אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

הציגו את הקהילה שלכם

נעים להכיר.

קהילת א' תחילה היא קהילה ארצית בשיתוף האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך. היא מורכבת משתי קבוצות ארציות שבהן חמישים מנחות, ומשבע קהילות שחברות בהן כ-180 מורות א' המלמדות בכל רחבי הארץ.

הקהילה שלנו ממוקדת בצורך להתאים את כיתות א' אל צורכי הילדות והילדים הבאים אל בית הספר לראשונה. ואכן, בבסיס מהלך "א' תחילה", שמוביל האגף לחינוך יסודי, עומדת האמונה כי בית הספר צריך להכין עצמו לקליטת הילדים, ולא הילד הוא שצריך להתאים עצמו לבית הספר.

כיתה א' היא תקופה שמרבים לדבר עליה בהתרגשות, להתייחס אליה כאל קפיצת מדרגה ולראות בה אחד מהשינויים המהותיים בחיי הילדות והילדים. למורים.ות המחנכים.ות ילדות.ים בשלב קריטי זה יש תפקיד חשוב שאין דומה לו בכל המערכת החינוכית כולה.
חוויית הלמידה בכיתה א' היא למעשה ההתרשמות הראשונה של הילד.ה ממערכת החינוך, וככזאת חשוב שתהיה חיובית, תאפשר הסתגלות מיטבית ותתרום להתפתחותו.ה במכלול היבטים.

כאשר נולד המהלך, בתשע"ט, והתחיל לקרום עור וגידים, בנינו מערך של שותפות בין המטה לבין המחוזות, הפיקוח וההדרכה ויצאנו לדרך. ההיענות למהלך הפתיעה גם אותנו.
מתוך הבקשות הרבות של בתי ספר שונים בכל רחבי הארץ הבנו כי מהלך זה פוגש צורך אמיתי של מורים.ות רבים.ות שחשים.ות בנחיצות של השינוי, ומבקשים.ות להבין, ללמוד וליישם את העקרונות בכיתות.

ברור היה לנו שהדרך האפקטיבית ביותר למורים.ות היא ללמוד יחד ואחד מהשנייה. לכן בחרנו בקהילות למידה מקצועיות, המונחות על ידי מורים.ות שבעצמן.ם מלמדים.ות באופן הזה בכיתות א'.

מה מייחד אתכם?

אנחנו קהילה שהחברות והחברים בה מתמקדות.ים ראשית לכול בהבנה כיצד ילדים בגיל הזה לומדים, לְמה הם זקוקים כדי להמשיך להתפתח ולצמוח מתוך סקרנות, עניין והנעה פנימית.

חברות וחברי הקהילות עסוקות.ים יחד בחשיבה עמוקה משותפת בשאלה כיצד לייצר חוויות של למידה התנסותית ומשמעותיות לילדים בגיל הזה, ולקשור אותן אל מיומנויות היסוד. כל אלה באופן שיאפשר לילדות.ים מעבר משמעותי מעולם הדיבור וההקשבה אל עולם המוסכמות של קריאה וכתיבה, תוך כדי שמירה על הלמידה הילדית הטבעית והכל כך חשובה.

את החיפוש של חברות.י הקהילה אחר הדרכים הנכונות מניעה ההבנה כי המעבר הזה צריך להיות שמח, נעים וכרוך בחוויות של הצלחה. חיפוש זה מניע שינוי בדרכי ההוראה-למידה ובארגון אחר של מרחבי הלמידה בכיתות א'.

ארבעת עמודי התווך המרכזיים של השינוי הם אלה:

1.       ארגון מרחב הלמידה – הסביבה הלימודית.

2.       ארגון הזמן – הבחנה בין זמן מורה לזמן לומדים.

3.       ארגון הלומדים – יצירה של קבוצות לומדים מגוונות.

4.       ארגון התכנים – בנייה של נושאים רב-תחומיים.

כל אלו מאפשרים למחנכ.ת המלמד.ת בכיתה א' ליצור עבור הילדות.ים לא רק למידה משמעותית, אלא גם הוראה משמעותית הנענית לשונות.

בשני היבטים אלה מתמקדות קהילות הלמידה המקצועיות. המורות.ים החברות.ים בקהילות אלה מביאים.ות אל הקהילה את ההתנסויות שלהן.ם בהובלת השינוי בכיתות. יחד דנים בהצלחות וגם בקשיים, בשאלות ובסוגיות המעסיקות אותן.ם, מעלים.ות דרכים שונות להתמודדויות איתן ולומדות זו מזו.

הקהילה שלנו התחילה לפעול לפני שנה. בימים אלה ממש נפתח מחזור שני של הכשרת מנחים.ות. בד בבד נמשך הליווי של  אלה שכבר יצאו לדרך ומנחים.ות בפועל קהילות ברחבי הארץ, הן במפגשי מליאה הן בליווי זוגי ובקבוצות קטנות.

שתפו באירוע משמעותי שאירע במפגשים שלכם השנה.

השנה יצאו המנחים.ות הראשונים.ות שלנו להנחיה בשבע הקהילות הראשונות של מורות "א' תחילה" שנפתחו ברחבי הארץ. ההתרגשות של כולנו הייתה גדולה מאוד. העובדה שכל הקהילות שלנו פעלו בלמידה מרחוק הציבה בפני המנחים.ות אתגר גדול והעמיד אותן בפני הצורך לשכלל את יכולתן להנחות באופן כזה.

כדי להתמודד עם האתגר הוספנו למפגשים גם פן של דרכי הנחיה מרחוק, שיאפשרו להן לרקום את הקשר בין חברי וחברות הקהילה, ליצור תחושת שייכות וביטחון וכך להניח את הבסיס החיוני המאפשר השתתפות ולמידה בקהילה.

בד בבד, הקהילה הארצית הפכה לכר פורה לשיתוף ולהיוועצות. חברי וחברות  הקהילה זו שיתפו אחד את השנייה ברעיונות, בתכנון, במתודות ובכלים שפיתחו עבור הקהילות. המפגשים התמקדו בהיוועצות בסוגיות שונות שעלו מן המפגשים, ובלמידה מהצלחות.

מתודה/כלי שעשיתם בהם שימוש מוצלח השנה.

שני פרוטוקולים / מתווי שיח היו משמעותיים מאוד לחברות.י קהילת המנחים.ות:

1.      למידה מהצלחות – מתווה שיח שאפשר לנתח ולגבש יחד תובנות בנוגע להתנהגויות, לעקרונות, לתנאים ולגורמים המאפשרים הצלחה.

2.      היוועצות בסוגיות שעלו מתהליכי ההנחיה בקהילות המורות.ים.

כוחו של הדיון שנוצר בהתאם לשני פרוטוקולים אלה היה באותנטיות של השיח שנוצר בין המנחים והמנחות, ובשיתוף שאפשר יצירת מגוון של אסטרטגיות פעולה נוספות.

מסר לקהילות מקצועיות לומדות אחרות.

הדבר החשוב ביותר שאנחנו משתדלות.ים לפעול לפיו הוא Walk the talk.
הלמידה בקהילות מקצועיות לומדות מתבססת על העיקרון של תהליכים מקבילים, ובין חברי.ות הקהילה מתקיימים קשר של אמון, ביטחון ותחושת שייכות. על בסיס תחושה זו נבנים תהליכי השיתוף, ההיוועצות וחקר הפרקטיקה. כאשר נוצרת למידה כזו בקהילת המנחות היא מהדהדת משם אל קהילות המורות.ים, ומהן אל הלמידה וההוראה בכיתות. כך אנחנו יכולות.ים להעצים את מעגלי ההשפעה שלנו.

 

1925
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט