם, אנשים בעלי מסוגלות עצמית נמוכה מאמינים שהם אינם מסוגלים להתמודד עם אתגרים שונים, מתמקדים בכישלונות שלהם, פחות בטוחים בעצמם וביכולות שלהם, מתקשים להתאושש מכישלונות ומקשיים ועוד.

הטבלה שלהלן מסכמת כמה הבדלים בין אנשים בעלי תחושת מסוגלות גבוהה לבין אנשים בעלי תחושת מסוגלות נמוכה:


האם אפשר להשפיע על תחושת המסוגלות העצמית?

בנדורה משיב לשאלה זו בחיוב.

לתפיסת המסוגלות העצמית יש ארבעה גורמים:

התנסות אישית: הגורם בעל ההשפעה החזקה ביותר הוא התוצאות של התנסויות קודמות. התנסות שהסתיימה בהצלחה מחזקת את תחושת המסוגלות העצמית, ואילו התנסות שהסתיימה בכישלון מחלישה את תחושת המסוגלות.
צפייה באחרים: כאשר אדם רואה אחרים מבצעים בהצלחה מטלה דומה לשלו, מתחזקת תחושת המסוגלות שלו לבצע מטלה כזו בעצמו. זאת בתנאי שהאדם מעריך כי יכולותיו של האחר במשימות מסוג זה דומות לשלו.
שכנוע מילולי: כאשר אנשים שאדם מעריך משכנעים אותו, תומכים בו ומאמינים שיש לו יכולות להתמודד בהצלחה עם ביצוע משימה מסוימת, תעלה תחושת המסוגלות העצמית שלו.
עוררות רגשית: הפרשנות שאדם נותן לעוררות הפיזיולוגית (זיעה, עייפות, כאב…) והרגשית (שמחה, חשש, דיכאון…) שהוא חש בעת ביצוע משימה תחזק או תפחית את תחושת המסוגלות העצמית שלו.
לפוסט זה מצורפים סרטון המרחיב עוד על מסוגלות עצמית, מצגת המסבירה עוד על מסוגלות עצמית, והמאמר "העוגן בסערה: תפקידם המתהווה של קהילות מקצועיות לומדות דיציפלינריות כמקור לתמיכה רגשית-חברתית ולימודית" שכתבו ד"ר טלי ברגלס-שפירא וד"ר יונתן מנדלס.

מסוגלות עצמית בקהילה מקצועית לומדת

מחקרים שונים מצאו כי החברות בקהילה מקצועית לומדת מסייעת למורים לפתח מסוגלות אישית. זאת בן היתר משום שהקהילה פועלת לחיזוק המיומנויות המקצועיות של המורים החברים בה (Prince, 2018). בין היתר, המסוגלות האישית מתפתחת משום שהקהילה עוסקת בשיתוף בפרקטיקות הוראה מוצלחות ותוכן פדגוגי איכותי; מאפשרת דיון רפלקטיבי ומיישמת שיטות לחקר הפרקטיקה כדי לשפר את רמת ההוראה של המורים (Dweck, 2006); בנוסף, הקהילה מאפשרת התנסות אישית בסביבה תומכת וצפייה באחרים (Hord, 1997) ומחזקת את הביטחון בעזרת שכנוע מילולי של קבוצת עמיתים תומכת אשר מגבירה את הנכונות של המורים לנסות שיטות וגישות חדשות.

במחקר שערכנו במו"פ קהילות מקצועיות לומדות ב-2022 (853=N) העידו חברי וחברות הקהילות כי חברותם בקהילה השפיעה במידה רבה על תחושת המסוגלות העצמית שלהם.

עד כמה את/ה חש/ה שהקהילה מסייעת לך לפתח מסוגלות עצמית (ביטחון ביכולתך להתמודד עם האתגרים שעלו)?

 

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
דיון בקהילה: מתן משוב חם וקר
משוב חם הוא סוג המשוב שכולנו אוהבים לקבל והכי קל לתת. מומלץ לפתוח כל מפגש משוב באמירה חיובית ומדויקת על פעולה או הישג מסוים....
Scroll to Top