אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

שמחות להכיר! קהילת הכלה והשתלבות היא קהילה מחוזית (מחוז צפון) שהוקמה בתש״פ ביוזמת אגף הכלה והשתלבות במשרד החינוך ובחסותו. הקהילה מורכבת מקבוצה בת 15 מנחות, ומארבע קהילות שחברות בהן כ-60 מורות: חלקן מלמדות בכיתות רגילות וחלקן מורות חינוך מיוחד.
השנה יצאו לדרך ארבע קהילות אזוריות במחוז צפון, ומנחות הקהילות מקבלות מאיתנו, מנחות קהילת המובילות, ליווי זוגי צמוד וליווי במפגשי המליאה ובקבוצות קטנות.
הקהילה שלנו ממוקדת בצורך להרחיב את יכולתן של נשות חינוך, מורות בחינוך הרגיל ומורות בחינוך המיוחד, להכיל תלמידים שוני צרכים במסגרות החינוך הכלליות בכלל, ובהקשר של יישום חוק החינוך המיוחד הכלה והשתלבות בפרט.
הקהילות המקצועיות האזוריות בהנחיית המורות המנחות מאפשרות לשלב ולשתף את הידע הייחודי של מורות החינוך הרגיל ומורות החינוך המיוחד. למידת העמיתות, תוך חקר ההוראה והחינוך, מאפשרת להעמיק ולהעשיר את אסטרטגיות הפעולה של כל משתתפות הקהילות.

מה מייחד אותנו?
אנחנו קהילה שהחברות בה מתמקדות ראשית לכול בהבנה שמילוי צורכיהם של כל הילדים (כולל הילדים המשולבים בכיתה הרגילה) אינה עבודה נוספת, אלא העבודה עצמה, ובהבנה שכל הילדים הם שוני צרכים; מה שקריטי ונדרש לילדות ולילדים המתמודדים עם קשיים,  חיוני לכל הילדות והילדים בכיתה.
חברות הקהילה מתעמקות במשותף בשאלה המאתגרת כיצד להכיל ולשלב ילדות וילדים עם צרכים מיוחדים בכיתה הטרוגנית, וכיצד לבנות תפיסת עולם המבוססת על פרסונליזציה בלמידה. זו משמעותה למידה העוסקת בתלמיד הבודד בתוך הכיתה השלמה, ובהבחנה בינו לבין התלמידים האחרים בכיתה.
למדנו את חשיבותה של היכרות עמוקה עם התלמידים, אשר פירושה לחשוב מה הצוות עדיין אינו מבין בקשר אליהם. למדנו לזהות חסמי למידה אפשריים הנובעים מהמיומנויות הנדרשות בתחום הדעת ומהמטלות או מהמתודולוגיות המתוכננות, ולהציע התאמות במהלך ההוראה.
המורות החברות בקהילות אלה מביאות אל הקהילה את ההתנסויות שלהן בשילוב ילדים שוני צרכים בכיתותיהן. יחד הן דנות בהצלחות וגם בקשיים, בשאלות ובסוגיות המעסיקות אותן, מעלות דרכים שונות להתמודדויות ולומדות זו מזו.

אירוע משמעותי שאירע במפגשים שלנו השנה
השנה יצאו המנחות הראשונות שלנו להנחיית ארבע קהילות של מורות חנ״ר וחנ״מ להכלה והשתלבות שנפתחו במחוז צפון. כל הקהילות שלנו התנהלו בדרך של למידה מרחוק, עובדה שהציבה בפני המנחות אתגר גדול והעמידה אותן בפני הצורך לשכלל את יכולתן להנחות באופן כזה. כדי להתמודד עם האתגר הוספנו למפגשים פן של דרכי הנחיה מרחוק, דרכים שיאפשרו למנחות החדשות לבנות את הקשר בין חברות הקהילה, ליצור תחושת שייכות וביטחון ובסיס המאפשר השתתפות ולמידה בקהילה.

מתודה/כלי שעשינו בהם שימוש מוצלח השנה

  1. מתווה שיח היוועצות בסוגיות שעלו מתהליכי ההנחיה בקהילות האזוריות.
  2. עקרונות העיצוב האוניברסלי בלמידה – התנסויות בזיהוי דפוסי תפקוד קבוצתיים ואישיים, זיהוי חסמים והבניית דרכי הוראה ולמידה באופן שבו הן תהיינה נגישות ומותאמות לכלל הלומדים. מטרתנו היא לנסות לצמצם ככל האפשר את חסמי הלמידה במהלך שיעור, כך שהלמידה תהיה נגישה ואפשרית לכלל התלמידים בכיתה.

 מסר לקהילות מקצועיות אחרות
מודלינג בקהילת המנחות לבניית היכרות עמוקה, קשר של אמון, תחושת שייכות וביטחון, שיתוף וחקר הפרקטיקה, כל אלה מאפשרים למנחות להנחות באופן דומה את קהילת המורות. אנו רואות חשיבות רבה בהשתתפות פעילה של כל החברות בקהילה במפגשים.

1080
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט