אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

קהילת המנחים של "לב לדעת", תוכנית מיסודו של מנהל החינוך הדתי, ובשיתוף מכללת הרצוג.

נעים להכיר!

הציגו את הקהילה שלכם (שם, תחום דעת, אזור פעילות, מספר משתתפים)

בקהילה שלנו עשרים חברים, כולם מנחי קהילות מורים מקצועיות של "לב לדעת", אנשים דיאלוגיים, יודעי ספר, אנשי חינוך.

הקהילה הוקמה לפני שנה וחצי, מתוך תפיסה של חוויה והתנסות אישית כמנוע לעשייה. שותפותם של המנחים בקהילה היא בסיס להבנת עומקם של תהליכים המתרחשים בקהילות, להבנת כוחן של הקהילות ושל הפוטנציאל הגלום בהן, ומהווה בסיס ליצירת קהילות נוספות.

הקהילה שלנו משמשת מעין "מעבדה", שבה אנחנו מבררים יחד מהי מהותן של קהילות המורים, ובוחנים מהו מבנה המפגשים המשרת בצורה הטובה ביותר תהליכים ותפיסות ששמנו לעצמנו למטרה.

בקהילת המנחים מתקיימים תהליכי חִברות, והשיתופיות היא הבסיס לפעילות במפגש עצמו ובין המפגשים. אנחנו לומדים יחד כלי הנחיה וכלי הוראת תוכן ומתנסים בהם; משתפים בחוויות מהשטח ומנתחים אותן בצוותא.

הקהילה נפגשת אחת לחודש (כרגע במפגשי זום) למפגש ארוך ומשמעותי המקיים Setting זהה לזה שאנחנו מבקשים ליצור בקהילות המורים שלנו. לצד המפגשים פועלים קבוצת וואטסאפ תוססת ומלאת אנרגיה, אתר מודל ובו תכנים מקצועיים לנושאי הליבה הפדגוגיים שאנחנו עוסקים בהם, וכן תיקייה שיתופית שאליה מקבצים את כל מערכי המפגשים והתוצרים של הקהילות השונות. הפלטפורמות השונות מאפשרות לנו להזרים אנרגיה והשראה מתוך הצצה לעשייה המתרחשת בתוך 12 הקהילות שלנו.

אֲנִי זוֹכֵר שְׁאֵלָה בְּסֵפֶר לִמּוּד הַחֶשְׁבּוֹן,

עַל רַכֶּבֶת שֶׁיּוֹצֵאת מִמָּקוֹם אֶחָד וְרַכֶּבֶת אַחֶרֶת

שֶׁיּוֹצֵאת מִמָּקוֹם אַחֵר. מָתַי יִפָּגְשׁוּ?

וְאַף אֶחָד לֹא שָׁאַל מָה יִקְרֶה כַּאֲשֶׁר יִפָּגְשׁוּ,

אִם יַעַצְרוּ אוֹ יַעַבְרוּ אַחַת עַל פְּנֵי הַשְּׁנִיָּה וְאוּלַי יִתְנַגְּשׁוּ.

וְלֹא הָיְתָה שְׁאֵלָה עַל אִישׁ שֶׁיּוֹצֵא מִמָּקוֹם אֶחָד

וְאִשָּׁה שֶׁיּוֹצֵאת מִמָּקוֹם אַחֵר. מָתַי יִפָּגְשׁוּ

וְהַאִם בִּכְלָל יִפָּגְשׁוּ וּלְכַמָּה זְמַן יִפָּגְשׁוּ?

וּבִדְבַר סֵפֶר לִמּוּד הַחֶשְׁבּוֹן. עַכְשָׁו הִגַּעְתִּי

אֶל הָעַמּוּדִים הָאַחֲרוֹנִים שֶׁבָּהֶם רְשִׁימַת הַפִּתְרוֹנוֹת.

וְאָז הָיָה אָסוּר לְהִסְתַּכֵּל בָּהֶם וּלְהִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶם.

עַכְשָׁו מֻתָּר. עַכְשָׁו אֲנִי בּוֹדֵק

בַּמֶּה צָדַקְתִּי וּבַמֶּה טָעִיתִי

וְיוֹדֵעַ מֶה עָשִׂיתִי נָכוֹן וּמָה לֹא עָשִׂיתִי. אָמֵן

(יהודה עמיחי/ שיר 10 – ספר לימוד החשבון).

מה מייחד אתכם?

קהילות "לב לדעת" שמו להן למטרה ליצור מרחב פיתוח ותמיכה עבור מורים המבקשים לקיים למידה שלמה המחוברת אל ליבו של הלומד ומשפיעה על חייו. אנו מאמינים בכוחם של הידע והלמידה להיות משמעותיים, בעלי ערך ורלוונטיים עבור הלומדים.

אנו שואפים לחבר בין הרוח הפועמת בלב העוסקים בחינוך ובהוראה לבין כלים פרקטיים ללמידה, בין ההשראה לבין יישום במציאות. אנו שואפים לחבר את הדעת אל הלב וליצור למידה הוליסטית הפונה אל התלמיד כאדם שלם, בעל כוחות חשיבה, דמיון, רגש, גוף ויצירה. לקדם את ערכה של הלמידה כבסיס למפגש. מפגש בין אדם לתוכן, בין אדם לאדם, ובין אדם לעצמו.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה

הזמנו את שרון לשם זינגר (חברת קיבוץ אורים, מנהלת בית ספר להנחיית קבוצות בעמותת "קולות בנגב" במכללת ספיר ומרצה באוניברסיטת בן-גוריון שבנגב) למפגש מנחים המתמקד בנושא "איך לייצר תחושת נוכחות, גם מבעד למסך". מצאנו שהנסיבות הקיימות, הכופות עלינו להנחות מפגשים מבעד למסכים, מציבות אתגר גדול עבור כולנו. במפגש בן שעתיים וחצי הצליחה שרון, במומחיות רבה, להעביר אותנו חוויה משמעותית שבה הרגשנו נוכחים ונראים בשלמותנו – גם מבעד ל"ריבוע" הדו-ממדי. נגענו בסוגיות שונות, ובהן מתן אפשרות לפרטיות ולהגנות במפגשי זום, והדרכים ליצירת אמון, מעורבות ותקשורת מקרבת.

הדים למפגש אנחנו שומעות עד היום בקבוצת הוואטסאפ של המנחים, כאשר החברים משתפים בהצלחותיהם ביישום הטיפים שקיבלנו משרון.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות

חוו את מה שתרצו לקיים! תנו למנחים להרגיש עצמם חלק מקהילה המייצרת מרחב לשיתופיות ומעבדה בטוחה להתנסויות. תנו למנחים להרגיש מהי למידה הצומחת מהשטח כלפי מעלה.

ובאותו אופן – תנו למורים החברים בקהילות להתנסות בחוויה שהם מבקשים להביא לכיתה:

רוצים לקיים למידה – שבו והרגישו איך זה ללמוד יחד. אתגרו עצמכם בחשיפה למקורות ידע ולכלי הוראה שהם חדשים עבורכם. התנסו בהם. חשבו באופן רפלקטיבי על תהליך הלמידה שחוויתם.

רוצים לגעת בלב של התלמיד? להכיר אותו? לעזור לו להביט בעצמו פנימה? הסכימו לשבת בתוך קהילה שבה מבקשים מכם גם את הלב. התנסו בשיח כן ובשיתוף, בתוך מפגשי הקהילה ומתוך הלימוד המשותף.

רוצים לאפשר לתלמידים שלכם עצמאות בלמידה? שבו בקהילה שבה נדרשת מכם מעורבות אקטיבית. הניחו בסיס או עקרונות ומשם צאו לעבוד. המשיגו את הכלים שרכשתם בהתנסויות.

לקריאה נוספת

960
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט