אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

מהן התכונות אשר עוזרות לנו להתפתח? ללמוד? מה גורם לאדם מסוים לקום בבוקר בהיר ולעשות מעשה? איך נוכל להניע אדם לפעולה? הדלק המניע את היוזמה לקבל החלטות ולפעול מקורו בכמה מנגנונים, ובהם מוטיבציה, צורך ורצון. מונח נוסף המתאר את היוזמה הזאת הוא "פַּעֲלָנוּת" (Agency, מתורגם לעיתים לעברית גם – שלא בצדק – כ"סוכנות"). תכונה זו נחקרה בכמה דיסציפלינות מחקר, ולכן ולכן יש לה הגדרות שונות. הבסיס, עם זאת, זהה. הכלכלן ההודי אמרטיה סן (Amartya Kumar Sen) מגדיר פעלנות כך: "פעולות שאדם נוקט כדי להביא לשינוי, ואשר הצלחתן נמדדת בכך שהן משרתות את צרכיו או רצונותיו". הגדרה נוספת מתייחסת ל"לקיחת אחריות אישית של האדם על חייו ועל סביבתו, ומודעות עצמית למוטיבציות, ליכולות ולערכים".

לא תמיד קל לנקוט פעלנות. שינוי הוא פעמים רבות דבר מפחיד. מערכות גדולות נוטות לעודד שמירה על החוקים הקיימים, ומעדיפות לצמצם את היוזמה האישית של חבריהן. חסמים קיימים עשויים אף הם להקשות על נקיטת עמדה ופעולה. כך גם בתהליכי למידה והתפתחות מקצועית של מורים. אלו עשויים להיות מתסכלים מאוד: פעמים רבות נלמדים בהם נושאים פחות רלוונטיים למורה, ולא תמיד ניתנת למורה האפשרות לבחור.

מעבר לרצון לשמר ולקדם את המחשבה על אודות פעלנות בבית הספר – עבור המורים או כערך שנרצה להנחיל לתלמידים – חשוב שהדיון בצורך בפעלנות ימשיך להתקיים ולהתפתח. אחת הזירות העיקריות שבהן דיון כזה יכול להתחדד היא בקהילה מקצועית לומדת (קמ"ל). זאת משום שאחד העקרונות המנחים העיקריים של הקהילה הוא מתן קול למורה ולצרכיו. אפשר אף לטעון כי הלמידה המקצועית בקהילות מתבססת על הרצון לאפשר למורים לפעול ולהשפיע בעצמם על למידתם.

הספרות המקצועית מגדירה בבירור מהי קהילה מקצועית לומדת: קבוצה של מורים הנפגשים בקביעות כדי ללמוד יחד ולחקור את דרכי ההוראה שלהם, במטרה להשפיע על למידת התלמידים. המחקר עוסק גם בשאלה מהי קהילה אפקטיבית ומבקש להגדירה.

לפי גישות מסוימות, קהילה אפקטיבית היא קהילה הפועלת לאורך זמן, מקדמת למידה מבוססת חקר ונתונים, ומקיימת נורמות של שיתוף פעולה ואמון בין החברים. אחד המאפיינים של השתתפות המורה בקמ"ל הוא פיתוח ושיפור של הפעלנות המורית (Teacher Agency). יש המגדירים תכונה זו כ"יכולת לבחור מבין אפשרויות שונות", לקיחת יוזמה והובלה במקרה נתון, או היכולת להשפיע על הסביבה. הגדרה נוספת היא "היכולת של מורים לפעול באופן מכוון ומובנה כדי לכוון את הלמידה המקצועית שלהם עצמם, ובד בבד לתרום לתהליכי הלמידה המקצועית של עמיתיהם". הגדרה זו מכילה בתוכה ממדים פנימיים – למשל המוטיבציה של המורה ללמוד, ומושפעת גם מממדים חיצוניים – למשל המסגרת הקיימת ללמידה מקצועית, מערכת שעות שלא ניתן בה מקום לתהליכי התפתחות מקצועית, וחסמים אחרים בתהליך.

מילת המפתח בכל אחת מההגדרות הללו, וזו השזורה כחוט השני בכל הפעולות של קמ"ל, היא אקטיביות. לקיחת אחריות לתהליכי הלמידה וההוראה, והובלת השינוי בעצמנו.

דרכים שבהן נוכל לשפר את הפעלנות המורית:

  1. מתן קול לכמה שיותר משתתפים ומשתתפות בקהילה: אפשר לעשות זאת במישרין, למשל בדרך של דיון פתוח, או באמצעות כלים אחרים: סקרים, שאלונים וכו'.

  2. הקדשת זמן בכל מפגש להעלאת הצעות ודעות, גם בנושאים החורגים מתוכנית המפגש.

  3. מרגע שהועלתה הצעה או הושמע רעיון: קיום תהליך של חיזוק ועידוד המציע/ה, וחשיבה משותפת על דרכים להגיע למטרה. דעות שליליות אשר מנסות להסביר מדוע הרעיון אינו ישים עשויות לפגוע במוטיבציה להציע הצעות נוספות בעתיד.

  4. שמירה על המרחב הבטוח: הקהילה היא הבמה להעלאת רעיונות שונים וללמידה שיתופית.

איך מעודדים פעלנות בקהילה שלכן/ם?

549
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט