אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

קהילות החוות תנועת רכבת הן קהילות עם תנועה ערה של משתתפים ומשתתפות – אל הקהילה וממנה. קהילות אלו מאופיינות בנקודת פתיחה ברורה ובפעילות המתקיימת במקום וזמן מוגדרים, אך אין להן נקודות סיום ברורות. לאורך כל תקופת הפעילות עוזבים את הקהילה משתתפים ומצטרפים אחרים במקומם.

המונח "קבוצת רכבת" לקוח מעולם הטיפול הקבוצתי, והוא מבקש לתאר תהליך טיפולי קבוצתי עם תחלופה רבה של משתתפים, היוצאים וחוזרים לטיפול לפי הצורך.

קהילות רכבת שונות מקהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות (קמל"ד) בכך שקמל"ד פועלת לרוב לאורך זמן (מספר שנים) ותחלופת המשתתפים בהן נעשית בדרך כלל בזמנים קבועים: עזיבת משתתפים היא בדרך כלל בסוף שנת הלימודים והצטרפות של משתתפים חדשים – בתחילתה.

דינמיות רבה כל כך במספר המשתתפים, כפי שקורה בקהילות רכבת, מציבה קשיים בפני מובילי הקהילות. מטבע הדברים ישנו פער בין משתתפים חדשים לוותיקים בכל הקשור בהבנת מאפייני הקהילה, נורמות הפעילות בה, פרקטיקות הלמידה ומטרות הקהילה. משתתפי הקהילה נדרשים לסייע למשתתפים החדשים להבין את העקרונות לאורם פועלת קהילה ולקיים תהליך מתמשך של אישור מטרות הקהילה ונורמות הפעילות בה לכל אורך תקופת הפעילות.

עזיבה של משתתפים ותיקים גם היא אירוע שמצוין לרוב בקהילה, בין אם בטקס פרידה קבוע או בהתייחסות במסגרת הפעילות השוטפת. כך או כך, התרחשות של אירועים כאלו באופן תכוף מביאה לעיסוק רב בקבלה ובפרידה ממשתתפים.

בחרנו להתייחס לקהילות רכבת כמסגרת להעלאת פעילויות שונות לקבלת משתתפים לקהילה, לגיבוש מטרות ונורמות ולפרידה ממשתתפי קהילה שעוזבים.

הלוח המצורף פותח בעזרת חברי וחברות פורום "המשתלה" במכון מופ"ת.

1411
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט