הציגו את הקהילה שלכם (שם, תחום דעת, אזור פעילות, מספר משתתפים).

אנו קהילות מחשב"ה למאה ה-21 (מהלכים מעודדי חשיבה בהוראת מתמטיקה). נעים להכיר!
הקהילות פונות למורות ולמורים למתמטיקה בקבוצות מצוינות בחינוך העל-יסודי, ופועלות בכל הארץ. בתשפ"א כללו קהילות מחשב"ה קהילת מנחות/ים ושבע קהילות שטח: שתי קהילות בערבית, ארבע קהילות בעברית וקהילה בית-ספרית אחת. בסך הכול – 120 מורות ומורים שמשתתפות/ים בתוכנית. בתשפ"ב כללו קהילות מחשבה קהילת מנחות/ים, ושמונה קהילות שטח ברשויות המקומיות וברשתות חינוך: שלוש קהילות בערבית וחמש קהילות בעברית.

מה מייחד אתכם?

א. היכולת להכיר, ללמוד, לחוות ולעשות מרחוק. הקהילות שלנו יצאו לדרך ביולי 2020, עמוק בתוך הקורונה. עקב הנחיות משרד הבריאות נפגשנו פנים אל פנים רק פעם אחת, במפגש סיום תשפ"א.

ב. האומץ והנחישות של קהילת מנחות ומנחים שהחליטה לקפוץ למים ולהוביל קהילות-בת אחרי הכשרה בת שלושה חודשים בלבד.

ג. ההתמדה של המורות והמורים בתקופה מורכבת ומאתגרת כל כך: לבוא למפגשים, לבצע את המשימות הסינכרוניות והא-סינכרוניות, לעבד ולהתאים את התכנים עבור התלמידות/ים, ליישם בכיתה כמה שאפשר, ולשתף בחזרה בקהילות.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה.

חגיגה של פתרונות בזום, בווטסאפ, במחברת, בגאוגברה, בדסמוס… לו היינו בלמידה מקרוב, מן הסתם כולם היו פותרים במחברת. ברור שנמשיך כך גם בעתיד. פעמים רבות קרה שתוכן המפגש היה מטלטל או עורר מחשבה על אודות נקודה מסוימת והמשתתפים המשיכו גם אחרי המפגש ללמוד, לברר ולשתף. בקבוצת הווטסאפ נוצרו דיונים סוערים ומעניינים. וכמובן, מפגש סיום שנת הלימודים תשפ"א פנים אל פנים במודל "כיתות חושבות": פרקטיקה להוראת מתמטיקה שבה מוצבים בכיתה לוחות, התלמידים/המורים מקבלים משימה מתמטית אוריינית מעודדת חשיבה, ועובדים בעמידה תוך כדי דיון וחשיבה משותפת.

מתודה/כלי שעשיתם בהם שימוש מוצלח השנה.

דף ניטור: כלי המאפשר למורה לצפות מראש את התשובות האפשריות של התלמידים. אחת המורות אמרה כי דף הניטור "היה כמו גלגל הצלה בשבילי".

עבודה בחדרים בזום: "למדתי על האפשרות הזו בעקבות התנסות בקהילת מחשב"ה ומייד לקחתי לכיתה", סיפרה אחת המורות.

טבלת שיח מחויב: "התחלתי לשים לב לשאלות ולמילים שאני אומרת בכיתה", סיפרה חברת קהילה. פרקטיקה זו מעודדת בקרב התלמידים השתתפות בכיתה, העמקה של החשיבה, הקשבה לדברי חבריהם והתייחסות מעמיקה לרעיונות של אחרים.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות.

תיארה זאת אחת המשתתפות: "אני מרגישה שאין בקהילה היררכיה. יש למידת עמיתים, מותר (ואף רצוי!) לטעות, שיתוף וחוויית למידה מעצימה ומאפשרת". היו רשת של לומדים, כפי שאמר אחד המשתתפים: "נכון שהגעתי לקהילה כמורה בקבוצות מצוינות, אך אני מוצא שהפרקטיקות והמשימות שאנחנו לומדים מתאימות גם לכיתות אחרות שאני מלמד. אני אפילו רואה בזה אתגר ושליחות – לכל תלמיד/ה יש זכות ללמוד ולחשוב ברמה גבוהה".

חשבו תמיד איך להתאים את מה שלמדנו בקהילה לכל התלמידים שלנו. אפשרו למשתתפים בקהילות להפיק תוצרים מגוונים, ולא עבודת סיכום קלאסית. כך עולים רעיונות מעולים שמרחיבים את סל המשאבים של המורים בקהילה ושל הקהילות העתידיות. למה הכוונה? במקום לכתוב מערך שיעור בקבוצה קטנה אנחנו מציעים למורים לחשוב על תוצר של הקהילה כולה. דוגמה: תלקיט משימות, תיק פרקטיקות מורה, עשי ואל תעשי בשיעורי מחשב"ה, תוצרי תלמידים, החלטות פדגוגיות והשלכותיהן, ועוד.

1353
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט