אהבת את המאמר? ניתן לשתף אותו!

הכאוס שנשא בכנפיו הנגיף COVID-19 ושינה את מציאות חיינו לא פסח על מערכת החינוך. נוסף על סגירת שעריהם של מוסדות החינוך, גם תהליכי ההתפתחות המקצועית של עובדי ההוראה הושפעו במידה זו או אחרת. קהילות המורים שפעלו ברחבי ישראל בתש"ף חוו גם הן שינוים בדפוס הפעילות, ומו"פ קהילות מקצועיות לומדות (קמ"ל) במכון מופ"ת, שמתכלל ומוביל את פעילותן, התבקש לתת מענה לצרכים החדשים.

עם סיום תקופת הסגר בישראל (מרץ-מאי 2020) הפצנו בקרב הקהילות השונות שאלון, ראיינו מורים הפעילים בקמ"ל ושקללנו דיווחים מהשטח כדי ללמוד על מידת ואופי הפעילות של הקמ"ל  בתקופת הקורונה. ממצאי המחקר וההמלצות לפעולה מובאים כאן.

מנהלת מו"פ קהילות מקצועיות לומדות, ד"ר טלי ברגלס-שפירא, מציגה את ההשפעות השונות של תקופת הקורונה על הקהילות:

 

פעילותן של קהילות מקצועיות לומדות בשטח

בשנת הלימודים תש"ף נפתחו בישראל 285 קמ"ל אשר אושרו על ידי משרד החינוך ועל ידי מו"פ קהילות מקצועיות לומדות במכון מופ"ת, ותוקצבו על ידי המשרד. עד לפרוץ מגפת הקורונה, במרץ 2020, קיימו 281 מקהילות אלה את מרבית מפגשיהן פנים-אל-פנים. ארבע קהילות פעלו מלכתחילה באופן היברידי, המשלב מפגשים פנים-אל-פנים עם פעילות דיגיטלית, ורוב המפגשים בקהילות אלו היו א-סינכרוניים.

כדי ללמוד מקרוב על פעילות הקמ"ל בחודשי הסגר ועל האתגרים שעמדו בפניהן הופץ שאלון בקרב מנחי הקהילות שאלון ובו התבקשו לענות על השאלות שלהלן:

  1. האם הקהילה עברה לפעול במודל דיגיטלי (Zoom/Moodle וכדומה) עקב מגפת הקורונה?
  2. אם הקהילה הפסיקה את פעילותה בתקופה זו, מה היו הסיבות לכך? מה ניתן לעשות כדי לאפשר לקהילה לחזור לפעילות?
  3. כמה שעות פעילות השלימה הקהילה עד ל-16.4.2020 (תאריך שליחת השאלון)?
  4. כמה שעות פעילות מתוכננות לקהילה עד תום הפעילות בשנת תש"ף?
  5. כמה מורים נשרו מהקהילה בתקופה האחרונה (בעקבות מגפת הקורונה)?

עוד ביקשנו ממנחי הקהילות להשיב בפירוט על שני הסעיפים הללו:

  1. באילו אתגרים או קשיים אתם נתקלים בתקופה זו?
  2. אילו שאלות או בקשות התעוררו בעקבות הפעילות בעת האחרונה?

 

ממצאים

התקבלו תשובות מ-258 מנחי קמ"ל (מתוך 285 בסה"כ).

רובן המוחלט של הקהילות המשיך לפעול בזמן הקורונה: 255 מהקהילות שהתקבלו מהן תשובות המשיכו בפעילותן בתקופת הקורונה במודל סינכרוני (באמצעות ZOOM) וא-סינכרוני (לרוב בתשתית Moodle). שתי קהילות הפסיקו את פעילותן בשל פער דיגיטלי שלא אפשר את העברת הפעילות לפלטפורמה דיגיטלית (אולם הן חזרו לפעול לאחר היציאה מהסגר), ואחת לא נפתחה כלל בשל עיכובים שונים. שתי קהילות בלבד דיווחו על נשירה של משתתפים. פרט אליהן דיווחו מרבית הקהילות על פעילות רבה יותר ועל בקשות של מורים נוספים להצטרף לחלק מהקהילות.

 

מסקנות

  1. הקמ"ל הציעה למורים תמיכה וסיוע משמעותיים ונדרשים בזמן הסגר. המורים והמנחים דיווחו כי התקיימה פעילות רבה, ובמקרים רבים אף נוספו מפגשים שלא תוכננו מראש, לבקשת המשתתפים. הקהילה, לדבריהם, היוותה מקור תמיכה הן בפן הפדגוגי הן בפן האפקטיבי. יש להכין מראש הנחיות לניהול קהילות בעת חירום, ולהתייחס להתנהלות הרצויה והמיטבית בתקופה שכזו.
  2. מנחי ומנחות הקמ"ל דיווחו על תחושת אחריות לשלומם האישי של המשתתפים, משום שתפקידם החדש כולל אלמנטים של סיוע רגשי. מכאן התובנה שחשוב להכשיר את מנחי הקמ"ל להעניק סיוע רגשי ולעבודה בנושאי חוסן נפשי.
  3. המעבר לעבודה אונליין דרש כישורים שונים מאלו הנדרשים בעבודה פנים-אל-פנים. יש לחזק את האוריינות הדיגיטלית של מנחי הקהילות, ללמד מיומנויות של יצירת מעורבות ושיתופיות, ולהכשיר אותם לעבודה בכלים דיגיטליים שונים.
  4. העבודה בתנאי אי ודאות בד בבד עם מילוי תפקידים שונים (מורה-הורה/מלווה למידה מרחוק) זימנה קשיים ייחודיים אשר יש לתת עליהם את הדעת ולהציע עבורם פתרונות במסגרת הכשרת המנחים.
  5. יש לתת את הדעת על המשך עבודתן של קהילות אשר סובלות מפער דיגיטלי, ולבחון דרכים שונות לסייע להן.

 

 

לקריאה נוספת

920
0

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

קרא גם:

תפריט