הצטרפות לקהילה קיימת או חדשה היא לעיתים מעוררת לחץ, ועשויה להוות קושי עבור חלק מהאנשים. חשוב שהקהילה תהיה מודעת לכך, ותגבש נוהל לקליטתם של חברים חדשים.

יש דרכים אחדות להקל על המשתתף החדש את השתלבותו בקהילה:

  1. חונך: הצמידו לכל משתתף חדש חונך ותיק מהקהילה. חונך זה יתווך את הנהלים והמנהגים של הקהילה לחבר החדש, וידאג לרווחתו בשלבים הראשונים.
  2. פעילות היכרות: קיימו פעילויות היכרות בקהילה.
  3. חלון ג'והרי: פעילות המסייעת לאנשים להיפתח זה לזה ולהכיר זה את זה.

חלון ג'והרי

חלון ג'והרי קרוי כך על שם שני מפתחי הכלי: הפסיכולוגים ג'וזף לופט (Joe Luft) והארי אינגהם (Harry Ingham) אשר המציאו את המודל בשנת 1955. הכלי מאפשר לארגן ולהציג באופן ויזואלי מאפיינים אישיים, ובכך לשפר את התקשורת ואת ההיכרות בין אנשים.

הכלי מבוסס על שני רעיונות מרכזיים:

  1. אפשר לבנות אמון ויחסי קרבה בין אנשים באמצעות חשיפת מידע אישי;
  2. בעזרת משוב מאחרים אפשר ללמוד על עצמנו ולהתמודד עם סוגיות אישיות.

הכלי מורכב מארבעה "חלונות":

הציר האופקי של החלון מתאר את מידת הידע של הפרט ("ידוע לעצמו"; "לא ידוע לעצמו"), ואילו הציר האנכי מתאר את מידת הידע של הקבוצה על הפרט ("ידוע לאחרים"; "לא ידוע לאחרים"). מידע יכול להיות ידוע או לא ידוע לאורך כל הציר, ויוצר ארבעה רבעים.

החלון הפומבי: בתחום זה האדם מודע לרגשות, לתכונות ולצרכים שלו כפי שהם באים לדי ביטוי בהתנהחלוןגותו. בתחום זה יש חפיפה מלאה בין התפיסה של הפרט את עצמו לבין התפיסה של הסביבה אותו.

החלון הסודי: בתחום זה האדם מודע לרגשות, לתכונות ולצרכים שהוא בוחר להסתיר מהסביבה, בין שעקב פחד מביקורת בין שמחשש לתדמיתו.

החלון הלא מודע: בתחום זה נמצא מידע שהאדם והסביבה אינם מודעים לו.

החלון העיוור: בתחום זה נמצאות התנהגויות של הפרט שהן גלויות לסביבה, אך האדם אינו מודע להן, או שהוא תפוס אותן באופן מעוות. גם כאשר מציינים התנהגויות אלו בפני הפרט, הוא לרוב אינו מסכים להכיר בהן.

בפעילות המקורית של לופט ואינגהם, אדם התבקש לבחור תכונה מתוך 56 אפשרויות: אדיב, אמיץ, אמין, טוב לב, חם, פיקח ועוד, ומשבץ אותם בתוך טבלה (ראו המלצה לתכונות בעברית)

פעילות היכרות עם חלון ג'והרי

בפעילות ההיכרות בקהילה מבקשים מכל המשתתפים למלא שני חלונות – הפומבי והסודי.

מחלקים את הקהילה לזוגות או לקבוצות. כל חבר בקבוצה משתף בתכונה מכל חלון. כמובן, בשלב זה אין חובה לשתף מהחלון הסודי.

לאחר מכן מבקשים מחברי הקהילה להציע תכונות חיוביות שהמשתתף יכול להוסיף לחלון העיוור – על פי התרשמותם.

המשתתפים שומרים את הטבלה וחוזרים אליה מדי פעם במפגשים הבאים, כדי לבחון באיזו מידה הם נחשפו בפני הקבוצה, וכדי לקבל משוב מהקבוצה על ההתנהגויות הנצפות שלהם. כאשר האמון בין חברי הקבוצה מתגבר אפשר לשלב בטבלה גם תכונות שאינן נתפסות כחיוביות בהכרח, ובכך לאפשר היכרות עמוקה יותר. מעבר של מידע מהחלון הנסתר אל החלון הפומבי מאפשר גם גילוי עצמי של הפרט.

בפעילות הראשונה כדאי להיצמד לרשימת שמות התואר שהציעו לופט ואינגהם בשנות החמישים. אלה הם בעיקר שמות תואר חיוביים, והם מהווים נקודת מוצא טובה לחוויה ראשונה חיובית.

פעילות

לקריאה נוספת

1595
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט