Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

קהילת מנחי סמ"ל כמודל חדשני לליווי מוסבים מהייטק להוראה בישראל: התפתחות, דרכי פעולה והשפעה על קהילות הסטאז' במוסדות ההכשרה

תוכנית סמ"ל (סטאז' מהיי-טק להוראה) הוקמה ב- 2019, והיא תוכנית הדגל של מנהלת "הטובים להוראה" במכון מופ"ת. מטרת התוכנית היא לסייע בתהליך ההסבה של עובדי היי-טק לשעבר להוראה בבתי ספר על-יסודיים ברחבי הארץ בתחומי המתמטיקה, הפיזיקה, הכימיה, הביולוגיה ומדעי המחשב. התוכנית מובלת בשיתוף פעולה בין אנשי המנהלת לבין נציגי יחידות נוספות במכון מופ"ת.
המורים המוסבים מהווים תוספת כוח אדם איכותית למערכת החינוך, הזקוקה נואשות לתגבור. זאת משום שהם מביאים עימם ידע רב בתחום הדעת, ניסיון ארגוני קודם, יכולת עבודה בצוות ומיומנויות מקצועיות מגוונות. שלב הכניסה להוראה של מורים חדשים בכלל, ושל מוסבי היי-טק בפרט, הוא משמעותי מאוד, משום שללא ליווי ותמיכה מתאימים רבים מהם עוזבים אחרי שנים ספורות.
המחקר המוצג בדוח המצורף לפוסט זה נערך ביוזמת מנהלת "הטובים להוראה" במכון מופ"ת, ומתאר שימוש במודל של קהילה מקצועית לומדת (קמ"ל) כאמצעי לליווי וללמידה של מוסבים מהיי-טק להוראה. המחקר מבקש לבחון את היתרונות והחסרונות הכרוכים בשינוי תהליך הסטאז' שעוברים המוסבים למודל קהילתי, כחלק מתהליך סמ"ל. שינוי זה התבצע, בין השאר, מתוך ההבנה כי המודל המסורתי, שבו השתתפו המוסבים קודם לכן, אינו משיג את המטרות הרצויות, וכי נדרש גיוון בתוכניות ההכשרה המוצעות למוסבים.

ברודי, ד, מנדלס, י, ברגלס-שפירא, ט, ורייך, א. (2022) קהילת מנחי סמ"ל כמודל חדשני להכשרת מוסבים מהייטק להוראה בישראל: התפתחות, דרכי פעולה והשפעה על קהילות הסטאז' במוסדות ההכשרה. דוח מחקר. מכון מופ"ת.

 

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

תפקידן של קבוצות וואטסאפ בפיתוח ידע של קהילות מקצועיות לומדות של מורי כימיה

תפקידן של קבוצות וואטסאפ בפיתוח…

קהילות מקצועיות לומדות נפגשות בדרך…

דפוסי פרידה וסיום קבוצה בקהילה מקצועית לומדת
ההתמודדות עם תהליכי פרידה וסיום קבוצה או קהילה שונה מאדם לאדם ומקהילה לקהילה. אומנם קהילות, לרוב, ממשיכות את פעילותן בשנת הלימודים העוקבת, אך לא...
מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל
מודל המניפה הוא המודל הרווח להפעלת תוכניות של קמל"ד במערכת החינוך בארץ. מודל זה מבוסס בין היתר על עבודותיהם של קבוצת הפיזיקה במחלקה להוראת...
השתתפות במהלך הערכה תשפ"ה – 2025
מנחי ומשתתפי קהילות מקצועיות לומדות יקרים, תודה רבה על הנכונות לסייע לנו במהלך ההערכה לשנת תשפ"ה! המהלך כולל שני שאלונים, האחד מיועד למנחי ומנחות...
Scroll to Top