Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה

19

שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות לקהילה להגדיר את גבולות הדיון. לעומתן, שאלות גישוש נועדו לעודד את חברי הקהילה לבחון את הדילמה מזוויות חדשות, להעלות תובנות מעמיקות, ולפתח פתרונות באופן עצמאי. עיצוב שאלות בקהילה מחייב הימנעות משיפוטיות, פתיחות למגוון תשובות, ועידוד תהליכי חקירה המעצימים את המשתתפים ותורמים ללמידה ולצמיחה המקצועית של כלל הקבוצה.

בתהליך ניתוח נתונים ו/או ניתוח דילמה נעשה שימוש בשאלות מסוגים שונים. בין היתר, נעשה שימוש בשאלות הבהרה ובשאלות גישוש. חשוב להבחין בין שני סוגי שאלות אלה.

שאלות הבהרה:

שאלות ההבהרה נועדו להבהיר את הסיטואציה ואת ההקשר של הדילמה או הייצוג המוצג. התשובות לשאלות הבהרה הן לרוב תמציתיות ועובדתיות ולא נועדו לקדם פתרון.
כיצד נדע אם מדובר בשאלת הבהרה? אם בכדי לענות על השאלה המציג נדרש להקדיש זמן למחשבה – כנראה שזו לא שאלת הבהרה.
דוגמאות לשאלת הבהרה:

  • באיזה כיתה העברת את הפעילות?
  • כמה זמן נמשכה הפעילות?
  • אילו משאבים היו זמינים לפרויקט?
  • היכן התקיימו הפגישות?

שאלות גישוש:

שאלות גישוש נועדו לסייע למציג לחשוב באופן מעמיק יותר על הנושא שבדיון. כדי לתת מענה לשאלות גישוש טובות המציג יידרש להקדיש מחשבה ויתכן שהמענה יהיה "לא יודע", "שאלה טובה", "אני צריך לחשוב על זה"….
שאלות גישוש לא נועדו להציע פתרון או פעולה מסוימת. שאלות מסוג "האם עלה בדעתך לנסות…." אינן שאלות גישוש.

מאפייני שאלת גישוש טובה:

  • שאלה כללית
  • שאלה לא שיפוטית ולא בעלת נימת ביקורת
  • שאלה שמאפשרת מגוון תגובות
  • מעצימה את מציג הדילמה ומאפשרת לו לפתור בעצמו את הדילמה
  • שאלה שהמענה עליה אינה כן/לא
  • שאלה שמניעה תהליך של חשיבה והרהור אצל המציג
  • מאפשרת ראיית הנושא מפרספקטיבות אחרות.

טיפים לשאילת שאלת גישוש טובה:

  • נסו להימנע מהכנסת שיפוטיות לשאלה
  • אם יש לך בראש תשובה לשאלה – עדיף לא לשאול אותה
  • נסו לשאול מספר שאלות של "מדוע" ברצף אולם בדקו שאין בשאלתכם נימת ביקורת או שיפוטיות.
  • נסו להשתמש במגוון פעלים כגון "מה אתה רוצה/מציע/מחפש?"

השאלות הבאות יכולות לעזור ביצירת שאלות גישוש טובות:
למה אתה חושב שזה המקרה?
מדוע זו דילמה עבורך?
מה היית משנה כדי ש…?
כיצד ההשערות שלך על… השפיעו על אופן חשיבתך בנושא?
מה אתה מרגיש בליבך שנכון לעשות?
איזה הוכחה יש ש…?
מה היית רוצה?
איזו דרך אחרת ל…?
האם יש משהו במצב שמעלה אצלך חשש?
מה היה תהליך קבלת ההחלטות שלך?
איך ה… היה שונה מ…?
מתי קודם חווית משהו כזה או דומה לזה? מה קרה אז?
כיצד הגעת להחלטה?
מהי תחושתך לגבי?
מה הייתה כוונתך כאשר..?
מה אתן מניח ש נכון לגבי…?
מה הקשר בין… לבין?
מה אם ההפך היה נכון? מה אז?
אם היית… איך היית רואה את המצב?
מה אם זמן/כסף לא היה שיקול?
מי (עוד) יכול לסייע לך בכך? כיצד? מדוע?
מה החשש הגדול ביותר שלך במצב הזה?
מה התוצאה הטובה ביותר במצב הזה?
איך את מגדירה את ההצלחה שלך?

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
דיון בקהילה: מתן משוב חם וקר
משוב חם הוא סוג המשוב שכולנו אוהבים לקבל והכי קל לתת. מומלץ לפתוח כל מפגש משוב באמירה חיובית ומדויקת על פעולה או הישג מסוים....
Scroll to Top