אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

מי אנחנו?

נעים מאוד, "קהילה יוצרת קהילה". קהילת מורי אומנויות בחמ"ד (החינוך הממלכתי הדתי) הוקמה בשנת תשפ"א, ומובלת על ידי לביאה כהן וטלי פרקש, מורות לאומנות, אומניות ופעילות חברתיות.

הקהילה מונה קרוב ל-20 מורי אומנויות מכל הארץ, ובהם אנשי אומנות פלסטית, כתיבה, וידאו ומוזיקה. מפגשי הקהילה מתקיימים ברובם בזום. פעמיים במחצית הקהילה נפגשת פנים אל פנים בסיור או בפעילות משותפת. הקהילה מתמקדת באומנות הנוצרת בתוך ועם קהילה. כולנו מורים, וכמורים אנחנו חלק מקהילת התלמידים בכיתה, מקהילת בית הספר, מקהילת ההורים ומקהילת המרחב שבו מתקיימים חיי התלמידים ובית הספר. הקהילה שלנו חוקרת את הממשק שבין אומנות כמייצרת קהילה, אומנות כיוצרת שינוי בקהילה, קהילה שמייצרת אומנות וקהילה שבוחרת ומשנה את דרכה ומרחביה באמצעות אומנות.

אנחנו עוסקים בפיתוח שיח ושפה על אומנות וקהילה, בלמידת עמיתים ובהעצמה הדדית. נוסף על כך, אנחנו לומדים על פרויקטים של אומנות בקהילה ונפגשים עם אומנים יוצרים בקהילה. מתוך כל האמור לעיל, אנחנו מכוונים ליישום תהליך של הובלת פרויקט קהילתי בקהילות המִשנה של חברי הקהילה.

מה מייחד אותנו?

אומנות המתרחשת באינטראקציה עם קהילה מושפעת מכלל חברי הקהילה, ולא רק מהאומן היוצר, ובכך נעשית מרובדת יותר, עמוקה יותר ומעניינת יותר. מתוך כך, בחרנו לגבש קהילה של אומנים (מכל תחומי הדעת), מחנכים בנשמתם, אשר מייחסים חשיבות וערך ליצירה במסגרת קהילה, ומעוניינים להוביל תהליכי חינוך ליצירה עם ובתוך קהילה. שלא כמו בקהילה שבה הדיון מתמקד בעיקר בנעשה בשיעור ובלמידה, בקהילה זו אנחנו מזמינים את חברי הקהילה להרחיב את המחשבה והעשייה אל מעבר לגבולות הכיתה ובית הספר, ולראות את עצמם כמחוללי שינוי בכל מרחב קהילתי שבו הם פועלים כמורים וכאומנים.

אירוע משמעותי שהיה לנו השנה

במהלך מבצע "שומר החומות", במאי 2021, הרגשנו שאנחנו לא יכולים לשבת מנגד ורק לצפות מרחוק במתרחש. זה היה לאחר חצי שנה שבה נפגשנו ו"חפרנו" עד אין-סוף על קהילה ואומנות, סיירנו וצפינו בפרויקטים רבים, ונפגשנו עם מובילי שינוי בתחום.

החלטנו, כקהילה, להמיר את מפגש הסיום שלנו ביישום של פרויקט אומנות עם קהילה בעיר לוד. פנינו לנציגי קהילות בעיר, והם קידמו את היוזמה בברכה. סיירנו בכמה שכונות רלוונטיות, מיפינו את הצרכים, הן בהיבטים הפיזיים הן בהיבטים הקהילתיים, ועל סמך הנתונים החלטנו לגבש פרויקט בשכונת רמת אשכול בעיר. התהליך התחיל בחלוקה של הקהילה שלנו לקבוצות, וכל קבוצה גיבשה הצעה לתת-פרויקט. את ההמשך תכננו בשיתוף פעולה הדוק עם נציגי הקהילה בעיר.

את יום יישומו של הפרויקט בעיר פתחנו במפגש עם הוריה של רנה שנרב ז"ל (שנרצחה בפיגוע באוגוסט 2019), תושבי העיר, והם הציגו בפנינו כמה פרויקטים קהילתיים מרשימים שהם מפעילים עם קהילתם, לרווחת תושבי העיר. משם המשכנו ליישום הפרויקט במתנ"ס שיקאגו ברמת אשכול – שכונת פריפריה בעיר מעורבת. זוהי שכונה רוויית אתגרים, שהפכה בזמן מבצע "שומר החומות" למוקד עימות בעיר. במתנ"ס פגשנו את חברי הקהילה המקומית, משפחות לוד הוותיקות, ולצידן ילדים, נוער ואימהות בני העדה האתיופית. התחלקנו לקבוצות, על פי התוכנית: קבוצה אחת עבדה עם ילדים צעירים, חידשה וצבעה את קירות החדר ויצרה עם הילדים והאימהות קיר השראה. בקבוצה אחרת עיצבו וצבעו מחדש את חלל החדר, ועל הקירות תלו ציורי חלומות ושאיפות שילדי הקהילה ציירו. עוד קבוצה הייתה של בני נוער ונשים, והם השתתפו בסדנת צילום באמצעות סמארטפון. הם למדו על האפשרויות הקיימות במצלמה בסמארטפון, למדו כלים לצילום נכון וטוב, ולמדו להתבונן על סביבתם מנקודות מבט חדשות. קבוצה נוספת שיפרה את פניה של חצר המועדונית. בסיכומו של יום זכינו אנחנו, קהילת המורים וקהילת המקום, לחוויה משותפת ולמפגש מפרה. קהילת המקום חוותה סיפוק וחיזוק של תחושת השייכות, אשר התערערה בעקבות האירועים בשכונה. הקהילה שלנו חוותה חוויה מעצימה, שחיזקה את המוטיבציה להמשיך לבנות ולהתגבש כקהילה מתכננת ויוצרת בתוך ועם הקהילה.

מתודה/כלי מוצלח שעשינו בו שימוש מוצלח

שני כלים מוצלחים שהשתמשנו בהם:

הכלי הראשון היה הזמנת כל אחד מחברי הקהילה לספר לקבוצה על "מיזם אומנותי חינוכי משתף קהילה" שהוא/היא היה או עדיין חבר בו. השיתוף של חברי הקבוצה פרס יריעה רחבה של אפשרויות ליישום של פרויקטים בקהילה, הנכיח באופן מוחשי את היתכנותם של פרויקטים כאלו, עורר סקרנות ומוטיבציה, והעמיק את ההיכרות בין חברי הקהילה.

הכלי השני היה בחינה של רעיון ליישום פרויקט אומנותי בקהילה, בדרך השלכתית. הצענו לחברי הקבוצה לבחור קהילה מסוימת מההיסטוריה היהודית, לזהות בה צרכים ואתגרים, ולהציע מיזם אומנותי שיותאם לה. מתודה זו הייתה מוצלחת מאוד, כיוון שההרחקה הסירה את הספקות בדבר האפשרי והלא-אפשרי, בדבר גבול היכולות וכדומה.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות

כשאדם עובד לבד יכולותיו מוגבלות, הן בהיבט של השאיפות והחלומות הן בהיבט של התכנון והיישום. האינטראקציה בקבוצה שחבריה הם בעלי עניין משותף פורצת את הגבולות של היחיד, ומאפשרת חתירה ליעדים רחוקים ומורכבים. הגיבוי הקבוצתי מצמצם את כוחה והשפעתה של הביקורת העצמית של הפרט, ומהווה עבורו מרחב בטוח ומקבל לביטוי ולהגשמת העצמי.

לפיכך אנחנו מחזיקות מאוד בכוח של הקהילה וביצירת הזדמנויות להיכרות, לגיבוש, לעשייה משותפת. אנחנו מזהות כי מפגשים בקבוצות קטנות בתוך הקהילה מחזקים את הקשר ואת תחושת השייכות.

1237
1

תגובה 1. Leave new

  • חביבה שפטר
    נובמבר 15, 2021 3:04 pm

    ממש פעילות מעוררת השראה היציאה מהכיתה אל החיבור לפעילות החברתית היא מודל מעניין, ושואלת את עצמי איך אפשר לתרגם לקהילות נוספות שאני מנחה.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט