Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

למידה מהפרקטיקה בקמ"ל: חקר שיעור (Lesson study)

דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון

17

מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס על תהליך מובנה של דיון קהילתי, שמטרתו לספק למציג תובנות מעשיות ולחדד את שאלת המיקוד שלו. פעילות זו מומלצת לאחר תרגול משוב חם וקר, כדי להבטיח שחברי הקהילה מוכנים להעניק משוב משמעותי ותומך.

המתווה מדגיש את חשיבות ההכנה המוקדמת של המציג והמנחה, את ניסוח שאלת המיקוד ואת הקפדה על עקרונות המשוב החם והקר. במהלך הפעילות, הקהילה לומדת לשלב בין הקשבה פעילה, הצגת שאלות הבהרה, ומתן משוב בונה המוביל לתובנות חדשות ולפיתוח פרקטיקות מקצועיות. מתווה זה מחזק את התקשורת והשיתופיות בקהילה, תוך שמירה על מרחב מכבד ולמידה הדדית.

מטרות

מתווה הכוונון הוא כלי ביקורת גמיש המשמש לאיסוף משוב ממוקד כדי לסייע בתכנון פעילות (עבודה, מערך שיעור, יוזמה וכדומה).
כדאי לקיים פעילות זו לאחר פעילות "תרגול משוב חם וקר". (קישור)

הכנות נדרשות

המנחה נפגש עם המציג ומכינים יחד את הפעילות. הפעילות עוסקת ביוזמה/שיעור/ משימת הערכה שאותה רוצה המציג להציג בפני הקהילה כדי לכוונן ולשפר את אותה. חשוב שהמציג ינסח שאלת מיקוד אודות היוזמה שהוא מביא. לדוגמה: " באיזה שלב כדאי לערב את התלמידים בתכנון המודל"? "האם המשימה נהירה ומאפשרת עבודה עצמית של תלמידים"?
חשוב להכין מראש העתקים של הייצוג הנדון (במידה ויש) כדי לחלק בשלב 5 לחברי הקהילה.
חשוב שהקהילה תכיר את המונחים הבאים לפני תחילת הפעילות: שאלות הבהרה וגישוש, משוב חם ומשוב קר.

שלבי הפעילות

  1. פתיחה (5 דקות): המנחה מסביר את מהלך הפעילות ומדגיש את החשיבות של משוב "קריר" ומשוב "חמים". המנחה מסביר מדוע בשלבים מסויימים המציג יופרד משאר הקהילה.
  2. הצגת השאלה למיקוד (15 דקות): בשלב ראשון זה, המציג נותן סקירה כללית של עבודתו, הפרויקט או הרעיון שלו ומשתף בחשיבה מסוימת על עקרונות עיצוב מרכזיים, כגון מדוע פרויקט נבנה בצורה מסוימת. לאחר מכן המציג ממסגר שאלה או דילמה לצורך דיון. לדוגמה: "מה עשוי להיות חסם לביצוע בפרויקט הזה?" או "האם השאלות המנוסחות בעבודה מאפשרות חשיבה ברמה גבוהה של התלמידים?" המשתתפים – אלה שמאזינים למגיש – שותקים במהלך הזמן הזה. את השאלה או הדילמה כותבים על הלוח.
  3. שאלות הבהרה (5-10 דקות): המשתתפים שואלים שאלות הבהרה בסבב. חשוב להקפיד שהשאלות אכן יהיו שאלות הבהרה.
  4. ניסוח מחדש של שאלת המיקוד (2 דקות): במקרה הצורך מתאפשר למציג לנסח את השאלה מחדש לאחר סבב שאלות ההבהרה.
  5. חלוקת חומרי העזר: המציג מחלק את חומרי העזר (העתקים של תוצרי תלמידים או ייצוג מסוג אחר).
  6. הערות לחומרים (5-10 דקות): המשתתפים כותבים הערות לחומרים שקיבלו. שלב זה נעשה בדממה.
  7. הפרדה: המציג עוזב את מעגל הדיון אך נשאר בטווח השמיעה. בשלבים הבאים הוא לא יהיה חלק מהדיון, זאת על מנת למנוע מצב של התגוננות או אי נעימות שעשוי למנוע דיון משמעותי ועמוק.
  8. משוב "חם" ו"קר": מתחילים בסבב משוב חם כאשר כל משתתף יכול לדבר עד דקה. לאחר מכן עושים סבב של משוב קר שמתחיל במשפט "אני תוהה אם…." חשוב בשלב זה לדבר על המציג בגוף שלישי.
  9. רפלקציה של המשיב: המשיב חוזר למליאה ומשתף בתובנות שלו בעקבות התהליך: מה למדתי לגבי האלה שהצגתי? מה אני חושב שאעשה כעת". רצוי בשלב זה לא לציין את האמירות שהמציג לא מסכים איתם אלא רק את ההמלצות והתובנות שהוא לוקח איתו.

להמשך קריאה

פרוטוקול כוונון

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל

מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת…

מודל המניפה הוא המודל הרווח…

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

דיון בקהילה: פרוטוקול כוונון
מתווה הכוונון (Tuning protocol) הוא כלי גמיש ויעיל המשמש קהילות מקצועיות לומדות לצורך איסוף משוב ממוקד לשיפור יוזמות, מערכי שיעור, ומשימות הערכה. המתווה מבוסס...
דיון בקהילה: שאלות גישוש והבהרה
שאלות הבהרה ושאלות גישוש הן כלים מרכזיים בעבודת קהילות מקצועיות לומדות, המסייעים לניתוח דילמות ולהעמקת החשיבה המשותפת. שאלות הבהרה מתמקדות בהבנת ההקשר והעובדות, ומאפשרות...
דיון בקהילה: מתן משוב חם וקר
משוב חם הוא סוג המשוב שכולנו אוהבים לקבל והכי קל לתת. מומלץ לפתוח כל מפגש משוב באמירה חיובית ומדויקת על פעולה או הישג מסוים....
Scroll to Top