Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post

העוגן בסערה: תפקידם המתהווה של קהילות מקצועיות לומדות דיציפלינריות כמקור לתמיכה רגשית-חברתית ולימודית

מחקר זה דן באתגרים שעמדו בפני הקהילות מקצועיות לומדות דיסציפלינריות (קמל"ד) בישראל, בדרכי התמודדות ובתמורות שחלו בהן עת עברו למפגשים בפלטפורמה דיגיטלית עקב פרוץ מגפת הקורונה במרץ 2020 . מטרת המחקר היא לבחון את הדרכים בהם השפיעה תקופת מגיפת הקורונה והמעבר לדיגיטל על אופן עבודת הקמל"ד, ובפרט על החוסן (Resiliance) , השלומות (Well-Being) ותחושת המסוגלות (Self-Efficacy) של החברים בה ועל תהליכי הלמידה שהתרחשו בקמל"ד. בנוסף בוחן המחקר את השינויים שחלו בתפקיד מנחי הקמל"ד ובאופן בו אלה חוו את השינוי בתפקידם בזמן המעבר לפלטפורמה דיגיטלית.

המחקר נערך במתודולוגיה מעורבת והוא משלב ממצאים משאלון שהופץ בקרב חברי ומנחי הקהילות ומראיונות חצי מובנים עם מנחי קהילות. הממצאים מראים כי הקמל"ד היוו מקור תמיכה משמעותי במורים בתקופת המעבר ללמידה דיגיטלית. מאפייני הקמל"ד איפשרו להן להתאים את הפעילות לצרכי המורים, לאפשר סביבה בטוחה לשיתוף בקשיים ובאתגרים ולקיים פעילות שיתופית לפיתוח תכנים נדרשים וללמידת עמיתים. הצלחת הקהילות ניכרת גם בכך שפעילותן התרחבה בזמן הסגר וחלקן אף הוסיפו מפגשים, בשל הדרישה מצד המורים.

המאמר, המצורף לפוסט זה, פורסם בספר בהוצאת מכון מופ"ת, בעריכת פרופ רוני לידור, פרופ' לאה קוזמינסקי, פרופ' חן שכטר, פרופ' טובה מיכלסקי וד"ר לילי רוסו.

 

 

מנדלס, י. וברגלס-שפירא, ט. (2024) העוגן בסערה: תפקידם המתהווה של קהילות מקצועיות לומדות דיציפלינריות כמקור לתמיכה רגשית-חברתית ולימודית. בתוך: לידור, ר., קומינסקי, ל., שכטר, ח., מיכלסקי, ט., רוסו, ל. (עורכים) הכשרת מורים בתקופת משבר הקורונה: אתגרים, הזדמנויות ושינוי. מכון מופ"ת. עמ' 293-324.
מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות ומוטיבציה בקהילה מקצועית לומדת

מעורבות מורים היא מושג מעולם…

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

התאמת מפגשי הקהילה לתקופת המלחמה

פורום המשתלה 🌱 מרכז מובילות,…

תפקידן של קבוצות וואטסאפ בפיתוח ידע של קהילות מקצועיות לומדות של מורי כימיה

תפקידן של קבוצות וואטסאפ בפיתוח…

קהילות מקצועיות לומדות נפגשות בדרך…

דפוסי פרידה וסיום קבוצה בקהילה מקצועית לומדת
ההתמודדות עם תהליכי פרידה וסיום קבוצה או קהילה שונה מאדם לאדם ומקהילה לקהילה. אומנם קהילות, לרוב, ממשיכות את פעילותן בשנת הלימודים העוקבת, אך לא...
מודל המניפה להפעלת קמ"ל במערכת החינוך בישראל
מודל המניפה הוא המודל הרווח להפעלת תוכניות של קמל"ד במערכת החינוך בארץ. מודל זה מבוסס בין היתר על עבודותיהם של קבוצת הפיזיקה במחלקה להוראת...
השתתפות במהלך הערכה תשפ"ה – 2025
מנחי ומשתתפי קהילות מקצועיות לומדות יקרים, תודה רבה על הנכונות לסייע לנו במהלך ההערכה לשנת תשפ"ה! המהלך כולל שני שאלונים, האחד מיועד למנחי ומנחות...
Scroll to Top