אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

קהילת המובילים של מדע וטכנולוגיה לכל (מוט"ל – עיוני)

הציגו את הקהילה שלכם

שמחים להכיר! אנו קהילת מובילי קהילות של מורי מוט"ל (מדע וטכנולוגיה לכל – עיוני), קהילה ארצית המונה עשרים חברים וחברות.

מה מייחד אתכם?

הקהילה מונה מדריכים, מנחי קהילות, מנחי השתלמויות ומורים מובילים. אנו עוסקים בנושאים משמעותיים ורלוונטיים העולים מחד גיסא מהשטח ומאידך גיסא מהפיקוח על תחום הדעת במשרד החינוך. השנה, לדוגמה, הציבה מגפת הקורונה אתגרים רבים בהוראה, בלמידה ובהערכה, ולכן עולות בקהילה סוגיות שונות שהן צורכי השעה.

אנו מזמנים אל הקהילה מומחים שונים מהאקדמיה, ומנהלים עימם שיח לפתרון סוגיות שונות. לאחר הדיון המשותף והעלאת הפתרונות מורי הקהילה מעבדים את הפתרונות הללו לכלים אופרטיביים שמורי השטח יכולים להשתמש בהם בכיתותיהם. בעקבות דיונים אלה, ובשל הצרכים המיוחדים שעלו השנה, נעשו שינויים מהותיים בתוכני ההוראה-למידה-הערכה במוט"ל.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה

אחת הסוגיות המשמעותיות שנדרשנו לה השנה במוט"ל עלתה על סדר היום בשל הלמידה מרחוק, שנכפתה על רוב התלמידים בשל מגפת הקורונה והיעדר הלמידה הפיזית בבתי הספר. אחת מאבני הדרך המרכזיות במוט"ל, הן בלמידה הן בהערכה, היא ביצוע פרויקט חקר פתוח ועצמאי בקבוצות בנות עד שלושה תלמידים. הקורונה ותנאי הלמידה החדשים גרמו לכך שנמנעה מהתלמידים הגישה למעבדה, לציוד ולחומרים המצויים בה, ונוצר קושי ניכר לעמוד בתנאי הפרויקט. ביצוע עבודת חקר כזאת בבית אינה מספקת פתרון מתאים בשל דלות הציוד והחומרים, קושי בבידוד משתנים, הסכנה הטמונה בשימוש לא מבוקר בחומרים כימיים ועוד.

הרעיון שהובא בפני קהילת המובילים היה חקר באמצעות מסדי נתונים מדעיים המצויים באינטרנט. אל הקהילה הוזמנו שני חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב: אסף בן דוד, דוקטורנט במעבדת תמר דיין באוניברסיטת תל אביב וד"ר אורי פריד, האחראית על תקשורת המדע היישומי במוזיאון הטבע בתל אביב. אסף כותב את עבודת הדוקטורט שלו ומשתמש במסדי נתונים מישראל ומחו"ל. שניהם חשפו בפנינו את אופן עבודתם עם מסדי הנתונים. חברי קהילת מובילי הקהילות ניהלו עימם שיח שביקש להבין את המתודה של חקר כזה, בעיות שעולות מהחקר דנן ופתרונן באקדמיה, הדרכים להתאים את התוכן לרמת תלמידי התיכון ועוד.

לאחר הדיונים הללו סקרו חברי הקהילה מסדי נתונים נוספים, ופיתחו שיטות פדגוגיות להנחיל את שיטת העבודה הזאת למורים בשטח וכלים עבור התלמידים.

מתודה/כלי שעשיתם בהם שימוש מוצלח השנה

השנה קיימנו דיונים חשובים עם מומחים מהאקדמיה בסוגיות שונות שעולות על הפרק. התובנות שעלו מן הדיונים שימשו לגיבוש כלים פדגוגיים עבור המורים בשטח ועבור התלמידים.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות

  1. כדאי וחשוב לשתף מומחים מהאקדמיה בסוגיות העולות מהשטח. אנשי האקדמיה פתוחים ומעוניינים להשפיע על החינוך בארץ. יש להם רעיונות מעניינים והם מציגים זוויות ראייה חדשות, ולכן השיח עימם יוצר תובנות ופתרונות חדשניים ומרתקים.
  2. עלינו להיות פתוחים לשינויים. מגפת הקורונה, לצד הקושי שגרמה, גם זימנה אפשרויות לשינו בדוגמות מרכזיות בחינוך ובהוראה. מי ייתן וגם לאחר שנחזור לשגרה נמשיך לשאוף לחדש ולשנות.
965
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט